Ανάλυση της ενδυμασίας του Χριστού στο έργο Salvator Mundi του Λεονάρντο ντα Βίντσι που αποκαλύπτει νέα στοιχεία. Το 2017, το έργο Salvator Mundi (Ο Σωτήρας του Κόσμου), το οποίο αποδίδεται στον Λεονάρντο ντα Βίντσι, πωλήθηκε στην βασιλική οικογένεια της Σαουδικής Αραβίας. Από τότε, έχουν προκύψει πολλές αντιπαραθέσεις γύρω από την τιμή πώλησης του, που άγγιξε τα 380 εκατομμύρια ευρώ, τη σημερινή του τοποθεσία και την αποκατάσταση του. Αυτή τη φορά, αναδύεται ένα ακόμη ερώτημα σχετικά με το έργο: το ιερό πρόσωπο που απεικονίζεται φορά ανδρικά ή γυναικεία ρούχα;
Σύμφωνα με νέα μελέτη του Φίλιπ Ζιτζλσπέργκερ, η μορφή του Χριστού φορά γυναικεία ρούχα. Ο Ζιτζλσπέργκερ, καθηγητής μεσαιωνικής και σύγχρονης ιστορίας της τέχνης στο Πανεπιστήμιο του Ίνσμπρουκ, αναλύει στο άρθρο του The Meaning of Leonardo’s Salvator Mundi, το ρούχο που φέρει η ιερή μορφή. Υποστηρίζει ότι η χαμηλή, ορθογώνια λαιμόκοψη του χιτώνα είναι ασυνήθιστη τόσο για μια αναγεννησιακή απεικόνιση του Χριστού όσο και για έναν άνδρα υψηλής κοινωνικής θέσης. Ο Ζιτζλσπέργκερ αναφέρει ότι ο χιτώνας του Χριστού σε άλλες αναπαραστάσεις της εποχής έχει πολύ ψηλότερο γιακά.
Η χρήση του μπλε χρώματος στον χιτώνα και τον μανδύα του Χριστού υποδεικνύει επίσης γυναικεία χαρακτηριστικά. Ο Αυστριακός ιστορικός τέχνης υπογραμμίζει ότι στις περισσότερες άλλες σύγχρονες απεικονίσεις του Χριστού, ο χιτώνας είναι κόκκινος και ο μανδύας μπλε, καθιστώντας αυτή την επιλογή χρώματος τυπική για τις εικόνες της Παναγίας από τον 12ο αιώνα και μετά. Ο Ζιτζλσπέργκερ τοποθετεί το Salvator Mundi στο πλαίσιο της αισθητικής της ρευστότητας των φύλων στην Ιταλία της Αναγέννησης.
Ο καθηγητής ιστορίας της τέχνης στο Πανεπιστήμιο της Λειψίας, Φρανκ Τσόλνερ, χαρακτηρίζει τη μελέτη σημαντική αλλά και εντυπωσιοθηρική, τονίζοντας ότι η απεικόνιση γυναικείου ενδύματος δεν μετατρέπει τον Χριστό σε γυναίκα. Επιπλέον, επισημαίνει ότι υπάρχουν βυζαντινές εικόνες του Χριστού Παντοκράτορα ντυμένου αποκλειστικά με μπλε, όπως στα ψηφιδωτά της Αγίας Σοφίας στην Κωνσταντινούπολη.
Πηγή περιεχομένου: in.gr