Απόστολος Τζιτζικώστας: Αξιοποίηση κοινοτικών πόρων για ηλεκτρικά αυτοκίνητα χωρίς οικονομικό βάρος για τους πολίτες

Απόστολος Τζιτζικώστας: Αξιοποίηση κοινοτικών πόρων για ηλεκτρικά αυτοκίνητα χωρίς οικονομικό βάρος για τους πολίτες

Στην αξιοποίηση μέρους των πόρων του Ταμείου Κοινωνικού Κλίματος, ώστε να μπορέσουν ν’ αποκτήσουν ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα ακόμα και πολίτες που δεν έχουν την οικονομική άνεση για τέτοια αγορά, στοχεύει η Κομισιόν και ο Ευρωπαίος Επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού, Απόστολος Τζιτζικώστας, όπως γνωστοποίησε σήμερα, κατά την ομιλία του στο 1ο συνέδριο ηλεκτροκίνησης «Next Mobility», στο Noesis.

«Θα αξιοποιήσουμε -και ήδη έχω ζητήσει από τα κράτη μέλη να καταθέσουν σχετικές προτάσεις μέχρι τα τέλη Ιουνίου- τμήμα των πόρων, ύψους 85 δισ. ευρώ του Ταμείου Κοινωνικού Κλίματος, ώστε να δούμε πώς θα μπορέσουμε να δώσουμε τη δυνατότητα σε πολίτες που δεν έχουν οικονομική άνεση να αγοράσουν ηλεκτροκίνητα οχήματα, να το κάνουν. Στόχος μας είναι σε αυτή τη μετάβαση να μη μείνει κανένας πίσω» επισήμανε.

Ανακοίνωσε επίσης ότι πολύ σύντομα αναμένεται να παρουσιαστεί εφαρμογή, που θα δίνει στους πολίτες τη δυνατότητα, μέσα από την οθόνη του κινητού τους, να κλείνουν για κάθε ταξίδι τους ένα ενιαίο εισιτήριο, που θα συνδυάζει πολλά διαφορετικά μέσα μεταφοράς, με πλήρη σεβασμό των δικαιωμάτων τους ως επιβατών.

Κεφάλαια 1 δισ. ευρώ για εργοστάσιο παραγωγής μπαταριών στην Ευρώπη

Ο κ. Τζιτζικώστας εξέφρασε την πεποίθηση ότι η Ευρώπη οφείλει και μπορεί να ηγηθεί στον τομέα των μπαταριών για ηλεκτροκίνητα οχήματα, στον οποίο σήμερα είναι απολύτως εξαρτημένη από Τρίτες χώρες. «Ο στόχος μας είναι ξεκάθαρος: μπαταρίες πιο φθηνές, πιο ασφαλείς και με μεγαλύτερη αυτονομία, που να παράγονται και να ανακυκλώνονται στην Ευρώπη, γιατί πολύ απλά δεν μπορούμε να εξαρτώμαστε από Τρίτες χώρες για κρίσιμες πρώτες ύλες ή για τεχνογνωσία» τόνισε.

Στο πλαίσιο αυτό, η στρατηγική για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία προβλέπει συγκεκριμένα βήματα: επενδύσεις στην έρευνα και την παραγωγή γνώσης, σε συνεργασία με τη βιομηχανία, μείωση της εξάρτησης από εισαγόμενες πρώτες ύλες, ευέλικτες και βιώσιμες διαδικασίες παραγωγής και ανακύκλωσης, «και ανάπτυξη νέων τεχνολογιών, όπως οι μπαταρίες solid state (στερεάς κατάστασης) και οι lithium-sulphur (λιθίου-θείου). Και, μάλιστα, για να στηρίξουμε την προσπάθεια, ενεργοποιήσαμε ειδική πρόσκληση, ύψους 1 δισ. ευρώ, μέσω του Ταμείου Καινοτομίας για τη δημιουργία εργοστασίου παραγωγής μπαταριών στην Ευρώπη».

Διασυνοριακά πεδία δοκιμών για την αυτόνομη οδήγηση για πρώτη φορά στην ΕΕ

Οι μπαταρίες είναι το πρώτο κρίσιμο στοιχείο στην ηλεκτροκίνηση. Το δεύτερο είναι η αυτόνομη οδήγηση, πεδίο στο οποίο -όπως είπε- η πρόκληση, αλλά και η ευκαιρία, είναι τεράστιες. «Για να αξιοποιήσουμε την ευκαιρία, πρέπει να επενδύσουμε τα επόμενα χρόνια στην Τεχνητή Νοημοσύνη και τους αλγόριθμους μηχανικής μάθησης, στην ανάγνωση δεδομένων σε πραγματικό χρόνο από σένσορες και στην επικοινωνία αυτών των αισθητήρων με εκείνους των υποδομών».

Ο Επίτροπος κάλεσε ακόμα τους φορείς της Θεσσαλονίκης «να τον αξιοποιήσουν» σε αυτή τη συγκυρία που οι προσπάθειες που γίνονται στην ΕΕ για την αναβάθμιση του μεταφορικού αντικειμένου είναι τεράστιες, καθώς «η πόλη μπορεί να γίνει πραγματικά πρότυπο για τις μεταφορές του αύριο». Ανάφερε επίσης ενδεικτικά το παράδειγμα του Μετρό, που έλαβε ευρωπαϊκούς πόρους άνω του 1 δισ. ευρώ και είναι σήμερα ένα από τα πιο σύγχρονα μέσα σταθερής τροχιάς όλου του κόσμου.

Ο κ. Τζιτζικώστας υπενθύμισε ότι σήμερα πραγματοποιούνται περισσότερα από 300 έργα καινοτομίας στις μεταφορές σε όλη την Ελλάδα, τα οποία «καθιστούν την Ελλάδα παράδειγμα προς μίμησιν στα ζητήματα καινοτομίας των μεταφορών».

Επισήμανε ωστόσο ότι για να συνεχίσουν τα ηλεκτρικά οχήματα (EV) να αυξάνουν το μερίδιο αγοράς τους, χρειάζεται ακόμα μεγαλύτερη επένδυση στις υποδομές σταθμών φόρτισης. Το 2021 η Κομισιόν είχε θέσει στόχο τους 1 εκατ. φορτιστές για το 2025, στόχος που ξεπεράστηκε ήδη από τις αρχές της χρονιάς.

Ο κ. Τζιτζικώστας κατέληξε ότι είναι κρίσιμο να αυξηθούν οι υποδομές φόρτισης σε αντιστοιχία με τη συνεχή ανάπτυξη του στόλου των ηλεκτροκίνητων οχημάτων, από το Ελσίνκι μέχρι την Κρήτη και από την Κύπρο μέχρι την Πορτογαλία.

Loading

Play