Η νέα ταινία Ο εγκέφαλος αποκαλύπτει την αληθινή ιστορία μίας ιστορικής ληστείας έργων τέχνης στη Μασαχουσέτη. Ένα μελαγχολικό αλλά ευφυές πορτρέτο του ανθρώπου πίσω από μια ληστεία έργων τέχνης παρουσιάζει η Κέλι Ράιχαρντ στη νέα της ταινία Ο εγκέφαλος, με πρωταγωνιστή τον Τζος Ο’Κόνορ. Η πλοκή, εμπνευσμένη από μια πραγματική υπόθεση που συγκλόνισε τη Μασαχουσέτη τη δεκαετία του ’70, σηματοδότησε την αρχή μιας ολόκληρης εποχής κλοπών έργων τέχνης.Με λεία αξίας 2 εκατ. δολαρίων, η ληστεία κατατάχθηκε από τους New York Times ανάμεσα στις μεγαλύτερες της εποχής.
Η ληστεία πίσω από την ιστορία
Τον Μάιο του 1972, δύο άνδρες εισέβαλαν στο Μουσείο Τέχνης του Γουόρσεστερ, απαγάγοντας μαθητές και πυροβολώντας έναν φύλακα, φεύγοντας με τέσσερις πίνακες των Γκογκέν, Πικάσο και ενός υποτιθέμενου Ρέμπραντ. Η οργάνωση ανήκε στον κακοποιό Φλόριαν Αλ Μάντεϊ, αλλά το σχέδιο κατέρρευσε γρήγορα, καθώς οι συνεργοί του καυχήθηκαν για το κατόρθωμά τους σε ένα τοπικό μπαρ.Οι πίνακες εντοπίστηκαν λίγες εβδομάδες αργότερα σε φάρμα του Ρόουντ Άιλαντ και επέστρεψαν στο μουσείο.
Η Ράιχαρντ ανακάλυψε την ιστορία αυτή τυχαία διαβάζοντας ένα άρθρο για την 50ή επέτειο της ληστείας ενώ δούλευε στην προηγούμενη ταινία της, Showing Up, και αποφάσισε να τη χρησιμοποιήσει για τη νέα της ταινία.
Ένας αποτυχημένος εγκέφαλος
Στο Ο εγκέφαλος, ο Τζος Ο’Κόνορ υποδύεται τον Τζέι-Μπι Μούνι, έναν μορφωμένο αλλά αποτυχημένο απόφοιτο σχολής καλών τεχνών, που ζει ως υποαπασχολούμενος ξυλουργός στη Μασαχουσέτη. Υπό πίεση από τους εύπορους γονείς του – έναν συνταξιούχο δικαστή και μια κοινωνικά επιφανή μητέρα – αποφασίζει να οργανώσει μια ληστεία στο φανταστικό Μουσείο Τέχνης του Φρέιμινγκχαμ. Ωστόσο, το σχέδιο αποτυγχάνει με τρόπο που θυμίζει περισσότερο κοινωνική σάτιρα παρά γκλαμουράτο φιλμ δράσης.
Από τον Ρέμπραντ στην Μόνα Λίζα
Η δεκαετία του ’70 χαρακτηρίστηκε από μια αύξηση των ληστειών έργων τέχνης, καθώς οι πίνακες θεωρούνταν πλέον χρήμα. Η Ράιχαρντ ανατρέπει το παραδοσιακό πρότυπο των γοητευτικών ληστών έργων τέχνης, παρουσιάζοντας έναν ήρωα που αποδεικνύεται εγωκεντρικός και μισογύνης.
Η σημερινή πραγματικότητα
Σήμερα, οι ληστείες μουσείων έχουν μειωθεί, καθώς τα έργα τέχνης είναι ουσιαστικά μη ανταλλάξιμα. Ωστόσο, οι περικοπές στη χρηματοδότηση των μουσείων στις ΗΠΑ προκαλούν ανησυχία, καθώς ο μεγαλύτερος κίνδυνος για τα έργα τέχνης μπορεί να μην είναι πια οι ληστές, αλλά ο χρόνος και το κλίμα.
Το Ο εγκέφαλος προβάλλεται ήδη στις Ηνωμένες Πολιτείες και αναμένεται σύντομα στις ευρωπαϊκές αίθουσες.
Βίντεο:
Πηγή περιεχομένου: in.gr