Ο Όμηρος Τσάπαλος, υπογράμμισε την έντονη ανάγκη που υπάρχει για χιλιάδες πολίτες να εξασφαλίσουν μια οικονομικά προσβάσιμη, ανακαινισμένη και ποιοτική κατοικία, ώστε να μπορέσουν να στεγάσουν τις οικογένειές τους.
Ο εκπρόσωπος Τύπου του υπουργείου Οικονομικών, Όμηρος Τσάπαλος, μιλώντας στο ΕΡΤNEWS, υπογράμμισε την έντονη ανάγκη που υπάρχει για χιλιάδες πολίτες να εξασφαλίσουν μια οικονομικά προσβάσιμη, ανακαινισμένη και ποιοτική κατοικία, ώστε να μπορέσουν να στεγάσουν τις οικογένειές τους.
Σύμφωνα με τον ίδιο, η οικονομική ηγεσία του υπουργείου έχει αποφασίσει την επέκταση ενός σημαντικού μέτρου και για το έτος 2025, το οποίο αφορά την ενίσχυση όσων επιθυμούν να προβούν σε ανακαίνιση των ακινήτων που διαθέτουν – είτε πρόκειται για κατοικίες είτε για άλλου τύπου κτίσματα.
Οι ενδιαφερόμενοι θα έχουν τη δυνατότητα να αξιοποιήσουν και το 2025 την πρόβλεψη που επιτρέπει την έκπτωση φόρου για δαπάνες που αφορούν την ανακαίνιση, τη συντήρηση ή τη γενικότερη αναβάθμιση κτηρίων.
Πρακτικά, αυτό μεταφράζεται σε μείωση του φόρου εισοδήματος έως και κατά 16.000 ευρώ, με το συγκεκριμένο ποσό να κατανέμεται ισόποσα σε χρονικό ορίζοντα πέντε ετών.
Παράδειγμα
Αν πχ στη φορολογική δήλωση που θα κάνει κάποιος του χρόνου για το 2025 προκύψει φόρος εισοδήματος 4.000 ευρώ και το 2025 έχει κάνει ανακαίνιση της κατοικίας του της τάξεως των 3.000 ευρώ, θα πληρώσει 1.000 ευρώ φόρο εισοδήματος γιατί από τα 4.000 θα αφαιρεθούν τα 3.000 ευρώ. Η έκπτωση φόρου έχει ταβάνι τις 16.000 ευρώ σε βάθος 5ετίας.
–Είναι θέμα χρόνου να ψηφιστεί η σχετική διάταξη, τόνισε.
–Προϋπόθεση είναι το συνολικό ποσό για την αγορά υλικών που λαμβάνονται υπόψη για την έκπτωση επί του φόρου εισοδήματος δεν μπορεί να υπερβαίνει το 1/3 του συνολικού ποσού των δαπανών για τη λήψη υπηρεσιών.
–Άρα, από αυτές τις 16.000 ευρώ έκπτωση φόρου, οι δαπάνες πρέπει να προέρχονται κατά 1/3 από την αγορά υλικών και κατά 2/3 για την πληρωμή της υπηρεσίας.
–Απαραίτητη προϋπόθεση να έχει γίνει η πληρωμή αυτών των δαπανών με χρήση ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής και φυσικά να έχει κοπεί και το αντίστοιχο παραστατικό.
Το συγκεκριμένο μέτρο, εκτός του ότι συμβάλλει στην αντιμετώπιση του στεγαστικού και την ανακαίνιση κτιρίων, είναι και μέτρο για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής, γατί συλλέγονται αποδείξεις και τιμολόγια από επαγγέλματα τα οποία είναι εστίες φοροδιαφυγής, όπως είναι οι υδραυλικοί, ηλεκτρολόγοι, ελαιοχρωματιστές, συνεργεία και ούτω καθεξής.
Δεν λέω ότι είναι μόνο αυτοί οι κλάδοι αλλά με βάση τα στοιχεία που διαθέτουμε στους συγκεκριμένους κλάδους υπάρχει ακόμη σημαντική φοροδιαφυγή.
Στο μέτρο υπάγονται από μικρές αναβαθμίσεις, πχ ένα βάψιμο του σπιτιού, έως ενεργειακές αναβαθμίσεις θερμομόνωσης, ή τεχνικές εργασίες, οι οποίες είναι απαραίτητες για ένα οίκημα, και μπορούν εφόσον ζητήσουμε απόδειξη και πληρώσουμε μέσω κάρτας να μπουν και να υπάρξει έκπτωση φόρου. Δίνουμε κίνητρα στους πολίτες να ζητάνε αποδείξεις.
Η συγκεκριμένη ωφέλεια δεν συνδυάζεται με κάποιου είδους άλλο πρόγραμμα ενεργειακής αναβάθμισης.
Αυτοκίνητα σε ακινησία
Υπάρχουν πολλές περιπτώσεις όπου παρόλο που έχουν δηλωθεί σε ακινησία τα οχήματα, μετά από ελέγχους που κάνει η ΑΑΔΕ, παρατηρείται ότι αυτά τα οχήματα κινούνται, κι αυτό είναι άδικο για εκείνους οι οποίοι πληρώνουν κανονικά τα τέλη κυκλοφορίας για να κινούν κανονικά τα οχήματα τους.
–Προβλέπεται από το νόμο μια σημαντική ποινή που είναι και να πληρώσει τα τέλη κυκλοφορίας εις διπλούν, αλλά κι ένα πρόστιμο έως 10.000 ευρώ για την παράβαση.
–Εάν δε υποτροπιάσει κάποιος εντός τριετίας, τότε το πρόστιμο πηγαίνει στις 30.000 ευρώ.
Εδώ θα κάνουμε μια καινοτομία που θα αντιμετωπίσει το πρόβλημα σε πολύ μεγάλο βαθμό: Σε συνεργασία της ΑΑΔΕ με τους παραχωρησιούχους των διοδίων από την 30η Σεπτεμβρίου θα τοποθετηθούν κάμερες στα διόδια ούτως ώστε να σκανάρονται μόνο οι πινακίδες προκειμένου στη συνέχεια τα στοιχεία αυτά να πηγαίνουν στην ΑΑΔΕ και να γίνεται η αντιπαραβολή τους, η συσχέτισή τους με την πλατφόρμα Mycar που διαθέτει ώστε να δούμε αν υπάρχουν αυτοκίνητα τα οποία κινούνται και μάλιστα όχι απλά κινούνται, αλλά παίρνουν το αυτοκίνητο και πηγαίνουν ταξίδια στις εθνικές οδούς.
–Το μέτρο θα ισχύσει σε όλη την Ελλάδα γιατί το πρόβλημα είναι γενικό, δεν αφορά μόνο στην Αθήνα ή στη Θεσσαλονίκη.