Μια μουσική γέφυρα με την αρχαία τραγωδία από τον Γ. Κουμεντάκη στο ΑΜΘ

Μια μουσική γέφυρα με την αρχαία τραγωδία από τον Γ. Κουμεντάκη στο ΑΜΘ

Τρία παιδιά της αρχαίας τραγωδίας ξαναζωντανεύουν στη σκηνή μέσα από τη φιγούρα ενός performer, ο οποίος χορεύει και αφηγείται τη θυσία της Ιφιγένειας, τον άδικο θάνατο του Αστυάνακτα και, τέλος, την καταδίκη της Αντιγόνης. Σε μία ιδιαίτερη σύνθεση για φωνή, σώμα και μουσική, η παράσταση μιλά για τα άδικα που μένουν αναλλοίωτα στους αιώνες, τις παιδικές θυσίες, τα σώματα που πονούν και επιμένουν να μιλούν.

«Το ισοκράτημα ενός παιδιού/The Pedal Tone for a Child» είναι μία μουσική σύνθεση του Γιώργου Κουμεντάκη, που θα παρουσιαστεί στις αρχές της επόμενης εβδομάδας στο φουαγιέ του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης, με ελεύθερη είσοδο για το κοινό. Τη σκηνοθεσία και απόδοση υπογράφει ο Κωνσταντίνος Χατζής, ο οποίος παίζει μουσική επί σκηνής και ερμηνεύει ο Θάνος Κόνιαρης, που ετοίμασε τη χορογραφία.

Ιφιγένεια εν Αυλίδι, Ευριπίδης

Οι πρώτες νότες από το πιάνο που εμμονικά επαναλαμβάνουν την ίδια μελωδία, κινούν τον performer σε κοφτές σωματικές κινήσεις μέχρι τη στιγμή που θα ακουστούν τα πρώτα λόγια της Ιφιγένειας: «Πατέρα πριν της ώρας μου, μη με σκοτώσεις, μη». Ο μονόλογος της Ιφιγένειας, ερμηνευμένος σαν μια λεκτική παρτιτούρα, αποκαλύπτει όλες τις άδικες θυσίες τόσων παιδιών μέσα στους αιώνες. Ύστερα η μουσική, ήχοι που στροβιλίζονται, ρυθμικοί καλπασμοί, το σώμα του performer αφήνεται σε αυτήν τη δίνη και ακούμε την μουσική μέσα στους μύες του. Σιωπή. «Στο πρώτο μέρος του έργου μια μελωδία, καβάλα σ’ έναν αυτοσχέδιο χορό, έρχεται από την Ανατολή ξεπερνώντας κάθε εμπόδιο. Τα όργανα στροβιλίζονται σε απίθανους συνδυασμούς ηχοχρωμάτων και σε ατελείωτους ρυθμικούς καλπασμούς. Οι νότες μεταμορφώνονται σ’ ένα τρυφερό κύμα νοσταλγίας», αναφέρει ο Γιώργος Κουμεντάκης.

Ο Αστυάνακτας, ένα παιδί που σκότωσαν οι Έλληνες φεύγοντας από την κατεστραμμένη Τροία, μιλάει για το άδικο του πολέμου και γι’ αυτά που δεν πρόλαβε να ζήσει. Η μουσική επανέρχεται, και το σώμα του τυλίγεται μέσα σε μελωδίες που περιστρέφονται σε αέναους κύκλους και ταξιδεύουν από όργανο σε όργανο, με συνεπιβάτη την παιδική φαντασία. Σιωπή. «Στο δεύτερο μέρος, οι μουσικοί της ορχήστρας παίζουν με το φωνήεν όμικρον και διάφορους συνδυασμούς συμφώνων, κάνοντας το ισοκράτημα να φαίνεται σαν ένα κομμάτι βγαλμένο από τους ήχους της φύσης. Γύρω του τυλίγονται μελωδίες που περιστρέφονται σε αέναους κύκλους και ταξιδεύουν από όργανο σε όργανο με συνεπιβάτη την παιδική φαντασία», σημειώνει ο καταξιωμένος συνθέτης.

Ο διάλογος του Κρέοντα και της Αντιγόνης βγαίνουν στη σκηνή μέσα από ένα σώμα και μια φωνή. Ακολουθούν τα λόγια της Αντιγόνης που θάβεται ζωντανή. Ο λόγος της, απελπισμένος αλλά και αμετακίνητος, δίνει τη σκυτάλη στην τελευταία μουσική, που δίνει ζωή σε πολεμιστές. Φτάνουν σε ακραίες καταστάσεις και ξεπερνούν τα προσωπικά τους όρια σε μια μάχη με τον χρόνο. Μεγάλη σιωπή. «Ένας πολεμικός χορός από τον Πόντο είναι το θέμα του τρίτου μέρους. Οι μουσικοί γίνονται πολεμιστές. Φτάνουν σε ακραίες καταστάσεις και ξεπερνούν τα προσωπικά τους όρια σε μια μάχη με τον χρόνο, προσβλέποντας σ’ ένα καλύτερο μέλλον», καταλήγει ο Γιώργος Κουμεντάκης.

«Καλότυχοι είναι μόνο οι νεκροί. Οι νεκροί που πια δεν χύνουν δάκρυα», λένε τα τελευταία λόγια της παράστασης, που ακούγονται σαν μια αιώρηση. O performer χάνεται στο σκοτάδι, ενώ τραγουδά ένα σουηδικό τραγούδι του Γιώργου Κουμεντάκη και του Γιάννη Χουβαρδά. Η παράσταση, που πραγματοποιείται σε συνδιοργάνωση του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης, θα παρουσιαστεί από τη Δευτέρα 28 έως την Πέμπτη 31 Ιουλίου στις 8μιση το βράδυ. Η είσοδος είναι ελεύθερη, αλλά είναι απαραίτητη η τηλεφωνική κράτηση στο 2313 310 201 (κατά τις πρωινές ώρες).

Loading

Play