Πρόταση της ΝΔ για προκαταρκτική επιτροπή: Ερωτήματα για Κ. Αχ. Καραμανλή και ευθύνες Χρ. Σπίρτζη

Πρόταση της ΝΔ για προκαταρκτική επιτροπή: Ερωτήματα για Κ. Αχ. Καραμανλή και ευθύνες Χρ. Σπίρτζη

Δόθηκε στη δημοσιότητα η πρόταση της ΝΔ για τη σύσταση ειδικής επιτροπής που θα εξετάσει τυχόν τέλεση του αδικήματος της παράβασης καθήκοντος από τον πρώην υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Κ. Αχ. Καραμανλή στην υπόθεση του δυστυχήματος των Τεμπών.

Η ΝΔ προτείνει τη σύσταση Ειδικής Κοινοβουλευτικής Επιτροπής κατά το άρθρο 86 παρ. 3 του Συντάγματος για τη διερεύνηση τυχόν τέλεσης από τον πρώην υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Κ. Καραμανλή της πράξης παράβασης καθήκοντος (κατά το διάστημα Σεπτέμβριο 2021 έως και Φεβρουάριο 2023) αναφορικά με την ενδεχόμενη παράλειψη του:

να καθορίσει ένα επαρκές πλαίσιο χρηματοδότησης για τον τομέα των σιδηροδρόμων, χάριν και της στελέχωσης της εταιρείας ΟΣΕ ΑΕ με επαρκές προσωπικό.

Β. Ευθύνες πρώην υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χ. Σπίρτζη:

Η ΝΔ αναφέρει στην πρότασή της ότι:

προκύπτουν οι ευθύνες του για την καθυστέρηση της ολοκλήρωσης της σύμβασης 717/14.

– το όποιο υπουργικό του αδίκημα δεν μπορεί να ερευνηθεί λόγω παρέλευσης της αποσβεστικής προθεσμίας του άρθρου 86 παρ. 3 Σ, όπως αυτό ίσχυε πριν την τροποποίηση του αρ. 86 Σ κατά τη συνταγματική αναθεώρηση του 2019.

Γ. Αξιολόγηση των εγγράφων από τη Δικαιοσύνη:

Η ΝΔ σημειώνει ότι τα στοιχεία που ο εφέτης ανακριτής διαβίβασε αμελλητί στη Βουλή είναι τα έγγραφα των απολογιών και των απολογητικών υπομνημάτων των δύο διευθυντικών στελεχών της Διεύθυνσης Μεταφορών και Υποδομών.

– Η εποπτεία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών επί των εταιρειών ΟΣΕ ΑΕ και ΕΡΓΟΣΕ ΑΕ είναι διοικητική και δεν αφορά σε θέματα ασφαλείας, για τα οποία εκ του νόμου είναι υπεύθυνη η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ). Σημειωτέον ότι πριν την τραγωδία των Τεμπών, τόσο η ΡΑΣ, όσο και ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Σιδηροδρόμων είχαν εκδώσει πιστοποιητικά ασφάλειας.

Γ1. Σχέση κατηγοριών κατά στελεχών και υπουργού:

– Το κατηγορητήριο κατά των δύο διευθυντών του Υπουργείου τους αποδίδει παραλείψεις που δεν προέβησαν στις απαιτούμενες ενέργειες.

Γ2. Διαχωρισμός πολιτικής και ποινικής ευθύνης:

– Επιβάλλεται η γνήσια διαφοροποίηση της πολιτικής από την ποινική ευθύνη.

– Το μόνο αδίκημα που θα μπορούσε να συνδεθεί με την άσκηση των υπουργικών καθηκόντων, είναι αυτό της παράβασης καθήκοντος του αρ. 259 ΠΚ.

Γ3. «Δεν προκύπτουν ενδείξεις διατάραξης ασφάλειας συγκοινωνίας» – Πιστοποιήσεις από ΡΑΣ και ERA:

– Από τη μελέτη του συνόλου της δικογραφίας και των στοιχείων που διαβιβάστηκαν δεν προκύπτουν ενδείξεις ότι η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών της ελεγχόμενης περιόδου προέβη σε πράξεις που σχετίζονται με την ασφάλεια της συγκοινωνίας.

– Επιπλέον, την ημέρα του δυστυχήματος οι εταιρείες ΟΣΕ ΑΕ και Hellenic Train, πληρούσαν όλους τους όρους ασφαλούς εκτέλεσης του δρομολογίου.

Δ. Πρόταση για σύσταση Επιτροπής Προκαταρκτικής Εξέτασης για τον Κ. Καραμανλή:

Η ΝΔ εκφράζει τη θέση της να μην στέκεται εμπόδιο στη δικαιοσύνη, παρόλο που θεωρεί ότι τα στοιχεία για τυχόν ποινική ευθύνη του Κ. Καραμανλή δεν είναι ισχυρά.

– Από την εξέταση των υπαλλήλων του Υπουργείου προκύπτουν ζητήματα που χρήζουν περαιτέρω έρευνας.

– Η Διεύθυνση Σιδηροδρομικών Μεταφορών είχε υποβάλει ενημερωτικά σημειώματα προς την πολιτική ηγεσία, τονίζοντας ζητήματα υποχρηματοδότησης και υποστελέχωσης της ΟΣΕ ΑΕ.

– Η πλήρης διαλεύκανση της υπόθεσης απαιτεί περαιτέρω διερεύνηση των καθηκόντων του Κ. Καραμανλή.

Loading

Play