Πόσοι νέοι ενημερώνονται πραγματικά; Πόσοι αφιερώνουν χρόνο για να κατανοήσουν μία είδηση πέρα από τον τίτλο; Ζούμε σε μία εποχή όπου η ενημέρωση έχει μετατραπεί σε καταναλωτικό προϊόν στιγμής, και σε αυτό το περιβάλλον, η κριτική ανάγνωση των ειδήσεων δεν είναι πολυτέλεια — είναι απαραίτητη δεξιότητα ζωής. Η συνεχής ροή πληροφοριών, η ταχύτητα και ο κατακερματισμός της προσοχής δημιουργούν μια γενιά που συχνά αποφεύγει την ενημέρωση (news avoidance). Κι όμως, η δημοκρατία χρειάζεται πολίτες που γνωρίζουν, που κατανοούν και μπορούν να διακρίνουν.
Το πρόγραμμα «Καλλιεργώντας Κριτικούς Αναγνώστες», που αναπτύχθηκε από το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και τη Γενική Γραμματεία Επικοινωνίας και Ενημέρωσης, επιχειρεί να κάνει ακριβώς αυτό: να επαναφέρει την ενημέρωση εκεί όπου πρέπει να ανήκει — στο σχολείο. Πρόκειται για ένα καινοτόμο πρόγραμμα, μοναδικό σε ευρωπαϊκό επίπεδο, που φέρνει για πρώτη φορά κοντά εκπαιδευτικούς και δημοσιογράφους σε έναν κοινό παιδαγωγικό στόχο: τη διαμόρφωση κριτικά σκεπτόμενων πολιτών.
Μέσα από το πρόγραμμα, οι μαθητές μαθαίνουν να αναγνωρίζουν προκαταλήψεις, να συγκρίνουν πηγές και να κατανοούν τις προθέσεις πίσω από τις λέξεις. Σε μια εποχή που η παραπληροφόρηση και οι ψευδείς ειδήσεις υπονομεύουν τον δημόσιο διάλογο, η ικανότητα κριτικής ανάγνωσης και αξιολόγησης γίνεται θεμέλιο δημοκρατικής συνείδησης. Η πρόταση του Εργαστηρίου Ειρηνευτικής Δημοσιογραφίας του ΑΠΘ απαντά και σε ένα κρίσιμο ερώτημα: πώς τα μέσα ενημέρωσης μπορούν να ξανασυνδεθούν με τη νέα γενιά.
Καθώς το πρόγραμμα εμπλέκει εκπαιδευτικούς, δημοσιογράφους και μαθητές, δημιουργεί ένα νέο μοντέλο εκπαίδευσης για τον 21ο αιώνα. Αν θέλουμε νέους που συμμετέχουν, που δεν αρκούνται στο scroll, πρέπει να τους δώσουμε τα εργαλεία για να προβληματιστούν. Και το πρώτο εργαλείο είναι η ενημέρωση — όχι ως πληροφορία, αλλά ως κατανόηση του κόσμου.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
![]()
