Το μέλλον της κοινωνικής ασφάλισης στην Ελλάδα είναι δίκαιο, βιώσιμο και ψηφιακό. Με σχέδιο, συνέπεια και υπευθυνότητα, χτίζουμε ένα σύστημα που προστατεύει τους πολίτες σήμερα, ενώ, ταυτόχρονα, θωρακίζει τις επόμενες γενιές.
Αυτές τις δηλώσεις έκανε η υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Άννα Ευθυμίου, σε εκδήλωση της KPMG με θέμα «The Future of Insurance», που πραγματοποιήθηκε χθες. Αναφορικά με τη βιωσιμότητα του συνταξιοδοτικού συστήματος της χώρας, η κ. Ευθυμίου τόνισε ότι τα διανεμητικά συστήματα, όπως το ελληνικό, είναι περισσότερο εκτεθειμένα στον δημογραφικό κίνδυνο, καθώς οι συντάξεις χρηματοδοτούνται από τις εισφορές των εργαζομένων. Ωστόσο, σύμφωνα με το Aging Report για το 2024 της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το ελληνικό σύστημα είναι βιώσιμο με βάση τις προβολές έως το 2070.
Σύμφωνα με την υφυπουργό, αυτό επιβεβαιώνεται από τη σημαντική μείωση της ανεργίας, με τη δημιουργία περίπου 500.000 νέων θέσεων εργασίας τα τελευταία χρόνια, καθώς και από τη συμμετοχή συνταξιούχων στην αγορά εργασίας και τον περιορισμό των πρόωρων συνταξιοδοτήσεων. Η κ. Ευθυμίου δήλωσε ότι η μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα μπορεί να διασφαλιστεί και μέσα από την ενίσχυση ενός πιο ανθεκτικού, πολυπυλωνικού συστήματος.
Όπως ανέφερε, «η εισαγωγή κεφαλαιοποιητικών στοιχείων δημιουργεί νέο αποθεματικό πλούτο και μειώνει τις πιέσεις στο δημόσιο σύστημα. Αυτό υλοποιήθηκε με την ίδρυση του Ταμείου Επικουρικής Κεφαλαιοποιητικής Ασφάλισης (ΤΕΚΑ), το οποίο αφορά τους νέους εργαζόμενους. Το ΤΕΚΑ είναι μια σημαντική μεταρρύθμιση της κυβέρνησης, που αναμένεται να οδηγήσει σε αυξημένες επικουρικές συντάξεις για τη νέα γενιά. Επίσης, με την αναμόρφωση του πλαισίου για την Επαγγελματική Ασφάλιση, που περιλαμβάνει μέρος του πυλώνα προαιρετικής κεφαλαιοποιητικής ασφάλισης, έχει θεσπιστεί υψηλό πλαίσιο λειτουργίας με διαφάνεια και ευελιξία.
Η υφυπουργός επίσης τόνισε την ανάγκη ενίσχυσης της κουλτούρας αποταμίευσης, σημειώνοντας ότι είναι πιο σημαντικό να αποταμιεύουμε «πιο αποτελεσματικά», με κίνητρα και φορολογική ενθάρρυνση. «Οι πολίτες πρέπει να έχουν μια καθαρή και αξιόπιστη εικόνα των αναμενόμενων παροχών, ώστε να μπορούν να σχεδιάζουν το μέλλον τους».
Σχετικά με τη στρατηγική για το σύστημα των τριών πυλώνων, υπογράμμισε ότι ο πρώτος πυλώνας, δηλαδή οι δημόσιες κύριες συντάξεις, παραμένει ο θεμέλιος λίθος της κοινωνικής ασφάλισης στη χώρα. Ωστόσο, η βιωσιμότητά του ενδυναμώνεται από την ανάπτυξη ενός ισχυρού δεύτερου πυλώνα μέσω των Επαγγελματικών Ταμείων και την ενίσχυση του τρίτου πυλώνα, δηλαδή της ατομικής αποταμίευσης και ιδιωτικής ασφάλισης.
Τέλος, για τον ψηφιακό μετασχηματισμό στον e-ΕΦΚΑ, η υφυπουργός δήλωσε ότι η επόμενη φάση περιλαμβάνει τη λειτουργία του νέου Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος e-ΕΦΚΑ, με στόχο τη μετατροπή του ΕΦΚΑ σε ένα πραγματικό «one-stop shop» για τους πολίτες.
![]()

