Στις πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει η ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης της νέας στρατηγικής για τα λιμάνια, της νέας ναυτιλιακής βιομηχανικής στρατηγικής και της στρατηγικής για τον βιώσιμο τουρισμό, αναφέρθηκε ο Επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού Απόστολος Τζιτζικώστας, μιλώντας με τα μέλη της Ναυτιλιακής Λέσχης Πειραιώς.
Στις συνομιλίες, η παγκόσμια γεωπολιτική και οικονομική αστάθεια, σε συνδυασμό με τον αυξημένο ανταγωνισμό και τους φιλόδοξους περιβαλλοντικούς στόχους, συνιστούν μείζονες προκλήσεις για το μέλλον της ευρωπαϊκής και συνακόλουθα της ελληνικής ναυτιλίας . Ο τομέας της ναυτιλίας αποτελεί πυλώνα για την ΕΕ, καθώς περίπου το 75% του εξωτερικού εμπορίου της ΕΕ γίνεται μέσω των πλοίων.
Στην ομιλία του, ο Επίτροπος αναφέρθηκε στην προσπάθεια για επίτευξη των φιλόδοξων περιβαλλοντικών στόχων που έχει βάλει η ΕΕ και για τη ναυτιλία, υπογραμμίζοντας, ωστόσο, ότι «αυτοί οι στόχοι δεν αποτελούν ανάχωμα για την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής ναυτιλίας» . «Κι επειδή προτεραιότητά μας είναι η ανταγωνιστικότητα, στηρίζουμε τη συμφωνία στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ), η οποία θα εξασφαλίσει όρους ισότιμου ανταγωνισμού παγκοσμίως».
Ο κ. Τζιτζικώστας έκανε ειδική αναφορά στην «ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας», αναφέροντας ότι «η έκθεση Draghi καταγράφει τη μείωση του μεριδίου της ΕΕ στον παγκόσμιο θαλάσσιο στόλο. Παρότι ο ευρωπαϊκός στόλος αυξάνεται, οι ανταγωνιστές του επεκτείνονται ταχύτερα, με αποτέλεσμα το μερίδιο αγοράς της ΕΕ στην ολική χωρητικότητα να έχει μειωθεί κατά 5% (στο 33,6% πλέον) μεταξύ 2018 και 2024.»
Ο κ. Τζιτζικώστας ανέλυσε αυτές τις πρωτοβουλίες και επιπλέον επισήμανε δύο ζητήματα ζωτικής σημασίας για τη ναυτιλία: την ανάγκη καλύτερης πρόσβασης στη χρηματοδότηση και το γεγονός ότι οι Έλληνες και οι Ευρωπαίοι πλοιοκτήτες πρέπει να διατηρήσουν ένα μερίδιο του στόλου τους υπό σημαίες χωρών μελών της ΕΕ.
Ο Επίτροπος έκλεισε την ομιλία του με ένα αισιόδοξο μήνυμα για την ελληνική ναυτιλία, τονίζοντας ότι «δεν θα είναι πάντα γαλήνια τα νερά τα επόμενα χρόνια. Θα υπάρχουν και φουρτούνες και δυσκολίες, όμως αν υπάρχει μια ναυτιλιακή κοινότητα που μπορεί να αντέξει, μπορεί να προσαρμοστεί και τελικά να βγει ακόμη πιο δυνατή, αυτή είναι η ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα».
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ