Πιλοτικό πρόγραμμα «Καλλιεργώντας κριτικούς αναγνώστες» στα σχολεία για την καταπολέμηση των ψευδών ειδήσεων

Πιλοτικό πρόγραμμα «Καλλιεργώντας κριτικούς αναγνώστες» στα σχολεία για την καταπολέμηση των ψευδών ειδήσεων

Με στόχο την προστασία της νέας γενιάς από τα fake news, ξεκινά από τον Οκτώβριο η υλοποίηση του προγράμματος «Καλλιεργώντας Κριτικούς Αναγνώστες» σε 30 Γυμνάσια και Λύκεια της χώρας (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Καστοριά, Χανιά, Πάτρα, Λάρισα, Ηράκλειο κ.ά.) με τη συνεργασία της αρμόδιας Γενικής Γραμματείας Επικοινωνίας και Ενημέρωσης, του υπουργείου Παιδείας Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, καθώς και του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

Οι ψευδείς ειδήσεις (fake news) και η παραπληροφόρηση έχουν εξελιχθεί σε ένα όλο και πιο ορατό παγκόσμιο φαινόμενο. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Ευρωβαρόμετρου που παρουσιάστηκαν το φθινόπωρο του 2024, το 82% των Ευρωπαίων συμφωνεί ότι η ύπαρξη ψευδών ειδήσεων αποτελεί πρόβλημα για τη δημοκρατία. Παράλληλα, το 77% των Ευρωπαίων συμφωνεί ότι η ύπαρξη ψευδών ειδήσεων ή παραπληροφόρησης συνιστά πρόβλημα στη χώρα τους.

Το πιλοτικό πρόγραμμα που έχει διάρκεια 12 μηνών παρουσίασαν η υπουργός Παιδείας Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Σοφία Ζαχαράκη και ο υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικός Εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης, τις προηγούμενες ημέρες κατά τη διάρκεια της ΔΕΘ. Μέσα στις επόμενες εβδομάδες, οι εκπρόσωποι θα επισκεφθούν σχολεία στην Αττική και την περιφέρεια για να παρουσιάσουν το πρόγραμμα σε μαθητές.

Το πρόγραμμα στοχεύει στην καλλιέργεια δημοσιογραφικού γραμματισμού, κριτικής σκέψης και ψηφιακής υπευθυνότητας στους μαθητές ηλικίας 12-18 ετών, ώστε να είναι σε θέση να αναγνωρίζουν και να απορρίπτουν τα fake news.

Η καινοτομία του προγράμματος είναι ότι εφαρμόζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα συστηματικό πρόγραμμα ειδησεογραφικής παιδείας, το οποίο συνδυάζει δημοσιογραφία, τεχνητή νοημοσύνη και πολιτειακή αγωγή, προσφέροντας πρακτικά εργαλεία για την αντιμετώπιση της υπερπληροφόρησης και της παραπληροφόρησης. Το πρόγραμμα προάγει την ανάγνωση και ανάλυση του έντυπου και ψηφιακού Τύπου, ενισχύοντας την αναγνωσιμότητα και βιωσιμότητα του Τύπου.

Όπως αναφέρει η Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης σε ανακοίνωσή της, «με το πρόγραμμα Καλλιεργώντας Κριτικούς Αναγνώστες δίνουμε στα παιδιά μας δεξιότητες που συνδυάζουν την υπεύθυνη ενημέρωση, την κριτική χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης και την προστασία της ψηφιακής τους ταυτότητας. Προετοιμάζουμε τους αυριανούς πολίτες να συμμετέχουν ενεργά στον δημόσιο διάλογο, να προστατεύουν τα δικαιώματά τους και να χτίζουν μια Δημοκρατία ανθεκτική στην παραπληροφόρηση».

Η ικανότητα των παιδιών να ξεχωρίζουν την αλήθεια από την παραπληροφόρηση είναι πιο σημαντική από ποτέ, σημείωσε η υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Σοφία Ζαχαράκη, τονίζοντας την ανάγκη αύξησης της κριτικής τους σκέψης.

Loading

Play