Πώς το μάθημα της «διαμεσολάβησης» μπορεί να αμβλύνει τη βία

Το ενδιαφέρον της Ελένης, του Σταύρου και της Ιωάννας κινητοποίησε η ερώτηση που απευθύνθηκε στους μαθητές και τις μαθήτριες του Γυμνασίου στο οποίο φοιτούν και το οποίο εντάχθηκε στον θεσμό της σχολικής διαμεσολάβησης.

«Ποιος ή ποια θέλει να εκπαιδευτεί για να γίνει διαμεσολαβητής;» ήταν το χαρακτηριστικό ερώτημα, που έδωσε τη δυνατότητα στα παιδιά αυτά να αναλάβουν δράση σε περιπτώσεις συγκρούσεων μεταξύ νέων εντός του σχολικού περιβάλλοντος.

propoli

Στη συνέχεια, εκπαιδεύτηκαν από τους δασκάλους τους αλλά και από ειδικούς διαμεσολαβητές σε τεχνικές όπως η ενεργητική ακρόαση, η αναγνώριση, αποδοχή και διαχείριση συναισθημάτων, η ενσυναίσθηση, η επικοινωνία, ο σεβασμός στη γνώμη του άλλου.

Μόλις δε εμφανίστηκε κάποιο περιστατικό σύγκρουσης μεταξύ μαθητών ή μαθητριών, κλήθηκαν από τους εκπαιδευτικούς να παρέμβουν.

Έτσι, αντί να δρομολογηθεί η γνωστή διαδικασία, μέσω της οποίας οι καθηγητές καλούν τα παιδιά να δώσουν εξηγήσεις και ανάλογα με την κατάσταση επιβάλλουν ποινές όπως η αποβολή, τα ίδια τα παιδιά – διαμεσολαβητές ανέλαβαν δράση.

Όρισαν ημερομηνίες, συναντήθηκαν ιδιωτικά με κάθε ένα από τα εμπλεκόμενα μέρη, άκουσαν με ουδετερότητα τι είχε κάθε πλευρά να πει, ενθάρρυναν την έκφραση των συναισθημάτων κάθε ατόμου, προσπάθησαν να καταλάβουν τι πραγματικά είχε συμβεί.

Αργότερα, με τη βοήθεια των διαμεσολαβητών, τα δύο μέρη ήρθαν σε επικοινωνία και συμφώνησαν στην εξεύρεση μιας λύσης, μέσω της συνεννόησης, των αμοιβαίων εξηγήσεων ή της συγγνώμης.

Aliri

Τα παιδιά γίνονται οι καλύτεροι διαμεσολαβητές

«Τα παιδιά που οικειοθελώς δηλώνουν τη διάθεσή τους να γίνουν διαμεσολαβητές κάνουν το πρώτο βήμα. Αυτό σημαίνει ότι είναι παιδιά που δεν προσέρχονται στη διαδικασία αυτή αναγκαστικά, ούτε επιλέγονται με κάποια κριτήρια ή με εξετάσεις.

Αντιθέτως, έχουν πραγματικά μια τάση που εκφράζεται με την επιθυμία τους να συμμετέχουν στη διαμεσολάβηση, έχουν εμπιστοσύνη στον εαυτό τους, θέλουν να βοηθήσουν τα άλλα παιδιά, να προσφέρουν στους συμμαθητές τους», επισημαίνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η Εύη Αυλογιάρη, διαμεσολαβήτρια, εκπαιδεύτρια διαμεσολαβητών και πρόεδρος του ADR Hellenic Trainning Hub, πιστοποιημένου φορέα κατάρτισης διαμεσολαβητών.

Η ίδια σημειώνει ότι η εκπαίδευση των εκπαιδευτικών αλλά και των μαθητών και των μαθητριών στη διαμεσολάβηση περιλαμβάνει και το παίξιμο ρόλων, ώστε να βιώνει ο καθένας τα συναισθήματα που μπορεί να προκύψουν μέσα από διαφορετικούς ρόλους.

Επισημαίνει ότι απαραίτητη προϋπόθεση είναι η απόλυτη εμπιστευτικότητα και εκφράζει την άποψη ότι «τα παιδιά είναι πολύ καλύτεροι διαμεσολαβητές από τους μεγάλους» και «τα καταφέρνουν περίφημα στις υποθέσεις που αναλαμβάνουν».

Δείτε επίσης: Eurovision: Πέταξε για Τορίνο η ελληνική αποστολή – Τι είπε ο Φωκάς Ευαγγελινός για τα προγνωστικά

Loading