Ανάλυση του φαινομένου shrinkflation και των επιπτώσεών του στην αγορά και τους καταναλωτές στην Ελλάδα. Το φαινόμενο της συρρίκνωσης προϊόντων, γνωστό ως shrinkflation, επανήλθε στο προσκήνιο κατά τη διάρκεια της πανδημίας το 2021. Πολλές βιομηχανίες τροφίμων αντέδρασαν αναπροσαρμόζοντας τις συσκευασίες τους και οι καταγγελίες από τους πολίτες στη χώρα μας αυξήθηκαν κατακόρυφα τα τελευταία δύο χρόνια, όπως επισημαίνει η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας (ΕΚΚΕ).
Το shrinkflation, που συνδυάζει τις έννοιες του συρρικνώνω και του πληθωρισμός, καθιερώθηκε με τον αγγλικό όρο το 2013 από τη Βρετανίδα οικονομολόγο Pippa Malmgren, αν και ανάλογες τακτικές υπήρχαν στο παρελθόν. Σύμφωνα με έρευνα του ΙΕΛΚΑ, το 76% των Ευρωπαίων δήλωσε ότι έχει παρατηρήσει προϊόν με την ίδια τιμή αλλά μικρότερη ποσότητα, με αποτέλεσμα το 25% να ακυρώνει την αγορά του.
Εκτός των συνόρων μας, οι χώρες της Ευρώπης έχουν αρχίσει να προχωρούν σε ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση αυτού του φαινομένου. Στη Γαλλία, από τον Ιούλιο του 2024, τα καταστήματα άνω των 400 τετραγωνικών μέτρων υποχρεούνται να αναρτούν προειδοποιητικές πινακίδες για προϊόντα με μειωμένες ποσότητες. Αντίστοιχες πρωτοβουλίες παρατηρούνται στην Ουγγαρία και την Ιταλία, όπου έχουν εισαχθεί νόμοι για την υποχρεωτική σήμανση των προϊόντων.
Στην Ελλάδα, παρά την πτώση του πληθωρισμού, η ανησυχία των καταναλωτών για την ακρίβεια παραμένει έντονη, θέτοντας προκλήσεις στην κυβερνώσα παράταξη. Το υπουργείο Ανάπτυξης ανακοίνωσε σχέδια για τη θέσπιση υποχρεωτικής σήμανσης των προϊόντων με μειωμένες ποσότητες. Αυτές οι νομοθετικές πρωτοβουλίες εξετάστηκαν σε πρόσφατη συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου, με στόχο τη δημιουργία μιας νέας ανεξάρτητης αρχής για την προστασία των καταναλωτών, η οποία θα συνενώνει τις αρμοδιότητες των σχετικών φορέων.
Πηγή περιεχομένου: in.gr