Ένα τεχνολογικό διαμάντι που «σκέφτεται» πριν τον άνθρωπο, ενεργεί πριν από κάθε ενδεχόμενο και προλαβαίνει το ατύχημα πριν καν υπάρξει σαν πιθανότητα, είναι το σύστημα με το οποίο «τρέχει» πάνω στις ράγες το Μετρό Θεσσαλονίκης, που λειτουργεί δέκα φορές το δευτερόλεπτο για να προστατεύει χιλιάδες ζωές. Καθημερινά, εξυπηρετεί κατά μέσο όρο 75.000 με 80.000 πολίτες, ενώ η επιβατική κίνηση αναμένεται να αυξηθεί, καθώς στις 28/2 του 2026 αναμένονται τα εγκαίνια της επέκτασης προς Καλαμαριά και ενισχύεται ο στόλος με 15 συρμούς.
Αυτά επισημαίνει ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας λειτουργίας και συντήρησης «Thema», του Μετρό Θεσσαλονίκης, Κάρλο Μπιάνκο, τονίζοντας ότι «η ασφάλεια στις μεταφορές αποτελεί το νούμερο ένα κρίσιμο ζήτημα για κάθε πόλη και η Θεσσαλονίκη έχει στα χέρια της ένα σύστημα που δεν περιμένει να γίνει λάθος, αλλά το προβλέπει, το αποτρέπει και το διαχειρίζεται πριν καν υπάρξει».
«Διαχειριζόμαστε ένα σύστημα με πολλαπλούς αυτόματους ελέγχους ασφαλείας. Σε κάθε απόκλιση, το σύστημα δεν περιμένει εντολή – ενεργοποιείται μόνο του για να ελέγξει, να προστατεύσει και να επιβεβαιώσει ότι είναι ασφαλές να συνεχίσει», εξηγεί και διευκρινίζει ότι αυτό είναι και το πιο καθοριστικό χαρακτηριστικό που κάνει το Μετρό Θεσσαλονίκης να ξεχωρίζει: η συνεχής διαδικασία επαλήθευσης της ασφάλειας. «Το σύστημα δεν δείχνει σφάλματα, ενεργοποιεί πρωτόκολλα προστασίας. Αυτή είναι η μεγαλύτερή του αξία», αναφέρει, προσθέτοντας ότι κάθε μικρή απόκλιση λειτουργεί ως αφορμή για έλεγχο και όχι ως απειλή.
Ο κ. Μπιάνκο υπογραμμίζει επίσης τη σημασία της τήρησης των πρωτοκόλλων, αναφέροντας ότι «καμία ανοχή στον αυτοσχεδιασμό, καμία κίνηση εκτός πρωτοκόλλου», και ότι όλες οι διαδικασίες βασίζονται σε διεθνώς αποδεκτά πρότυπα, πιστοποιημένα από ανεξάρτητο φορέα αξιολόγησης ασφάλειας. «Ό,τι κι αν προκύψει, υπάρχει σχεδιασμός. Δεν αυτοσχεδιάζουμε, δεν υποθέτουμε. Λειτουργούμε με εγγυημένες διαδικασίες», τονίζει.
Σε σχέση με τα περιστατικά αστοχίας που καταγράφηκαν στην πρώτη εξάμηνη λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης, ο κ. Μπιάνκο διαβεβαιώνει ότι «όχι, δεν ήταν απρόβλεπτα, αλλά αναμενόμενα και κυρίως διαχειρίσιμα». Κυλιόμενες σκάλες εκτός λειτουργίας, αυτόματες θύρες που δεν ανταποκρίθηκαν και περιστατικά εντός σταθμών που καθυστέρησαν να επιλυθούν «δεν συνιστούν σφάλματα, αλλά παιδικές ασθένειες ενός συστήματος που μόλις ξεκίνησε, ωριμάζει και σταδιακά φτάνει στον μέγιστο βαθμό συντονισμού του, έχοντας στον πυρήνα του την ανθρώπινη ζωή», αναφέρει χαρακτηριστικά.
Το σύστημα σηματοδότησης του Μετρό Θεσσαλονίκης είναι πιστοποιημένο στο υψηλότερο δυνατό επίπεδο ασφαλείας SIL 4. «Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι η πιθανότητα σοβαρού ατυχήματος λόγω βλάβης του συστήματος είναι μικρότερη από μία φορά στα 100.000 χρόνια», σημειώνει ο ίδιος με έμφαση. «Παγκοσμίως, τα αυτόματα αυτά συστήματα έχουν τεθεί σε λειτουργία εδώ και 40 χρόνια χωρίς να έχει καταγραφεί ούτε ένα θανατηφόρο ατύχημα». Επίσης, επισημαίνει ότι η ασφάλεια βασίζεται και στην αξιόπιστη πυροπροστασία και ότι το σύστημα διαθέτει πιστοποιημένα, αυτόματα πρωτόκολλα που εφαρμόζονται διεθνώς εδώ και δεκαετίες.
Η ενσωμάτωση της επέκτασης προς την Καλαμαριά και η προσθήκη 15 νέων συρμών σηματοδοτούν το επόμενο μεγάλο βήμα στη λειτουργική αναβάθμιση του μετρό. «Σήμερα, οι χρονοαποστάσεις μεταξύ των συρμών κυμαίνονται από 2,5 έως 3,5 λεπτά στις ώρες αιχμής», τονίζει ο κ. Μπιάνκο και προσθέτει ότι με την πλήρη ανάπτυξη του έργου, αναμένεται να φτάσουν έως και τα 90 δευτερόλεπτα. Αυτό σημαίνει πολύ πυκνότερη ροή, μικρότερη αναμονή και αισθητή αποσυμφόρηση στους σταθμούς, με διασφαλισμένη την ασφάλεια των χρηστών.
Το σύστημα του μετρό Θεσσαλονίκης «δουλεύει» αδιάκοπα για την ασφάλεια των χρηστών του και η μεγαλύτερη πρόκληση είναι η κατανόηση του συστήματος από το κοινό. Η εταιρεία προτίθεται να ξεκινήσει οργανωμένες ξεναγήσεις για το κοινό, ώστε οι πολίτες να γνωρίσουν «εκ των έσω» πώς λειτουργεί αυτό το σύστημα και γιατί θεωρείται από τα πιο προηγμένα παγκοσμίως.
Σύμφωνα με τις έρευνες που διεξάγονται, τα ποσοστά ικανοποίησης του επιβατικού κοινού είναι υψηλά, αλλά όπως σπεύδει να τονίσει ο κ. Μπιάνκο, «για εμάς αυτό δεν είναι λόγος εφησυχασμού. Συνεχίζουμε με προσήλωση, εμπειρία και ευελιξία να γινόμαστε κάθε μέρα καλύτεροι στην εξυπηρέτηση των αναγκών τους».
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ