Νέα μοτίβα κινητικότητας, όχι μόνο ως προς τη χρήση των ΙΧ αλλά και των ταξί και των ηλεκτρικών πατινιών, έχει διαμορφώσει το Μετρό Θεσσαλονίκης στον μόλις έναν χρόνο λειτουργίας του. Η λειτουργία του Μετρό επηρεάζει τα ταξί με μικτό τρόπο, ενώ έχει προκαλέσει αλλαγές και στη χρήση των ηλεκτρονικών πατινιών, επιβεβαιώνοντας τη λειτουργία τους ως μέσων πρώτης και τελευταίας διαδρομής.
Τα παραπάνω προκύπτουν από ανάλυση του Ινστιτούτου Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ), την οποία εκπόνησαν οι ερευνητές. Η συγκριτική μελέτη καλύπτει τις περιόδους Ιανουαρίου – Μαρτίου 2024 και 2025, αποτυπώνοντας την εικόνα πριν και μετά την έναρξη της λειτουργίας του Μετρό.
Ήδη από την πρώτη περίοδο λειτουργίας του μέσου σταθερής τροχιάς της Θεσσαλονίκης, οι κυκλοφοριακοί φόρτοι και οι χρόνοι διαδρομής μειώθηκαν αισθητά στους βασικούς οδικούς άξονες της πόλης. Ο συνολικός ημερήσιος αριθμός εισερχόμενων οχημάτων στην κεντρική περιοχή της Θεσσαλονίκης μειώθηκε κατά 10%, ποσοστό που μεταφράζεται σε περίπου 12.400 οχήματα. Η μέγιστη ποσοστιαία μείωση παρατηρήθηκε στα εισερχόμενα οχήματα από τους δυτικούς δήμους της πόλης, ενώ η συρρίκνωση του ημερήσιου αριθμού οχημάτων από την ανατολική πλευρά ήταν της τάξης του 6%. Η μέγιστη μείωση παρατηρήθηκε τις πρωινές ώρες αιχμής.
Τα ταξί και τα ηλεκτρικά πατίνια
Η ανάλυση των μετακινήσεων με ταξί κατέδειξε ότι η μεγαλύτερη αύξηση της ζήτησης καταγράφηκε στους σταθμούς Δημοκρατίας και Νέου Σιδηροδρομικού Σταθμού, ενώ η πιο αισθητή μείωση σημειώθηκε στους σταθμούς Ευκλείδη και Φλέμινγκ. Όσον αφορά τη χρήση ηλεκτρικών πατινιών, παρατηρήθηκε μετατόπιση της χρήσης τους κατά τη διάρκεια της ημέρας, καθώς και αύξηση στις διαδρομές μήκους 500-1.500 μέτρων.
Η λειτουργία του Μετρό επέφερε σημαντικές αλλαγές στην κινητικότητα της Θεσσαλονίκης. Η μείωση του αριθμού των οχημάτων που εισέρχονται στο κέντρο της πόλης είναι ιδιαιτέρως σημαντική, με τις κυκλοφοριακές συνθήκες να έχουν βελτιωθεί σημαντικά. Όσον αφορά τη χρήση των ταξί, η επίδραση ήταν μικτή, με αύξηση της ζήτησης σε ορισμένους σταθμούς και μείωση σε άλλους.
Συνολικά, το Μετρό αναδιαμορφώνει τα πρότυπα κινητικότητας της Θεσσαλονίκης, αναδεικνύοντας την ανάγκη για ολοκληρωμένο σχεδιασμό και συντονισμό όλων των μέσων μεταφοράς για ένα πιο βιώσιμο και αποδοτικό σύστημα μετακινήσεων.
Ως προς τη μεθοδολογία που ακολουθήθηκε στη μελέτη, η ανάλυση της κυκλοφορίας των συμβατικών οχημάτων βασίστηκε στους κυκλοφοριακούς φόρτους και στους χρόνους διαδρομής σε κεντρικές οδικές αρτηρίες που επηρεάζονται από τη λειτουργία του Μετρό.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
![]()
