Η ιστορία της Ελεύθερης Ζώνης Λιμένα Θεσσαλονίκης: Ένας αιώνας ανάπτυξης και εμπορίου

Η ιστορία της Ελεύθερης Ζώνης Λιμένα Θεσσαλονίκης: Ένας αιώνας ανάπτυξης και εμπορίου

Ένα ιστορικό ορόσημο γιόρτασε χθες το λιμάνι και η πόλη της Θεσσαλονίκης, καθώς συμπληρώθηκε ένας αιώνας από τα εγκαίνια -στις 18 Οκτωβρίου 1925- της Ελεύθερης Ζώνης του Λιμένα, η οποία σηματοδότησε την έναρξη μιας νέας εποχής για το εμπόριο, τη ναυτιλία και την οικονομική ανάπτυξη της περιοχής. Σήμερα, έναν αιώνα μετά, η ΕΖΘ με συνολική επιφάνεια 1.052.262 τ.μ. εξακολουθεί να αποτελεί πυλώνα εξωστρέφειας και ανάπτυξης, συνδέοντας την Ελλάδα με τις αγορές της Νοτιοανατολικής και Κεντρικής Ευρώπης και τον διεθνή επιχειρηματικό χάρτη. Αναφέρεται στο σχετικό μήνυμα που ανάρτησε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ο Οργανισμός για την ιστορική μέρα.

Η ιστορία της Ελεύθερης Ζώνης Λιμένα Θεσσαλονίκης περιλαμβάνει πλούσιο φωτογραφικό υλικό που είναι αναρτημένο στην ιστοσελίδα του Οργανισμού. Η Ελληνική Κυβέρνηση το 1914 ψήφισε τον ιδρυτικό νόμο της Ελευθέρας Ζώνης Θεσσαλονίκης (ΕΖΘ) με σκοπό την επαναφορά του λιμανιού στον κομβικό του ρόλο για την περιοχή των Βαλκανίων. Ωστόσο, η κήρυξη του παγκοσμίου πολέμου δεν επέτρεψε τη λειτουργία της. Τον Μάρτιο του 1923, με νέο νομοθετικό διάταγμα, συστάθηκε η Επιτροπεία της ΕΖΘ και τον Οκτώβριο του 1925 ξεκίνησαν οι εργασίες του νέου οργανισμού.

Στο χώρο της Ελεύθερης Ζώνης όλα τα εμπορεύματα κινούνταν χωρίς τελωνειακή επίβλεψη και απαλλάσσονταν από εισαγωγικούς δασμούς και άλλους φόρους πέρα από τα φορτοεκφορτωτικά και αποθηκευτικά δικαιώματα. Στον τομέα της ανάπτυξης, το 1927 συστάθηκε η Επιτροπή Ρυθμίσεως Φορτοεκφορτώσεων Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΕΡΦΛΘ) και το 1928 ιδρύθηκε η Ποσειδών Α.Ε. Λιμενικών Μεταφορών Θεσσαλονίκης, η οποία ανέλαβε τη φορτοεκφόρτωση μέσω φορτηγίδων.

Κατά τη διάρκεια του Β’ παγκοσμίου πολέμου, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης καταλήφθηκε από τον γερμανικό στρατό και υπήρξαν σοβαρές καταστροφές στις εγκαταστάσεις του. Μετά από σημαντικές επισκευές και ανακαινίσεις, το λιμάνι επανήλθε στη λειτουργία του, αποκτώντας νέο ρυθμό ανάπτυξης και ενισχύοντας τη θέση του ως μεγάλο εξαγωγικό λιμάνι.

Με απόφαση του ‘Α Τελωνείου Θεσσαλονίκης που εκδόθηκε την 1η Απριλίου 2021, η Ελεύθερη Ζώνη του Λιμένα Θεσσαλονίκης επεκτάθηκε κατά 35 στρέμματα. Αυτή η επέκταση συνέβαλε στη δημιουργία ενός ενιαίου, φυλασσόμενου και σε πλήρη λειτουργία χώρου 1.038 στρεμμάτων Ελεύθερης Ζώνης.

*Οι φωτογραφίες αναρτήθηκαν σε δημόσιους λογαριασμούς στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης

Loading

Play