Εκτιμήσεις σχετικά με το κόστος θωράκισης των υποδομών του πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης απέναντι στην κλιματική αλλαγή

Εκτιμήσεις σχετικά με το κόστος θωράκισης των υποδομών του πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης απέναντι στην κλιματική αλλαγή

Επενδύσεις δισεκατομμυρίων ευρώ μόνο για το πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης εκτιμάται πως θα ήταν απαραίτητες στα συστήματα μεταφορών, προκειμένου αυτά να θωρακιστούν έναντι των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής στην περίοδο έως το 2100, αλλά και να αποκατασταθούν έπειτα από χτυπήματα ακραίων καιρικών φαινομένων.

Η άνοδος της θερμοκρασίας και η αύξηση των καυσώνων και της στάθμης της θάλασσας, καθώς και η συχνότητα πλημμυρικών φαινομένων, επηρεάζουν σε σημαντικό βαθμό τα δίκτυα μεταφορών στη Βόρεια Ελλάδα κι ανεβάζουν τον πήχη του κόστους συντήρησης ή αποκατάστασης σε σχέση με άλλες περιοχές της χώρας. Το κόστος επαναχάραξης οδικών υποδομών στη Θεσσαλονίκη, ώστε να είναι ασφαλείς σε σχέση με την αύξηση της μέσης στάθμης της θάλασσας, εκτιμάται ότι ανέρχεται σε 350 εκατ. ευρώ για την περίοδο 2030-2100, εξηγεί ο συγκοινωνιολόγος δρ Ευάγγελος Μητσάκης, ερευνητής Α’ στο Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ).

Στο πλαίσιο της συμμετοχής του δρος Μητσάκη και άλλων ερευνητών σε παλαιότερη τομεακή μελέτη για τις μεταφορές, ζητήσαμε την εκτίμησή του για το ύψος στο οποίο πιθανώς θα κυμαινόταν το κόστος αντιμετώπισης των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής, ειδικά στο πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης. Οι υψηλές θερμοκρασίες και ιδίως οι καύσωνες δεν «χτυπούν» μόνο τους ανθρώπους, τα ζώα και τα δάση, αλλά και τις υποδομές μεταφορών κάθε είδους, αυξάνοντας τις ανάγκες συντήρησής τους. Στο πλαίσιο αυτό, το κόστος συντήρησης των οδικών υποδομών εκτιμάται από 1 εκατ. ευρώ έως 10 εκατ. ευρώ ετησίως έως το 2100, αναλόγως του αν ληφθεί υπόψη το καλό, το μεσαίο ή το κακό κλιματικό σενάριο για την άνοδο της θερμοκρασίας.

Η Θεσσαλονίκη είναι μια πόλη που τη «γλείφει» η θάλασσα, ενώ τα νερά του Θερμαϊκού «βρέχουν» περιοχές όπου εδρεύουν κρίσιμες υποδομές, όπως το αεροδρόμιο «Μακεδονία». Το κόστος των επιπλέον επιπτώσεων στις αεροπορικές μεταφορές εκτιμάται πως θα διαμορφωθεί σε εύρος από 250 εκατ. έως 400 εκατ. ευρώ στην περίοδο έως το 2100, ανάλογα πάντα με το κλιματικό σενάριο.

Η πρώτη μελέτη της ΤτΕ, σχετικά με τις περιβαλλοντικές, οικονομικές και κοινωνικές επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής στην Ελλάδα, είχε εκπονηθεί το 2011 από ομάδα επιστημόνων από διάφορους τομείς. Ο δρ Μητσάκης συμμετείχε στην τομεακή μελέτη των μεταφορών με την ιδιότητα του συγκοινωνιολόγου. Η μελέτη αυτή επικαιροποιήθηκε στο τέλος του 2021, και τα ευρήματά της παρουσιάστηκαν πρόσφατα στο 12ο Διεθνές Συνέδριο για την Έρευνα στις Μεταφορές (ICTR 2025), στη Θεσσαλονίκη.

Αν η κλιματική αλλαγή εξελιχθεί με την ένταση που αναμένεται έως το 2050 και το 2100, η σωρευτική ζημία για την ελληνική οικονομία φθάνει τα 701 δισ. ευρώ.

Loading

Play