Αλλάζει τα δεδομένα στην τουριστική εκπαίδευση το Υπουργείο Τουρισμού, με στόχο τη διαμόρφωση ενός νέου, σύγχρονου θεσμικού πλαισίου που θα συνδέει την επαγγελματική κατάρτιση με την πράξη, και τελικό στόχο την αναβάθμιση της φιλοξενίας και των τουριστικών υπηρεσιών στην Ελλάδα.
Σε συνέντευξη Τύπου που πραγματοποιήθηκε σήμερα, η υπουργός Τουρισμού Όλγα Κεφαλογιάννη παρουσίασε το στρατηγικό σχέδιο για την αξιοποίηση των τουριστικών εκπαιδευτηρίων της χώρας, μέσα από το μοντέλο «ξενοδοχείο-εκπαιδευτήριο», βασισμένο σε διεθνή πρότυπα, όπως αυτό της Ελβετίας.
«Στόχος μας είναι η αναβίωση του μοντέλου με όρους σύγχρονους και αποτελεσματικούς, με τη βοήθεια Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ)», τόνισε η υπουργός. Η αξιοποίηση των πρώην κτιρίων ΞΕΝΙΑ με άδεια δόμησης ξενοδοχείου αποτελεί την αιχμή του δόρατος. Μέσω μακροχρόνιων μισθώσεων που θα προκύψουν από διαγωνιστικές διαδικασίες, οι νέοι επενδυτές θα υποχρεούνται να αναβαθμίσουν τις εγκαταστάσεις, εξασφαλίζοντας την εύρυθμη λειτουργία των εκπαιδευτικών προγραμμάτων εντός των υποδομών.
Το μοντέλο αυτό, όπως εξήγησε η κυρία Κεφαλογιάννη, εφαρμόζεται ήδη με επιτυχία στην Ευρώπη και έχει αποτελέσει τη βάση για την τουριστική εκπαίδευση και στη χώρα μας, με χαρακτηριστικά παραδείγματα τις Ανώτερες Σχολές Τουριστικής Εκπαίδευσης (ΣΑΕΚ) στην Ανάβυσσο, την Περαία Θεσσαλονίκης και το Κοκκίνη Χάνι Ηρακλείου.
Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στο κτίριο του Ηρακλείου Κρήτης, το οποίο, όπως υπογράμμισε η υπουργός, αποτελεί «ιδανική περίπτωση αξιοποίησης». Μετά τον σεισμό στο Αρκαλοχώρι το 2021, η ΣΑΕΚ Τουρισμού Κρήτης φιλοξενείται προσωρινά σε εγκαταστάσεις του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου, με το Υπουργείο να στοχεύει στην επιστροφή της σε μόνιμη, αναβαθμισμένη στέγη.
Για τις εκπαιδευτικές μονάδες όπου δεν είναι εφικτή η παράλληλη λειτουργία ξενοδοχειακής δραστηριότητας, σχεδιάζονται εξειδικευμένες παρεμβάσεις. Στη Ρόδο, εξετάζεται χρηματοδότηση των απαιτούμενων παρεμβάσεων από το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης, ενώ στην Κρήτη προχωρά η υπογραφή συμφωνίας παραχώρησης οικοπέδου μεταξύ του υπουργείου και του Δήμου Αγίου Νικολάου, όπου θα ανεγερθούν νέες εγκαταστάσεις με χρηματοδότηση από δημόσιες και ιδιωτικές πηγές, αλλά και πιθανά προγράμματα ΕΣΠΑ.
Από την πλευρά της, η υφυπουργός Τουρισμού ‘Αννα Καραμανλή παρουσίασε το πλαίσιο στρατηγικών δράσεων στον τομέα της τουριστικής εκπαίδευσης. «Η εκπαίδευση αποτελεί πυλώνα εξωστρέφειας και ανταγωνιστικότητας. Οι τεχνολογικές εξελίξεις και η διεθνής κινητικότητα επιβάλλουν συνεχή προσαρμογή και ενίσχυση δεξιοτήτων», δήλωσε, δίνοντας έμφαση στον ρόλο των καθηγητών και στη σύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας.
Ειδική αναφορά έγινε στον Νόμο 5124, που διαμορφώνει πλέον ακαδημαϊκή διαδρομή για τους σπουδαστές των τουριστικών σχολών, επιτρέποντάς τους την ένταξη σε πανεπιστημιακά ιδρύματα με θεματολογία σχετική με τον τουρισμό. Παράλληλα, εξασφαλίστηκαν 342 θέσεις ωρομίσθιου προσωπικού για το 2025-2026, ώστε να διασφαλιστεί η απρόσκοπτη διεξαγωγή των μαθημάτων.
Τέλος, η υφυπουργός έκανε λόγο για μνημόνια συνεργασίας που έχουν ήδη υπογραφεί με διεθνείς τουριστικές σχολές, ενισχύοντας την εξωστρέφεια και τον διεθνή προσανατολισμό των ελληνικών εκπαιδευτικών μονάδων.
Όπως επισήμανε η κυρία Κεφαλογιάννη, «παρά τις ιστορικά υψηλές επιδόσεις του ελληνικού τουρισμού, η διαρκής προσαρμογή στις μεταβολές του παγκόσμιου ταξιδιωτικού τοπίου είναι επιτακτική». Οι παρεμβάσεις στην τουριστική εκπαίδευση εντάσσονται σε ένα ευρύτερο πλαίσιο δράσεων για τη βελτίωση της ποιότητας των τουριστικών υπηρεσιών, την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων και τη στήριξη της περιφερειακής τουριστικής ανάπτυξης.
Με στρατηγική στόχευση, η Ελλάδα φιλοδοξεί να καθιερωθεί όχι μόνο ως κορυφαίος τουριστικός προορισμός, αλλά και ως διεθνές πρότυπο βιώσιμης, ποιοτικής και καινοτόμου τουριστικής ανάπτυξης.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ