Από την αποχή στην κριτική σκέψη: Η αναγκαιότητα του γραμματισμού στα ΜΜΕ στα σχολεία

Από την αποχή στην κριτική σκέψη: Η αναγκαιότητα του γραμματισμού στα ΜΜΕ στα σχολεία

Πόσοι νέοι ενημερώνονται πραγματικά; Σε μια εποχή όπου η ενημέρωση έχει μετατραπεί σε καταναλωτικό προϊόν στιγμής, η κριτική ανάγνωση των ειδήσεων είναι μια απαραίτητη δεξιότητα ζωής.

Η συνεχής ροή πληροφοριών, η ταχύτητα και ο κατακερματισμός της προσοχής δημιουργούν μια γενιά που συχνά αποφεύγει την ενημέρωση. Όμως, η δημοκρατία χρειάζεται πολίτες που γνωρίζουν, που κατανοούν και που μπορούν να διακρίνουν.

Το πρόγραμμα «Καλλιεργώντας Κριτικούς Αναγνώστες», που αναπτύχθηκε από το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και τη Γενική Γραμματεία Επικοινωνίας και Ενημέρωσης, επιχειρεί να επαναφέρει την ενημέρωση στο σχολείο. Πρόκειται για ένα καινοτόμο πρόγραμμα που φέρνει κοντά εκπαιδευτικούς και δημοσιογράφους με στόχο τη διαμόρφωση κριτικά σκεπτόμενων πολιτών.

Οι μαθητές μαθαίνουν να αναγνωρίζουν προκαταλήψεις, να συγκρίνουν πηγές και να κατανοούν τις προθέσεις πίσω από τις λέξεις. Αυτό δεν είναι απλώς ένα μάθημα, αλλά μια διαδραστική εμπειρία που μετατρέπει την πληροφορία σε γνώση και τη γνώση σε πράξη. Σε μια εποχή παραπληροφόρησης, η ικανότητα κριτικής ανάγνωσης γίνεται θεμέλιο δημοκρατικής συνείδησης.

Η πρόταση του Εργαστηρίου Ειρηνευτικής Δημοσιογραφίας (PJL) του ΑΠΘ απαντά και στο κρίσιμο ερώτημα πώς μπορούν τα μέσα ενημέρωσης να ξανασυνδεθούν με τη νέα γενιά. Η δημοσιογραφία γίνεται συμμέτοχος στη διαμόρφωση της επόμενης γενιάς πολιτών και αναγνωστών. Εμπλέκοντας εκπαιδευτικούς, δημοσιογράφους και μαθητές, το πρόγραμμα δημιουργεί ένα νέο μοντέλο εκπαίδευσης για τον 21ο αιώνα.

Αν θέλουμε νέους που συμμετέχουν και δεν αρκούνται στο scroll, πρέπει να τους δώσουμε τα εργαλεία για να προβληματιστούν. Και το πρώτο εργαλείο είναι η ενημέρωση, όχι απλώς ως πληροφορία, αλλά ως κατανόηση του κόσμου.

Loading

Play