Αριστοτέλης και Αλέξανδρος: Μια πολύπλοκη σχέση και οι επιρροές της ελληνικής παιδείας

Αριστοτέλης και Αλέξανδρος: Μια πολύπλοκη σχέση και οι επιρροές της ελληνικής παιδείας

Αναλύουμε τη σχέση Αριστοτέλη και Αλέξανδρου και τις επιρροές της ελληνικής παιδείας. Ο Αλέξανδρος, κατά την εκπαιδευτική του διαδικασία στη Μίεζα, απορρόφησε τις αρχές και τις αξίες της ελληνικής παιδείας μέσω του δασκάλου του, Αριστοτέλη. Ωστόσο, η πολιτική του σκέψη δεν φαίνεται να επηρεάστηκε καθοριστικά από τη φιλοσοφία του τελευταίου. Ο Αριστοτέλης συνδύαζε την πολιτική του θεωρία με την έννοια της ελληνικής πόλης-κράτους, απορρίπτοντας τη σύσταση μιας αυτοκρατορίας. Ενδεικτικά, προέτρεψε τον Αλέξανδρο να είναι ηγεμόνας για τους Έλληνες, αλλά ταυτόχρονα δεσπότης των βαρβάρων, αντιμετωπίζοντας τους μεν ως φίλους και τους δε με περιφρόνηση.

Επιπλέον, οι σχέσεις των δύο ανδρών δεν υπήρξαν πάντοτε αρμονικές. Ο Αλέξανδρος υποστήριξε τις έρευνες του Αριστοτέλη για τις φυσικές επιστήμες, ωστόσο το τραγικό τέλος του Καλλισθένη ενδέχεται να δοκίμασε την αλληλεπίδραση τους. Ο Καλλισθένης, μικρανιψιός του Αριστοτέλη και μαθητής του, έσφαλε σε συνωμοσία και καταδικάστηκε σε θάνατο το 327 π.Χ., γεγονός που προκάλεσε αναταραχή.

Αφού ο Αριστοτέλης ολοκλήρωσε την εκπαίδευση του Αλεξάνδρου, επέστρεψε στην Αθήνα και, εκμεταλλευόμενος τις ευνοϊκές σχέσεις με τον Αντίπατρο, άρχισε να υλοποιεί το σχέδιο του για τη δημιουργία της δικής του φιλοσοφικής σχολής στο Λύκειο. Αυτή η σχολή, γνωστή και ως η σχολή των περιπατητικών φιλοσόφων, προήλθε από τις συζητήσεις που διεξάγονταν κατά τη διάρκεια των περιπάτων στους χώρους του γυμνασίου.

Πηγή περιεχομένου: in.gr

Loading

Play