Ισχυρές πιέσεις στην ελληνική αργυροχρυσοΐα ασκεί η εκτίναξη της τιμής του χρυσού και γενικά των πολύτιμων μετάλλων, σε συνδυασμό με άλλους παράγοντες, όπως οι μειωμένες αγορές κοσμημάτων από τους τουρίστες στην Ελλάδα. Αποτέλεσμα αυτού είναι ότι τα κέρδη των επιχειρήσεων του κλάδου υπολογίζεται ότι έχουν μειωθεί φέτος κατά 15%, σε σχέση με πέρυσι. Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Βιοτεχνών Αργυροχρυσοχόων, Κοσμηματοπωλών, Ωρολογοπωλών (ΠΟΒΑΚΩ), Πέτρος Καλπακίδης, αναφέρει ότι η τιμή του χρυσού έχει σπάσει δεκάδες ρεκόρ φέτος. Μέσα στο 2025 έσπασε το φράγμα των 100.000 ευρώ/κιλό, ενώ χθες βρισκόταν γύρω στα 115.000 ευρώ/κιλό. Επιπλέον, αυξήσεις παρατηρούνται και στο ασήμι, καθώς και στην πλατίνα και το παλλάδιο.
Απαντώντας σε ερώτηση για τους παράγοντες που οδήγησαν το χρυσό στο παρατηρούμενο «ράλι», ο πρόεδρος της ΠΟΒΑΚΩ περιγράφει πέντε κομβικές εξελίξεις: τους πολέμους στην Ουκρανία και τη Γάζα, την «ανορθόδοξη» οικονομική πολιτική του Τραμπ και την οικονομική κρίση στη Γαλλία. Αυτές οι εξελίξεις οδήγησαν τους επενδυτές να στραφούν σε ασφαλή «καταφύγια», με αποτέλεσμα την αύξηση της ζήτησης για το πολύτιμο μέταλλο και την άνοδο της τιμής του. Επίσης, η ελαφρώς μειωμένη παραγωγή του χρυσού, για λόγους περιβαλλοντικής προστασίας, επιδρά στις τιμές, όπως και η χρήση του χρυσού στην παραγωγή ηλεκτρονικών. Όλα αυτά προκαλούν αύξηση των τιμών και σημαίνουν ότι ως αργυροχρυσοχόοι και κοσμηματοπώλες έχουμε τεράστια αύξηση στο κόστος, το οποίο φτάνει το 100% για την πρώτη ύλη και το 120% στο συνολικό κόστος παραγωγής.
Τα κέρδη ήταν μειωμένα κατά περίπου 15%, κυρίως λόγω των μειωμένων πωλήσεων σε τουρίστες. Ο κ. Καλπακίδης αναφέρει: «Με βάση παλαιότερες μελέτες, το 50% της παραγωγής της ελληνικής αργυροχρυσοχοΐας διοχετεύεται στις αγορές του εξωτερικού μέσω του τουρισμού. Φέτος οι πωλήσεις ήταν μειωμένες σε αξία, καθώς τα κοσμήματα πωλήθηκαν χαμηλότερης αξίας λόγω της πίεσης που ασκείται από τις γεωπολιτικές και οικονομικές εξελίξεις.» Εν όψει Χριστουγέννων, καλεί τους καταναλωτές να προτιμήσουν καταστήματα μέλη συλλόγων και να ελέγχουν τις σφραγίδες στα κοσμήματα και τα αντικείμενα που αγοράζουν.
Μια μικρή «όαση» μέσα στο δυσμενές περιβάλλον αποτέλεσε η 39η Διεθνής Έκθεση Κοσμήματος, Ωρολογίων, Πολύτιμων Λίθων, Μηχανημάτων και Εξοπλισμού KOSMIMA, που πραγματοποιήθηκε από τις 18 έως τις 20 Οκτωβρίου στο Διεθνές Εκθεσιακό Κέντρο Θεσσαλονίκης. Σύμφωνα με ανακοίνωση των διοργανωτών, η έκθεση ολοκληρώθηκε με ικανοποίηση από τους εκθέτες, οι οποίοι δέχθηκαν παραγγελίες και προχώρησαν σε εμπορικές συναλλαγές. Παρά τις υψηλές τιμές του χρυσού, η KOSMIMA υποδέχθηκε μεγάλο αριθμό εμπορικών επισκεπτών και επαγγελματιών του κλάδου από 16 χώρες.
Σε εκθεσιακό χώρο 3.000 τ.μ. περισσότερες από 70 επιχειρήσεις από την Ελλάδα, την Κύπρο, τη Βουλγαρία και την Τουρκία, καθώς και διεθνή brands, αξιοποίησαν την KOSMIMA ως πλατφόρμα παρουσίασης των τελευταίων τάσεων σε κόσμημα και ρολόι και ως βήμα επαγγελματικής δικτύωσης. Η KOSMIMA είναι η μοναδική διοργάνωση του κλάδου στη Βόρεια Ελλάδα, στην οποία έχουν διαδραματίσει καταλυτικό ρόλο η Συντεχνία Χρυσοχόων Αργυροχόων Θεσσαλονίκης (ΣΧΑΘ) και ο Σύλλογος Κοσμηματοπωλών Ωρολογοπωλών Θεσσαλονίκης (ΣΚΩΘ).
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ