Συνέδριο μετάβασης ενέργειας: Προκλήσεις και ευκαιρίες για τη ναυτιλία στην εποχή αλλαγών

Συνέδριο μετάβασης ενέργειας: Προκλήσεις και ευκαιρίες για τη ναυτιλία στην εποχή αλλαγών

Στις νέες προκλήσεις και δυνατότητες που έχουν να αντιμετωπίσουν οι ναυτιλιακοί παράγοντες και τις δυνατότητες προσαρμογής στις νέες συνθήκες, αναφέρθηκαν ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Βασίλης Κικίλιας και ο πρόεδρος του ΙΟΒΕ Νίκος Βέττας, σε συζήτηση που είχαν στο πλαίσιο του συνεδρίου με τίτλο «Financial Times and Kathimerini Energy Transition Summit: East Med & South East Europe», το οποίο συνδιοργάνωσαν στην Αθήνα οι Financial Times και η Καθημερινή, στις 17 και 18 Ιουνίου.

Ο κ. Κικίλιας τόνισε πως μετά από 80 χρόνια πολέμων στη γειτονιά μας, το περιβάλλον χαρακτηρίζεται από αβεβαιότητα και αστάθεια. Ωστόσο, επισήμανε ότι, αν αναλογιστούμε πως το 90% του παγκόσμιου εμπορίου εκτελείται δια θαλάσσης και οι Έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν το 20% του παγκόσμιου στόλου, αυτό αποδεικνύει ότι έχουμε έναν σημαντικό πόρο. Υπογράμμισε, ωστόσο, ότι χώρες όπως η Κίνα και οι ΗΠΑ επιταχύνουν στην ανάπτυξη και ανταγωνιστικότητα, κάτι που δεν παρατηρείται στην Ελλάδα, και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα πρέπει να προστατεύσει αυτόν τον στόλο ως περιουσιακό στοιχείο της Ευρώπης.

Αναφερόμενος στα καύσιμα και την ψηφιοποίηση, ο υπουργός τόνισε ότι η ναυτιλία πρέπει να προσαρμοστεί στις απαιτήσεις για τις εκπομπές, καθώς σήμερα δεν υπάρχουν αρκετές οικολογικές λύσεις. Η στήριξη των επενδύσεων για την πράσινη μετάβαση μπορεί να γίνει δυνατή από τα έσοδα του συστήματος εμπορίας εκπομπών.

Επιπλέον, σχολίασε τις αυξήσεις στις τιμές της ακτοπλοΐας, αναφέροντας ότι μέσω του ανταγωνισμού οι τιμές των ταχύπλοων και των φέρι μειώθηκαν κατά περίπου 30%, παρά τις αυξήσεις που έχουν υπάρξει τα τελευταία χρόνια. Ο υπουργός τόνισε τη σημασία της διασύνδεσης των νησιών με την ηπειρωτική Ελλάδα, υπογραμμίζοντας την υποχρέωσή τους να στηρίξουν τα νησιά.

Στο μέλλον, η μετάβαση θα είναι δύσκολη και απαιτητική, αλλά, συνόψισε, θα οδηγήσει σε καλύτερη ποιότητα και χαμηλότερο κόστος. Η ελληνική ναυτιλία, όπως τόνισε, αντιμετωπίζει προκλήσεις λόγω των ευρωπαϊκών κανόνων, ωστόσο η χώρα θα πρέπει να διαπραγματευτεί καλύτερες προϋποθέσεις για τα λιμάνια της.

Όσον αφορά την ανθεκτικότητα της ελληνικής ναυτιλίας, ο υπουργός εξέφρασε την αισιοδοξία του για την αύξηση των Ελλήνων που θα θελήσουν να ασχοληθούν με τον τομέα, υπογραμμίζοντας τη σημασία των νέων θέσεων εργασίας και τονίζοντας ότι οι μισθοί στον τομέα αυξάνονται, κάτι που αποτελεί κίνητρο για τους νέους.

Από την πλευρά του, ο κ. Βέττας επισήμανε τους τρεις σημαντικούς παράγοντες που αφορούν την πράσινη μετάβαση, τους γεωπολιτικούς κινδύνους και τις προεκτάσεις τους για το παγκόσμιο εμπόριο. Τόνισε ότι η επόμενη ενέργεια στην ελληνική ναυτιλία είναι ο διττός στόχος: η προσαρμογή στις αλλαγές των ενεργειακών αγορών και η ευελιξία για τις μεταφορές.

Θα πρέπει να υπάρξει συντονισμός και χρηματοδότηση για τη στήριξη της μετάβασης, καθώς η Ελλάδα έχει πολλά να κερδίσει από αυτές τις αλλαγές.

Loading

Play