Οι έλεγχοι της εφορίας μπαίνουν σε αγώνα ταχύτητας, μετά την απόφαση 1246/2026 του Συμβουλίου της Επικρατείας που αλλάζει ξανά τα δεδομένα στους φορολογικούς ελέγχους. Η ΑΑΔΕ στρέφει πλέον το βάρος στους φακέλους που κινδυνεύουν να παραγραφούν στις 31 Δεκεμβρίου 2026.
Στην πρώτη γραμμή βρίσκονται ανοιχτές υποθέσεις φορολογίας εισοδήματος και ΦΠΑ της τελευταίας πενταετίας, κυρίως του 2020, οι οποίες παραγράφονται στο τέλος της χρονιάς. Για τους φοροελεγκτές, το ζητούμενο δεν είναι μόνο να ανοίξουν έναν φάκελο, αλλά να ολοκληρώσουν έγκαιρα τον έλεγχο και να κοινοποιήσουν τις πράξεις καταλογισμού φόρων και προστίμων.
Με την απόφαση του ΣτΕ κρίθηκαν αντισυνταγματικές οι διατάξεις του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας που παρέτειναν από πενταετή σε δεκαετή ή και εικοσαετή την προθεσμία παραγραφής του δικαιώματος του Δημοσίου να επιβάλει φόρους και πρόστιμα σε υποθέσεις ποινικά κολάσιμης φοροδιαφυγής των ετών 2012-2017.
Έτσι, για σειρά φακέλων επανέρχεται ο βασικός κανόνας της πενταετίας, περιορίζοντας τα χρονικά περιθώρια για τον φοροελεγκτικό μηχανισμό. Οι ελεγκτικές υπηρεσίες καταρτίζουν ήδη λίστες με τις υποθέσεις και δίνουν προτεραιότητα σε όσες πλησιάζουν περισσότερο στην παραγραφή και εμφανίζουν μεγαλύτερο φορολογικό ενδιαφέρον.
Στην κορυφή της λίστας βρίσκονται οι φορολογικές υποθέσεις για τις οποίες ο χρόνος παραγραφής λήγει στις 31 Δεκεμβρίου 2026 και ο έλεγχος δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί. Στο ραντάρ των φοροελεγκτών της ΑΑΔΕ βρίσκονται φάκελοι φοροδιαφυγής, αλλά και υποθέσεις φορολογίας εισοδήματος, ΦΠΑ και φορολογίας κεφαλαίου, ανάλογα με το φορολογικό έτος και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κάθε περίπτωσης.
Η πενταετία υπολογίζεται από το τέλος του έτους μέσα στο οποίο έληγε η προθεσμία υποβολής της φορολογικής δήλωσης. Για τα εισοδήματα του 2020, οι δηλώσεις των οποίων υποβλήθηκαν το 2021, η βασική πενταετής προθεσμία συμπληρώνεται στις 31 Δεκεμβρίου 2026. Αντίστοιχα, για υποθέσεις φορολογίας εισοδήματος του 2019 στις οποίες υποβλήθηκε αρχική ή τροποποιητική δήλωση μέσα στο 2025 και συντρέχουν οι νόμιμες προϋποθέσεις, η προθεσμία μπορεί να παραταθεί έως το τέλος του 2026. Ανάλογοι κανόνες ισχύουν για τον ΦΠΑ και τη φορολογία κεφαλαίου, ενώ νέα στοιχεία που έφθασαν στη φορολογική διοίκηση κατά το τελευταίο έτος της αρχικής πενταετίας μπορούν, υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις, να μεταφέρουν την καταληκτική ημερομηνία έως τις 31 Δεκεμβρίου 2026.
Η απόφαση του ανώτατου δικαστηρίου περιορίζει τη δυνατότητα της φορολογικής διοίκησης να διατηρεί ανοιχτές για μεγάλο χρονικό διάστημα συγκεκριμένες υποθέσεις φοροδιαφυγής μέσω των επίμαχων προθεσμιών των 20 και 10 ετών. Στις περιπτώσεις που καλύπτονται από την απόφαση, επανέρχεται ο βασικός κανόνας της πενταετούς παραγραφής.
Μεταξύ των φορολογικών υποθέσεων στις οποίες επικεντρώνονται οι ελεγκτικές υπηρεσίες, καθώς η προθεσμία παραγραφής λήγει στο τέλος του 2026, περιλαμβάνονται:
Υποθέσεις εισοδήματος και ΦΠΑ για τις οποίες οι δηλώσεις υποβλήθηκαν το 2021 και συμπληρώνουν την κυρίαρχη πενταετία στο τέλος του 2026.
Υποθέσεις για τις οποίες υποβλήθηκε αρχική ή τροποποιητική δήλωση εντός του 2025, μεταθέτοντας νόμιμα την παραγραφή στο τέλος του 2026.
Φάκελοι φορολογίας εισοδήματος για τους οποίους δεν είχαν υποβληθεί εμπρόθεσμα δηλώσεις, αλλά κατατέθηκαν εκπρόθεσμα μέσα στο 2024.
Οι ελεγκτές ιεραρχούν τις υποθέσεις βάσει κινδύνου και εστιάζουν κυρίως σε όσες εμφανίζουν σοβαρές αναντιστοιχίες από ηλεκτρονικές διασταυρώσεις, καθώς και μεγάλες αποκλίσεις ανάμεσα σε δηλωθέντα εισοδήματα και τραπεζικές ή άλλες συναλλαγές.
Πηγή έντυπη έκδοση ΤΑ ΝΕΑ
![]()
