Ένα εγκαταλειμμένο UFO ενός Έλληνα αρχιτέκτονα εξαφανίστηκε, ενώ ένα ολόιδιο έργο του αγόρασε ο διάσημος ηθοποιός Μπραντ Πιτ (Brad Pitt). Ένας δημιουργός, του οποίου οι πρώτες -σχεδόν προφητικές- ταινίες είχαν δεχθεί σκληρή κριτική, αποδεικνύεται σήμερα πιο επίκαιρος από ποτέ. Ένας Βρετανός δημιουργός προσπαθεί να εντοπίσει το αισιόδοξο στοιχείο μέσα σε μια καταστροφή που ήδη συντελείται.
Οι επισκέπτες της έκθεσης «Ανατροπή (η επιστημονική φαντασία σαν αλλαγή)», η οποία φιλοξενεί έργα της ομάδας Errands, του Κώστα Σφήκα και του Μπεν Ρίβερς (Ben Rivers), έρχονται αντιμέτωποι με απανωτές ανατροπές. Η έκθεση, που αποτελεί συνεργασία της Μπιενάλε 9 με το 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, εγκαινιάστηκε σήμερα στο MOMus-Πειραματικό Κέντρο Τεχνών, παρουσία του υφυπουργού Πολιτισμού Ιάσονα Φωτήλα, της υπουργού Τουρισμού Όλγας Κεφαλογιάννη, του καλλιτεχνικού διευθυντή του ΦΚΘ Ορέστη Ανδρεαδάκη και άλλων σημαντικών προσκεκλημένων.
Η εκδήλωση σηματοδοτεί την έναρξη της 9ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, με τίτλο «όλα πρέπει να αλλάξουν. ΡNΣ9», και παράλληλα προβάλλει το μεγάλο αφιέρωμα του 66ου ΦΚΘ στο Plot Twist, το οποίο εξερευνά λιγότερο γνωστές ταινίες.
Από την καταστροφή στη φαντασία
Η έκθεση ξεκινά με την εγκατάσταση του τρίπτυχου «Urthworks» (Slow Action [2010], Urth [2016], Look Then Below [2019]), του Βρετανού καλλιτέχνη Μπεν Ρίβερς. Ο καλλιτέχνης συνδυάζει πραγματικούς και φανταστικούς χρόνους και τόπους, παρουσιάζοντας τα στάδια μιας περιβαλλοντικής καταστροφής που δεν είναι απλώς πιθανό σενάριο ανατροπής, αλλά βιωμένη πραγματικότητα που συχνά δεν αναγνωρίζουμε.
«Ένας παράδρομος της ριζικής αλλαγής είναι αυτό που λέμε plot twist, η ανατροπή, αλλά διαφορετική ανατροπή», δήλωσε η Νάντια Αργυροπούλου, ανεξάρτητη επιμελήτρια. Ο Μπεν Ρίβερς, ο οποίος παρευρέθηκε στα εγκαίνια, επισημαίνει την ανάγκη αλλαγής της αντίληψης για την έννοια της ανατροπής μέσω της τέχνης.
Το χαμένο UFO του Ξάστερου, η Μπιενάλε και ο Μπραντ Πιτ
Στον επάνω όροφο της έκθεσης, παρουσιάζεται ένα βίντεο με συνεντεύξεις σχετικά με το πρωτότυπο εγχείρημα του Νικόλαου Ξάστερου τη δεκαετία του 1970: ένα σπίτι-UFO, συνοδευόμενο από τα αυθεντικά αρχιτεκτονικά σχέδια του. Η ομάδα Errands φέρνει στο φως την ιστορία του Ξάστερου με το έργο «U.F.O. Lost in HEAVEN (2025) – The Journey of a Forgotten Future», αποκαλύπτοντας ότι ένα από τα σπίτια του αγοράστηκε από τον Μπραντ Πιτ.
«Ο Ξάστερος είχε ξεκινήσει να κατασκευάζει τέτοια σπίτια ως λύση για οικονομικές εξοχικές κατοικίες», εξηγεί η Σοφία, μέλος των Errands. Η ιστορία του γίνεται ξανά γνωστή χάρη στην ομάδα, η οποία επαναφέρει στο προσκήνιο τη σημασία των έργων του.
Οι αλληγορίες του Σφήκα και ο χρόνος που επιστρέφει
Η έκθεση ολοκληρώνεται με τα έργα του σπουδαίου δημιουργού Κώστα Σφήκα. Οι ταινίες του ανατέμνουν τον εικονολάγνο βαμπιρισμό της κυρίαρχης κουλτούρας και εξετάζουν τη φύση και την αναπαράσταση του χρόνου.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
![]()
