Το ΚΘΒΕ καλεί τους θεατές σε μια μοναδική εμπειρία με τους «Γείτονες από πάνω»

Το ΚΘΒΕ καλεί τους θεατές σε μια μοναδική εμπειρία με τους «Γείτονες από πάνω»

Σε μια εποχή όπου η ζωή στις πόλεις συμπυκνώνεται σε τοίχους τόσο λεπτούς όσο και οι ανθρώπινες αντοχές, οι σχέσεις χρειάζονται συχνά μόνο ένα φαινομενικά αθώο γεγονός για να φανερώσουν όσα μένουν κρυμμένα. Το Φουαγιέ της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών μετατρέπεται σε ένα διαμέρισμα, όπου οι θεατές γίνονται οι γείτονες και οι ηθοποιοί ξεδιπλώνουν τις ιστορίες δύο ζευγαριών που έχουν υιοθετήσει εντελώς διαφορετικά μοντέλα συμβίωσης. Πρόκειται για τη νέα κωμωδία του ΚΘΒΕ «Γείτονες από πάνω» του Σεσκ Γκάι (Cesc Gay), σε μετάφραση Έρις Κύργια και σκηνοθεσία Νικολέτας Φιλόσογλου, που κάνει πρεμιέρα την Παρασκευή 19 Δεκεμβρίου. Ένα έργο που αγγίζει με χιούμορ, ευαισθησία και αφοπλιστική ειλικρίνεια τη σημερινή καθημερινότητα των ζευγαριών, μεταφέροντας στη σκηνή το χάος, την τρυφερότητα και την αμηχανία της συνύπαρξης.

«Το έργο γράφτηκε το 2015, ανέβηκε στο θέατρο και αργότερα ο συγγραφέας το μετέφερε στον κινηματογράφο, καθώς είναι και σκηνοθέτης», σημειώνει, μιλώντας στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, η Νικολέτα Φιλόσογλου. Αναφέρει ότι είδε πρώτα την κινηματογραφική εκδοχή, μέσα στην οποία αναγνώρισε τα θεατρικά στοιχεία του έργου. «Στη συνέχεια ταξίδεψε σε όλες τις μεγάλες πόλεις της Ισπανίας καθώς και σε 17 ακόμη χώρες, γνωρίζοντας τεράστια επιτυχία», προσθέτει, υπογραμμίζοντας τη μοντέρνα γλώσσα του έργου και τη διαχρονική του θεματική.

«Αν κοιτάξουμε λίγο γύρω μας, η πόλη και ο σύγχρονος τρόπος ζωής ταυτίζονται με τη συνύπαρξη σε ένα διαμέρισμα. Αυτό με συγκινεί βαθιά, γιατί εστιάζει σε κάτι που θεωρούμε δεδομένο μέσα στη ρουτίνα μας και δεν του δίνουμε καμία σημασία», παρατηρεί η σκηνοθέτιδα.

Στο διαμέρισμα της παράστασης, ένα βράδυ Παρασκευής, ο Χούλιο επιστρέφει από τη δουλειά και έρχεται αντιμέτωπος με μια δυσάρεστη έκπληξη. Η σύζυγός του Άνα έχει καλέσει για φαγητό το ζευγάρι του επάνω ορόφου, το οποίο -σύμφωνα με τον ίδιο- δεν σέβεται τους στοιχειώδεις κανόνες συμβίωσης σε μια πολυκατοικία. Από την άλλη, ο Σάλβα και η Λάουρα αποδέχονται την πρόσκληση και φέρνουν μαζί τους αναπάντεχες ανατροπές, προσφέροντας στους οικοδεσπότες ένα κοκτέιλ ελευθερίας, αυθορμητισμού και απρόσμενων εξομολογήσεων.

«Η πλοκή περιστρέφεται γύρω από ένα ζευγάρι που έχει βαλτώσει συναισθηματικά και ζει σε ρουτίνα, την οποία ανατρέπει η επίσκεψη των “γείτονες από πάνω”, που έχουν επιλέξει έναν πολύ πιο απελευθερωμένο τρόπο ζωής», εξηγεί η κ. Φιλόσογλου. Αναφέρει ότι ο συγγραφέας ωθεί στα άκρα την ενεργητικότητα και τη συναισθηματική ευελιξία του δεύτερου ζευγαριού, δημιουργώντας στιγμές κωμικής αμηχανίας. «Αυτό το ζευγάρι ζει πιο ελεύθερα και δεν διστάζει να το εκφράσει. Δεν αποτελεί το συνηθισμένο κοινωνικό πρότυπο, αλλά ουσιαστικά ομολογεί το… ανομολόγητο, κάτι που πολλοί αντιλαμβάνονται αλλά δύσκολα παραδέχονται -αφού πάρα πολλά ζευγάρια ζουν διπλές ζωές», υπογραμμίζει.

Στο επίκεντρο, ωστόσο, παραμένει κάτι απόλυτα διαχρονικό: η επικοινωνία ή μάλλον η απουσία της. «Τα ζευγάρια δεν επικοινωνούν», αναφέρει με έμφαση η σκηνοθέτιδα, επισημαίνοντας πως ο χρόνος, η ταχύτητα, οι επίκτητες ανάγκες και κυρίως η παραίτηση είναι τα στοιχεία που φθείρουν τις σχέσεις.

Η παράσταση αξιοποιεί στο έπακρο το Φουαγιέ της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών, μετατρέποντάς το ουσιαστικά σε διαμέρισμα. Η Άννα υποδέχεται τους θεατές σαν να τους βάζει στο ίδιο της το σπίτι. «Οι θεατές είναι οι γείτονες», σχολιάζει η σκηνοθέτιδα. Ο φυσικός χώρος, οι κολόνες, τα παράθυρα, ακόμη και οι ήχοι της πόλης εντάσσονται στη δράση. «Δεν θέλαμε κάτι τεχνητό, αφού άλλωστε οι τοίχοι του θεάτρου είναι πάντα διαφανείς», σημειώνει χαρακτηριστικά. Οι ηθοποιοί αντιμετωπίζουν κάθε απρόοπτο θόρυβο -ήχο απ’ έξω ή πτώση αντικειμένου, όπως θα συνέβαινε σε μια πραγματική πολυκατοικία και έχουν κληθεί να τα ενσωματώνουν στην αφήγηση.

Οι «Γείτονες από πάνω» δεν στοχεύουν απλώς στο γέλιο, αλλά προσκαλούν το κοινό να κοιτάξει μέσα από τον λεπτό τοίχο της δικής του ζωής, εκεί όπου επιθυμίες, φόβοι και αλήθειες των σχέσεων συνυπάρχουν, συχνά σιωπηλές. Η παράσταση, κατάλληλη για θεατές άνω των 12 ετών, από τις 19 Δεκεμβρίου θα παρουσιάζεται στο Φουαγιέ της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών κάθε Τετάρτη στις 19:00, Πέμπτη και Παρασκευή στις 21:00, Σάββατο με δύο παραστάσεις στις 18:00 και στις 21:00 και Κυριακή στις 19:30.

Loading

Play