Η φωτογραφική ζωή του επιχειρηματία Άρη Θεοδωρίδη και το έργο προσφοράς στη Δράμα

Η φωτογραφική ζωή του επιχειρηματία Άρη Θεοδωρίδη και το έργο προσφοράς στη Δράμα

του ανταποκριτή μας Β. Λωλίδη

Οι κοινωνίες ωφελούνται ιδιαίτερα όταν διαθέτουν ανθρώπους που καλλιεργούν το αίσθημα της προσφοράς στον τόπο τους. Η ατομική και κοινωνική ευθύνη μπορεί να μετουσιώνεται σε πρωτοβουλίες που ενισχύουν το κοινό καλό και προσθέτουν αξία στην ανάπτυξη μιας περιοχής. Στη Δράμα, μια τέτοια πρωτοβουλία αποτελεί η δημιουργία του Μουσείου Φωτογραφικών Μηχανών και Φωτογραφίας, πίσω από την οποία βρίσκεται ένας άνθρωπος που έχει πολλαπλώς ωφελήσει τον τόπο του.

Ένα 24ωρο πριν ανοίξει και επίσημα τις πόρτες του το Μουσείο Φωτογραφικών Μηχανών και Φωτογραφίας στην πόλη της Δράμας, ο ιδρυτής του, επιχειρηματίας και μεγάλος ευεργέτης της πόλης Άρης Θεοδωρίδης, μίλησε στο ΑΠΕ – ΜΠΕ για το μεγάλο του όνειρο, την πλήρη αποκατάσταση του αρχοντικού Αναστασιάδη, που πλέον στεγάζει το μουσείο. Το αρχοντικό, μαζί με την καπναποθήκη και τον πανέμορφο κήπο αποτελούν πλέον έναν πολυχώρο τέχνης και πολιτισμού στο εμβληματικό τοπόσημο της Δράμας, το πάρκο της Αγίας Βαρβάρας. 

Το νέο Μουσείο Φωτογραφικών Μηχανών, που θα εγκαινιαστεί το απόγευμα του Σαββάτου, αποτελεί αναμφισβήτητα ένα από τα καλύτερα οργανωμένα και πιο σύγχρονα αντίστοιχα μουσεία που λειτουργούν στην Ευρώπη. Το στοιχείο εκείνο που το κάνει ακόμα πιο μοναδικό είναι ότι στεγάζεται στο εκ βάθρων ανακαινισμένο αρχοντικό του καπνέμπορου Ιωάννη Αναστασιάδη ή αλλιώς «Μαρμάρινο Σπίτι», όπως το γνωρίζουν όλοι οι Δραμινοί.

Χτισμένο το 1875 στην ομορφότερη γωνιά της ακριτικής πόλης, στο πάρκο των πηγών της Αγίας Βαρβάρας, το αρχοντικό Αναστασιάδη μαζί με την πετρόχτιστη καπναποθήκη που βρίσκεται ακριβώς δίπλα του, αποτελούν ένα μοναδικής αρχιτεκτονικής αισθητικής κτιριακό συγκρότημα. Χάρη στο άοκνο ενδιαφέρον του Δραμινού επιχειρηματία και μεγάλου ευεργέτη της πόλης Άρη Θεοδωρίδη, το αρχοντικό Αναστασιάδη βγήκε από τη λήθη και την εγκατάλειψη του παρελθόντος και περιβάλλεται πλέον από έναν σύγχρονο αέρα αναγέννησης και επιμελημένης φροντίδας.

Ο κ. Θεοδωρίδης, πάντα ακμαίος και δραστήριος, συντονίζει από κοντά όλα τα υπό εξέλιξη έργα που υλοποιεί η ΑμΚΕ ΚΥΚΛΩΨ που ίδρυσε ο ίδιος. Ο γενέθλιος τόπος, εκεί όπου γεννήθηκε και μεγάλωσε, αποτελεί πλέον προτεραιότητα για τον ίδιο.

«Τον εκτιμώ αυτόν τον τόπο, τον αγαπώ πραγματικά», σημειώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και συνεχίζει: «Εδώ είδα το πρώτο φως της ζωής, εδώ είναι οι αναμνήσεις από την οικογένεια, τους πρώτους έρωτες, τους φίλους. Θέλω πραγματικά να προκόψει αυτός ο τόπος. Αυτός είναι και ο λόγος που αποφάσισα να προσφέρω στη Δράμα, να συνεισφέρω με τις δυνατότητες που έχω».

Η διάσωση ενός αρχοντικού και της τοπικής ιστορίας

Η συνάντηση μαζί του δεν ήταν απλώς μια συνέντευξη -εξάλλου απεχθάνεται τη δημοσιότητα και τις συνεντεύξεις- ήταν περισσότερο μια εκ βαθέων φιλική συζήτηση. Μιλάει με ικανοποίηση για τον μεγάλο του στόχο, που ήταν όχι τόσο η δημιουργία του μουσείου, όσο η διάσωση του αρχοντικού, που αποτελεί ένα από τα ομορφότερα αρχιτεκτονικά οικοδομήματα της ανατολικής Μακεδονίας. «Όταν έμαθα πως ήταν προς πώληση», σημειώνει, «ξεκίνησα να αγοράσω τις τρεις διαφορετικές ιδιοκτησίες, στις οποίες είχε κατατμηθεί το συγκρότημα, από τους ιδιοκτήτες στους οποίους ανήκε. Το θαυμάζαμε όλοι στη Δράμα αυτό το σπίτι, οπότε δεν ήθελα να χαθεί και μαζί του να χαθεί και ένα κομμάτι της ιστορίας μας».

Η αποκατάσταση του ιστορικού κτίσματος δύσκολη και επίπονη, το τελικό αποτέλεσμα όμως είναι πραγματικά εντυπωσιακό, σε κάθε γωνιά του αρχοντικού, μέσα και έξω. Η ιδιαιτερότητα αυτού του κτίσματος δεν αφορά μόνο τη χρήση του, αφού συνδύαζε ιδανικά την οικογενειακή ζωή των ιδιοκτήτων, με την επαγγελματική. Δηλαδή, μια αρχοντική διώροφη κατοικία, και μια καπναποθήκη. Αφορά και το γεγονός ότι για πάρα πολλές δεκαετίες αποτελούσε σημείο αναφοράς της κοινωνικής και οικονομικής ζωής της Δράμας σε μια εποχή με έντονο το οθωμανικό στοιχείο. 

Η μεγάλη αγάπη για τη φωτογραφία

Οι φωτογραφικές μηχανές είναι πάντα ο μεγάλος έρωτας και η κρυφή αγάπη του Άρη Θεοδωρίδη. Ιδιοκτήτης και συλλέκτης μιας μεγάλης συλλογής, που αριθμεί πάνω από 2500 φωτογραφικές μηχανές, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, θυμάται με συγκίνηση την πρώτη επαφή που είχε με τη φωτογραφία και πόσο καθοριστική στάθηκε για τον ίδιο η γνωριμία του με τον αείμνηστο Δραμινό φωτογράφο Ιορδάνη Αλτσίδη.

«Η γειτονιά μου στη Δράμα, εδώ που βρίσκεται σήμερα το πατρικό μου», θυμάται ο ίδιος, «ήταν μια μαγική γειτονιά με χαμηλά σπίτια με χαγιάτια, με αυλές, με κήπους και με πολλά μικρά μαγαζιά. Ακόμα θυμάμαι τα τρία καροποιεία που υπήρχαν… Εκείνοι οι τροχοί που κατασκεύαζαν ήταν έργα τέχνης. Ένα από αυτά τα μαγαζιά ήταν το φωτογραφείο του Αλτσίδη. Ως παιδί μου άρεσαν οι φωτογραφίες, οπότε πήγαινα συχνά στο μαγαζί του και χάζευα. Ήταν ένας χαρισματικός άνθρωπος και έβγαζε εξαιρετικές φωτογραφίες για την εποχή του και τα μέσα που διέθετε. Κάποια στιγμή που δάνεισε μια Kodak Retina Ι με φακό Xenar 3.5/5.0 και με αυτήν ξεκίνησα να βγάζω φωτογραφίες».

«Όσο βελτιώνονταν οι φωτογραφίες που έβγαζα», συνεχίζει στην αφήγησή του, «τόσο περισσότερο ενθουσιαζόμουν. Όταν όμως μου ζήτησε να του επιστρέψω αυτό το θαυμαστό για μένα αντικείμενο, τότε ένιωσα μεγάλη απογοήτευση. Εκείνη η φωτογραφική μηχανή ήταν πραγματικά ένα αντικείμενο πόθου. Με εντυπωσίαζε, όμως, και η διαδικασία εμφάνισης της φωτογραφίας μέσα στο σκοτεινό θάλαμο. Πώς τυπωνόταν η φωτογραφία πάνω στο λευκό χαρτί, πώς κινούνταν ο φωτογράφος μέσα στον σκοτεινό θάλαμο, όλα είχαν μια τεχνική σχεδόν μαγική».

Όταν χρόνια μετά, το 1952 έφυγε στην Ιταλία για να σπουδάσει στο Πολυτεχνείο, τότε κατάφερε να αποκτήσει την πρώτη προσωπική του φωτογραφική μηχανή μια Zeiss Ikon. «Την απέκτησα με στερήσεις εκείνη τη μηχανή», θυμάται μέχρι σήμερα. «Την πλήρωνα με δόσεις, αλλά με αυτήν απαθανάτισα όλες τις αξιόλογες στιγμές της ζωής του, έχει ιδιαίτερη συναισθηματική αξία για μένα. Τότε, λόγω των σπουδών μου και του επαγγέλματος, άρχισα να αποκτάω τεχνικές γνώσεις πάνω στις μηχανές, οπότε το ενδιαφέρον μεγάλωσε και σιγά σιγά, ξεκίνησα να συλλέγω φωτογραφικές μηχανές, που η κάθε μία είχε μοναδική ιστορική αξία».

Ένα διαφορετικό μουσείο 

Ένα 24ωρο πριν από την επίσημη έναρξη λειτουργίας του μουσείου, το ΑΠΕ-ΜΠΕ περιηγήθηκε στις επιβλητικές αίθουσες με τις τοιχογραφίες και στις μεγάλες σάλες του αρχοντικού, που πλέον φιλοξενούν την εξαιρετική συλλογή φωτογραφικών μηχανών του ευπατρίδη επιχειρηματία και δωρητή.

Όλες προερχόμενες από την προσωπική του συλλογή, με τις παλαιότερες να τοποθετούνται χρονικά στα μέσα του 19ου αιώνα, ενώ οι πιο σύγχρονες στην τελευταία δεκαετία του 20ού αιώνα. Οι επισκέπτες του μουσείου θα έχουν τη ευκαιρία να θαυμάσουν από κοντά μοναδικά εκθέματα από την εξέλιξη του μέσου της φωτογραφίας, από τις camera obscura, τις δαγκεροτυπικές και στερεοσκοπικές, μηχανές, έως τις πανοραμικές, τις δημοσιογραφικές και τις κατασκοπευτικές μηχανές του 20ου αιώνα.

Στους χώρους του μουσείου υπάρχει ακόμα λειτουργικός σκοτεινός θάλαμος, αναπαράσταση φωτογραφικού studio εποχής, εργαστήριο τεχνίτη, και βιβλιοθήκη φωτογραφικών θεμάτων. Την ίδια ώρα, μια βόλτα στους εντυπωσιακούς χώρους του αρχοντικού και μουσείου θα ταξιδεύει τους επισκέπτες στη νεότερη ιστορία της Δράμας του 19ου και του 20ου αιώνα.

Α. Θεοδωρίδης: «Στόχος η ανάπτυξη της Δράμας»

Την τελευταία δεκαετία, ο κ. Θεοδωρίδης, μέσω της ΑμΚΕ ΚΥΚΛΩΨ, έχει επιδοθεί σε έναν πραγματικό αγώνα δρόμου να προσφέρει στον γενέθλιο τόπο κάτι από την χαμένη ανάπτυξη που επιζητά χρόνια τώρα αυτή η ακριτική περιοχή. Οι χορηγίες και οι δωρεές του διαδέχονται η μία την άλλη, χωρίς πολλά λόγια, χωρίς διαφήμιση, χωρίς προβολή. Μοναδικός του στόχος, η ανάπτυξη της Δράμας.

«Δεν με ενδιαφέρει η υστεροφημία, δεν με ενδιαφέρει η δημοσιότητα. Έζησα μια γεμάτη ζωή, με πολλές έντονες στιγμές. Τώρα που είδα ολοκληρωμένο το “ Μαρμάρινο Σπίτι” μπορώ να πω: “ Nῦν ἀπολύεις τὸν δοῦλόν σου…”. Θέλω ο κόσμος, οι Δραμινοί και οι επισκέπτες, να χαρούν το νέο μουσείο και να βοηθήσει στην ανάπτυξη της περιοχής. Νομίζω πως όταν ολοκληρωθεί και το τμήμα της Εγνατίας που θα ενώνει τη Δράμα με την Καβάλα και την Αμφίπολη, τότε η κατάσταση θα βελτιωθεί περισσότερο».

Πρόσφατα, ανακοινώθηκε μια ακόμα μεγάλη δωρεά του κ. Θεοδωρίδη, ίσως από τις μεγαλύτερες στον αθλητικό και πολιτιστικό τομέα, συνολικού προϋπολογισμού 34.000.000 ευρώ, που αφορά την κατασκευή, στην είσοδο της πόλης, ενός σύγχρονου αθλητικού και πολιτιστικού κέντρου. Το κέντρο αυτό, μεταξύ άλλων, θα περιλαμβάνει ένα μεγάλο κολυμβητήριο με πισίνα ολυμπιακών διαστάσεων, γήπεδο μπάσκετ, υπαίθριες αθλητικές εγκαταστάσεις, μονάδα αποθεραπείας και πολλές άλλες υπερσύγχρονες κτιριακές αθλητικές υποδομές για μικρούς και μεγάλους, όλες βιοκλιματικές και απόλυτα φιλικές προς το περιβάλλον.

Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο κ. Θεοδωρίδης αναφέρεται με ιδιαίτερο θαυμασμό στο νέο υπερσύγχρονο κολυμβητήριο της Δράμας, υπογραμμίζοντας ότι «τέτοια έργα έχουν κόστος γιατί είναι ενεργοβόρα, εμείς πετύχαμε να δημιουργήσουμε μια υπερσύγχρονη αθλητική εγκατάσταση, που θα είναι απόλυτα βιοκλιματική και θα λειτουργεί χωρίς να επιβαρύνει οικονομικά τον δήμο, στον οποίο και θα παραχωρηθεί». 

Η ΑμΚΕ «ΚΥΚΛΩΨ» στην υπηρεσία της τοπικής κοινωνίας

Ιδιαίτερα σημαντικές είναι, όμως, και οι συνεργασίες που έχει αναπτύξει η ΑμΚΕ ΚΥΚΛΩΨ με το μουσείο Μπενάκη και οι θεματικές εκθέσεις που φιλοξενούνται στον χώρο της καπναποθήκης Αναστασιάδη. Επίσης, η ΚΥΚΛΩΨ προχώρησε στην υλοποίηση και σημαντικών άλλων δράσεων μεταξύ των οποίων:

– Αποκατέστησε πλήρως την ιστορική οικεία του Παύλου Μελά στην Κηφισιά.

– Μετά την αρχική κατασκευή Σκοπευτήριου – Προπονητήριου 25 μέτρων και 50 μέτρων προχώρησε στην κατασκευή ενός υπερσύγχρονου Σκοπευτήριου 40 θυρίδων προπονήσεων – αγώνων, κατάλληλα εξοπλισμένου για τη διεξαγωγή διασυλλογικών, πανελληνίων και διεθνών αγώνων, σε ιδιόκτητη έκταση στην Καλλίφυτο Δράμας.

– Ανέλαβε τη δημιουργία χώρου προβολής της διαχρονικής σχέσης των Ελλήνων με τη θάλασσα στην περιοχή του Φλοίσβου, στο Παλαιό Φάληρο. Εκεί, δημιουργούνται κτηριακές υποδομές που θα φιλοξενήσουν εκθέματα και ψηφιακό περιεχόμενο, για να ιχνηλατηθεί η πορεία των Ελλήνων στη θάλασσα, από το απώτερο παρελθόν μέχρι σήμερα.

– Θεσμοθέτησε βραβεία που απονέμονται κάθε χρόνο ως τιμητική και χρηματική διάκριση σε ανθρώπους που έχουν αναδείξει με τη δράση και το έργο τους τη Δράμα.

– Θεσμοθέτησε ετήσιο φωτογραφικό διαγωνισμό, που απευθύνεται σε ερασιτέχνες και επαγγελματίες φωτογράφους, χορηγώντας χρηματικά βραβεία.

– Υποστηρίζει το Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας.

– Ανέλαβε την έκδοση σημαντικών βιβλίων όπως: «Φωτογραφίες της Δράμας και του υπέροχου κόσμου της», «Έθνους αφύπνιση: Παύλος Μελάς», «ΑΔΡΙΑΣ. Ήταν όλοι τους ήρωες», «Δράμα. Terra incognita», και «100 χρόνια Καλαμπάκι, συνομιλώντας με σιωπές της ιστορίας».

–  Ολοκλήρωσε, την εκ βάθρων ανακατασκευή του ιστορικού κέντρου διασκέδασης «Νησάκι», στο πάρκο της Αγίας Βαρβάρας, και υλοποιούνται εργασίες για την αποκατάσταση του εντυπωσιακού αρχοντικού Παμπούκα, επίσης στην πόλη της Δράμας.

Loading

Play