Ρευστό φαίνεται πως παραμένει το τοπίο ως προς το ποια «πράσινα» καύσιμα θα επικρατήσουν στη ναυτιλία τα επόμενα χρόνια. Η δήλωση έγινε από τον πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Λιμένων, μιλώντας στο 9ο συνέδριο για τη βιωσιμότητα του Economist. «Δεν μπορούν ούτε χρειάζεται όλα τα λιμάνια να γίνουν ενεργειακοί κόμβοι, ενώ δεν είναι όλα τα πράσινα καύσιμα για τη ναυτιλιακή βιομηχανία. Η λίστα είναι ανοιχτή: αμμωνία, μεθανόλη, βιομεθανόλη, συνθετικά καύσιμα, είναι όλα στο τραπέζι» τόνισε. Ούτε το θέμα με την τεχνολογία έχει κλείσει, καθώς οι επενδύσεις επηρεάζονται από τον φυσικό χώρο που απαιτείται για να γίνει πράξη αυτή η αλλαγή.Αναφερόμενος στην περιοχή της Μεσογείου, επισήμανε ότι ο «πράσινος» και ενεργειακός μετασχηματισμός, η ασφάλεια και η στρατιωτική κινητικότητα είναι κρίσιμα ζητήματα για τα ευρωπαϊκά λιμάνια.Αναγκαία είναι και η ενίσχυση της κυβερνοασφάλειας, η οποία σχετίζεται με την ψηφιοποίηση και την στρατηγική διάσταση των λιμανιών.
Τα λιμάνια της Ευρώπης καλούνται να ισορροπήσουν ανάμεσα στην εμπορική ανάπτυξη και την περιβαλλοντική προστασία. Η Ελλάδα, με το εκτεταμένο δίκτυο λιμένων και τη μακρά ναυτιλιακή της παράδοση, έχει σημαντικό ρόλο να παίξει στην εξισορρόπηση της ανάπτυξης του θαλάσσιου εμπορίου με την περιβαλλοντική προστασία.
Η Μεσόγειος είναι μια θάλασσα με μοναδικά χαρακτηριστικά, ευάλωτη στις πιέσεις της κλιματικής αλλαγής, με τα λιμάνια να βρίσκονται στην πρώτη γραμμή των προκλήσεων.
Ο διπλός ρόλος των λιμανιών ως κέντρων εμπορίου και φροντιστών του περιβάλλοντος τα καθιστά κρίσιμα στην επιδίωξη μιας «πράσινης» Μεσογείου.
Σημαντική είναι και η ανάγκη υιοθέτησης κριτηρίων ESG, τα οποία είναι αναγκαίος όρος για να εξασφαλιστούν επενδύσεις και κοινωνική εμπιστοσύνη.
«Θέλουμε η Ελλάδα να γίνει σημείο αναφοράς στη Νοτιοανατολική Ευρώπη και τη Μεσόγειο, να ενισχύσουμε τη συνεργασία με την ΕΕ» κατέληξε, επισημαίνοντας τις ευκαιρίες που προσφέρει η πράσινη μετάβαση.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ