Αναλύουμε το κόστος και τις προκλήσεις της πράσινης μετάβασης στη ναυτιλία μικρών αποστάσεων στην Ελλάδα. Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του ΙΟΒΕ, το κόστος συμμόρφωσης της ελληνικής ναυτιλίας μικρών αποστάσεων στους νέους πράσινους κανονισμούς της ΕΕ υπολογίζεται σε 225 εκατ. ευρώ. Σημαντική είναι η επιβάρυνση των ναύλων, η οποία ανέρχεται στο 38,6%. Το συνολικό οικονομικό αποτύπωμα της ναυτιλίας μικρών αποστάσεων είναι καθοριστικό, με τη μελέτη να εκτιμά ότι η συνολική ετήσια συμβολή του κλάδου στο ΑΕΠ για το 2023 ανέρχεται σε 914 εκατ. ευρώ.
Για κάθε ευρώ που παράγεται από τις θαλάσσιες μεταφορές φορτίων, παρατηρείται μια αύξηση κατά περίπου 1,4 ευρώ στο ελληνικό ΑΕΠ. Επίσης, η συνεισφορά στα δημόσια έσοδα από τον κλάδο εκτιμάται σε 207 εκατ. ευρώ, ενώ αναμένονται σχεδόν 8,3 χιλιάδες ισοδύναμες θέσεις πλήρους απασχόλησης το 2023, επιβεβαιώνοντας την αξία του στην αγορά εργασίας.
Ωστόσο, η μετάβαση προς τις πράσινες πρακτικές συνοδεύεται από προκλήσεις. Το 2024, αναμένεται ότι ο στόλος της εγχώριας ναυτιλίας μικρών αποστάσεων θα περιλαμβάνει 102 πλοία, με μέση ηλικία άνω των 30 ετών, γεγονός που επηρεάζει αρνητικά την ανταγωνιστικότητα του κλάδου.
Η μελέτη του ΙΟΒΕ, με την υποστήριξη της Ένωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων (ΕΕΝΜΑ), στοχεύει στην αξιολόγηση της συμβολής του κλάδου στην οικονομία και την καταγραφή των προκλήσεων που αντιμετωπίζει, στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής στρατηγικής μεταφοράς φορτίων.
Προτείνονται σειρά στρατηγικών μέτρων, όπως η δημιουργία χρηματοδοτικών μηχανισμών για επενδύσεις σε πλοία, καθώς και η παράταση φορολογικών απαλλαγών για καύσιμα, που θα ενισχύσουν την βιώσιμη ανάπτυξη της shortsea ναυτιλίας.
Κεντρικό ρόλο στην υλοποίηση αυτών των πολιτικών έχει το Shortsea Promotion Center Greece (SPC Greece), το οποίο αναλαμβάνει την Προεδρία του European Shortsea Network (ESN) το 2025. Αυτή η συγκυρία προσφέρει σημαντικές ευκαιρίες για συνεργασίες και πρωτοβουλίες, στοχεύοντας στην προώθηση της πράσινης μετάβασης στην ελληνική ναυτιλία.
Πηγή περιεχομένου: in.gr