Παίρνοντας υπόψη τη δικογραφία και τη μήνυση που κατέθεσαν σε βάρος των δύο πρώην υπουργών, συγγενείς των θεμάτων των Τεμπών, «προκύπτουν σαφέστατες ποινικές ευθύνες των αρμοδίων υπουργών Υποδομών και Μεταφορών, της περιόδου 2015-2023 Χρήστου Σπίρτζη και Κώστα Καραμανλή», ανέφερε ο εισηγητής του ΚΚΕ Ιωάννης Γκιόκας, στη συζήτηση που εξελίσσεται στη Βουλή για τη σύσταση προανακριτικής επιτροπής για τα Τέμπη.
Όπως είπε, οι δύο υπουργοί πρέπει να ερευνηθούν για το κακουργηματικό αδίκημα της διατάραξης της ασφάλειας των σιδηροδρομικών συγκοινωνιών, από την οποία προήλθε ο θάνατος 57 ανθρώπων και η βαριά σωματική βλάβη δεκάδων ακόμη άλλων. Επίσης θα πρέπει να ερευνηθούν για το κακουργηματικό αδίκημα της θανατηφόρου έκθεσης, για την ανθρωποκτονία με ενδεχόμενο δόλο, για το θάνατο 57 ανθρώπων. Αυτό, γιατί, όπως εξήγησε ο κ. Γκιόκας, σύμφωνα με το ΠΔ 123/2017, αποστολή του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είναι και η προαγωγή της ασφάλειας στις υποδομές και μεταφορές, ο συντονισμός των εποπτευόμενων φορέων και η εποπτεία των προγραμμάτων της δράσης αυτών.
«Συνεπώς, η ανάθεση της υλοποίησης των έργων αυτών σε εποπτευόμενους φορείς, δεν απαλλάσσει τον εκάστοτε υπουργό Μεταφορών από την υποχρέωση του για έλεγχο, εποπτεία και οργάνωση των συγκοινωνιακών υποδομών, με τελικό στόχο και την ασφαλή συγκοινωνία», είπε ο βουλευτής του ΚΚΕ και υπογράμμισε ότι η νομική υποχρέωση κάθε υπουργού για θετική δράση προς αποτροπή σιδηροδρομικών ατυχημάτων απορρέει ευθέως από το νόμο και έχει ως συνέπεια τη θεμελίωση της ποινικής ευθύνης, όταν λόγω παράλειψής του να ενεργήσει προς αποτροπή του αξιόποινου αποτελέσματος, επέλθει τελικά το αποτέλεσμα αυτό.
Εξάλλου, από την ανακριτική διαδικασία έχουν ήδη προκύψει στοιχεία σχετικά με την εποπτεία των υπουργών, επί των εμπλεκομένων φορέων, του διερευνόμενου εγκλήματος, ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ, και έχουν ήδη απαγγελθεί κατηγορίες, σε βάρος στελεχών τους, για παραλείψεις που ο χρόνος συμπίπτει με τον χρόνο εποπτείας των δύο υπουργών, σημείωσε ο κ. Γκιόκας. Με δεδομένο δε ότι οι ελλείψεις στα συστήματα ασφαλείας ήταν σε γνώση των αρμοδίων υπουργών Υποδομών και Μεταφορών, ανέφερε ο κ. Γκιόκας, ανακύπτει ζήτημα όχι απλά αμέλειας τους, αλλά συμπεριφοράς που μπορεί να θεωρηθεί ότι τελέστηκε με ενδεχόμενο δόλο, αφού αποδέχονταν με τη στάση τους αυτή την αυξημένη πιθανότητα πρόκλησης θανατηφόρου ατυχήματος.
«Το ότι ήταν σε πλήρη γνώση τους αυτή η πιθανότητα επιβεβαιώνεται και από τα δεκάδες έγγραφα που συνέταξαν, δημοσιοποίησαν και απέστειλαν αρμοδίως, οι συνδικαλιστικές οργανώσεις και φορείς των εργαζομένων, όπως η συνδικαλιστική παράταξη του ΚΚΕ, στους σιδηροδρομικούς, λίγες μόνο μέρες πριν από το έγκλημα, κρούωντας τον κώδωνα του κινδύνου, για το δυστύχημα που έρχεται», τόνισε ο βουλευτής του ΚΚΕ.
Ειδικά για τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, ο εκπρόσωπος του ΚΚΕ ανέφερε ότι πέραν των παραπάνω κακουργηματικών πράξεων που βαραίνουν υπουργούς και υφυπουργούς, πρέπει να ελεγχθεί και για το ζήτημα της υπόθαλψης παρεμπόδισης δικαιοσύνης, με βάση τους κυβερνητικούς χειρισμούς στον τόπο του εγκλήματος αλλά και την αλλοίωση, με σκοπό την απόκρυψη σημαντικών στοιχείων. Ο κ. Γκιόκας λίγο νωρίτερα είχε επισημάνει ότι οι προτάσεις «με κατηγορίες μη στοιχειοθετημένες, τελικά διευκολύνουν την κυβέρνηση, να αποπροσανατολίσει, από το κύριο έγκλημα και από τις ευθύνες αυτών που το προκάλεσαν, το προετοίμασαν και προσπάθησαν στη συνέχεια να το συγκαλύψουν». Το ΚΚΕ, ξεκαθάρισε, αναλαμβάνει πλήρως την ευθύνη που του αναλογεί για τον εντοπισμό των ποινικών ευθυνών αλλά και των πολιτικών αιτιών που οδήγησαν σε αυτό το έγκλημα. «Αυτός ο στόχος δεν υπηρετείται από κείμενα που δεν λένε κουβέντα για την ιδιωτικοποίηση του σιδηροδρόμου και την απελευθέρωση», υπογράμμισε ο βουλευτής και διευκρίνισε ότι «η ΚΟ του ΚΚΕ θα μείνει στη συζήτηση μέχρι τέλους, όμως μια σικέ, μια διάτρητη ψηφοφορία, δεν θα τη νομιμοποιήσει».
ΦΩΤΟ ΑΠΕ ΜΠΕ/ΑΠΕ ΜΠΕ/ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΛΑΧΟΣ
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ