Οδηγός διαχείρισης άγχους εξετάσεων από την ομάδα του «Μαζί για το Παιδί»

Οδηγός διαχείρισης άγχους εξετάσεων από την ομάδα του «Μαζί για το Παιδί»

Ένα πρακτικό και χρήσιμο εργαλείο για τη διαχείριση του άγχους των εξετάσεων, τόσο για μαθητές όσο και για γονείς και εκπαιδευτικούς, αποτελεί ο οδηγός-χάρτης που δημιούργησε η επιστημονική ομάδα του «Μαζί για το Παιδί». Πρόκειται για συμβουλές προς τους υποψήφιους αλλά και το περιβάλλον τους, ώστε τα παιδιά να ξεπεράσουν το έντονο αίσθημα πίεσης και άγχους που νιώθουν την περίοδο προετοιμασίας και διεξαγωγής των εξετάσεων.

Η Μαρία Βλασοπούλου, ψυχολόγος-ψυχοθεραπεύτρια της Γραμμής 11525 του Συμβουλευτικού Κέντρου του «Μαζί για το Παιδί», μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ για τον οδηγό-χάρτη, εξηγεί: «Ένας βασικός στόχος είναι να καταλάβουμε ότι το άγχος είναι μια φυσιολογική αντίδραση του οργανισμού, που στόχο έχει την προστασία και προετοιμασία του ατόμου απέναντι σε κάποια κατάσταση που γίνεται αντιληπτή ως απειλητική. Αλλά και ότι το άγχος όταν γίνεται υπερβολικό μπορεί να βλάψει. Στόχος είναι επίσης η ενίσχυση της συναισθηματικής ανθεκτικότητας και η ενδυνάμωση των μαθητών/μαθητριών, καθώς και των γονέων/εκπαιδευτικών, ώστε να τους υποστηρίξουν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο».

Σύμφωνα με την ειδικό, ο αναγνώστης διαβάζοντας τον οδηγό θα αποκομίσει γνώση για τη φύση και τις εκδηλώσεις του άγχους στο σώμα, τη σκέψη, το συναίσθημα και τη συμπεριφορά, συγκεκριμένες στρατηγικές διαχείρισης, καθώς και οδηγίες για το πώς να υποστηρίζεται ένα παιδί σε καταστάσεις που εγείρουν άγχος, όπως οι εξετάσεις.

Στην πράξη, βλέπουμε ολοένα και περισσότερα παιδιά και εφήβους να βιώνουν υψηλά επίπεδα άγχους. Οι παράγοντες είναι πολυδιάστατοι: αυξημένες προσδοκίες, πίεση από το περιβάλλον, περιορισμένος χρόνος χαλάρωσης και η συνεχής σύγκριση μέσω των κοινωνικών δικτύων. Η πρόληψη και η ψυχοεκπαίδευση είναι πιο σημαντικές από ποτέ.

Ο πολύτιμος αυτός οδηγός διαχείρισης του άγχους απευθύνεται όχι μόνο σε μαθητές και μαθήτριες της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, αλλά και σε γονείς και κηδεμόνες παιδιών και εφήβων, καθώς και σε εκπαιδευτικούς που θέλουν να υποστηρίξουν τους μαθητές τους.

Η ψυχολόγος-ψυχοθεραπεύτρια εξηγεί: «Σε περιόδους εξετάσεων, οι γονείς έχουν κρίσιμο ρόλο ως προς τη συναισθηματική υποστήριξη, αφού τα παιδιά χρειάζονται να νιώθουν ότι είναι αποδεκτά και αγαπητά, ανεξαρτήτως επίδοσης. Οι γονείς καλούνται να καθοδηγούν, όχι να ελέγχουν ή να πιέζουν υπερβολικά, όπως επίσης είναι σημαντικό να υπάρχει αναγνώριση της προσπάθειας, όχι μόνο του αποτελέσματος.»

Σύμφωνα με τους επιστήμονες, η οικογένεια μπορεί να λειτουργήσει είτε ως ασπίδα που μειώνει το άγχος είτε, αν δεν υπάρχει η κατάλληλη στήριξη, να γίνει πηγή πρόσθετου στρες. Η κατανόηση, η εμπιστοσύνη και η αποδοχή είναι τα βασικά εργαλεία του γονέα αυτή την περίοδο.

Loading

Play