Διάρθρωση στη διδακτέα ύλη, οικονομικά στο γυμνάσιο, Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία και λαχανόκηποι σε νηπιαγωγεία και δημοτικά, είναι μερικές από τις αλλαγές της νέας σχολικής χρονιάς.
Αύριο, Πέμπτη 11 Σεπτεμβρίου, οι μαθητές επιστρέφουν στις σχολικές αίθουσες με το πρώτο κουδούνι και τον παραδοσιακό αγιασμό, ενώ η κανονική έναρξη των μαθημάτων έχει προγραμματιστεί για την Παρασκευή 12 Σεπτεμβρίου.
«Κατά την έναρξη των μαθημάτων, την Πέμπτη 11 Σεπτεμβρίου 2025, γίνεται ο καθιερωμένος αγιασμός, δίνονται οδηγίες για θέματα που αφορούν στην εφαρμογή του ωρολογίου προγράμματος και στη γενικότερη λειτουργία του σχολείου, οι μαθητές/τριες παραλαμβάνουν τα βιβλία τους και αποχωρούν». Όπως αναφέρεται σε εγκυκλίους του Υπουργείου Παιδείας, που διαβιβάστηκαν σε όλα τα σχολεία της χώρας, αυτές οι οδηγίες καθορίζουν τόσο τη διαδικασία του αγιασμού όσο και τις λεπτομέρειες για την ομαλή επανέναρξη της σχολικής χρονιάς.
Η ώρα τέλεσης του αγιασμού διαφοροποιείται ανάλογα με τη βαθμίδα εκπαίδευσης:
-Για τα γυμνάσια και τα λύκεια: 09:15 – 10:30
-Για τα νηπιαγωγεία και τα δημοτικά σχολεία: 08:15 – 09:00
Αλλαγές για τη νέα σχολική χρονιά
Διάρθρωση στη διδακτέα ύλη, οικονομικά στο γυμνάσιο, Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία και λαχανόκηποι σε νηπιαγωγεία και δημοτικά, είναι μερικές από τις αλλαγές της νέας σχολικής χρονιάς.
Ειδικότερα, κατά τη νέα σχολική χρονιά, 2025-26, θα εφαρμοστεί ένα νέο σχέδιο για τη διδακτέα ύλη όλων των τάξεων του δημοτικού και του γυμνασίου, με στόχο να δοθεί περισσότερη ελευθερία στους εκπαιδευτικούς, κάτι που από πλευράς υπουργείου και ΙΕΠ συνεπάγεται ευκαιρία για “πιο στοχευμένη και ουσιαστική διδασκαλία, με σεβασμό στον ρυθμό κάθε μαθητή και στις ανάγκες της σχολικής ομάδας”.
Οι μαθησιακοί στόχοι κάθε γνωστικού αντικειμένου έχουν αναδιοργανωθεί, όντας χωρισμένοι σε δύο κατηγορίες:
-Βασικοί – υποχρεωτικοί, που διασφαλίζουν τη θεμελιώδη γνώση και τις αναγκαίες δεξιότητες για όλους τους μαθητές, και
-Πρόσθετοι – προαιρετικοί, που δίνουν στον εκπαιδευτικό τη δυνατότητα να επιλέγει τι επιπλέον θα διδάξει και να προσαρμόζει τη διδασκαλία στα ενδιαφέροντα, το επίπεδο και τις ιδιαιτερότητες της τάξης του.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο νέος αυτός σχεδιασμός της διδακτέας ύλης βρίσκεται σε αρμονία με την εφαρμογή των νέων προγραμμάτων σπουδών και του συστήματος του πολλαπλού βιβλίου, που αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή το 2026-27.
Σύμφωνα με πηγές του ΑΠΕ-ΜΠΕ, οι τελικές ανακοινώσεις για τη νέα διάρθρωση της ύλης αναμένονται άμεσα, πριν από το άνοιγμα των σχολείων.
Το πολλαπλό βιβλίο
Αν και τα βιβλία που θα παραλάβουν οι μαθητές φέτος θα είναι τα ίδια σε σχέση με πέρυσι, ωστόσο από τα τέλη Σεπτεμβρίου αναμένεται να παραδοθούν στους εκπαιδευτικούς, μέσω της Ψηφιακής Βιβλιοθήκης, τα νέα σχολικά βιβλία για όλες τις τάξεις μέχρι και την Α’ λυκείου. Έτσι, θα έχουν τον απαραίτητο χρόνο για να επιλέξουν τα βιβλία με τα οποία θα δουλέψουν στο πλαίσιο του θεσμού του πολλαπλού βιβλίου και να προετοιμάσουν κατάλληλα τη διδασκαλία τους. Σκοπός είναι, την άνοιξη του 2026 να γίνει η τελική επιλογή των βιβλίων που θα χρησιμοποιήσουν για κάθε μάθημα. Σε έντυπη μορφή, τα νέα βιβλία αναμένεται να διανεμηθούν στα σχολεία τον Σεπτέμβρη του 2026, αντικαθιστώντας τα σημερινά.
Η “φιλοσοφία” του πολλαπλού βιβλίου, ωστόσο, θα έρθει πιο κοντά στους μαθητές, μέσω των βιβλίων με τα ολοκληρωμένα λογοτεχνικά έργα στο μάθημα της Λογοτεχνίας, αλλά και με την πλατφόρμα eVivlio (https://evivlio.gov.gr/), όπου είναι διαθέσιμα εκπαιδευτικά και λογοτεχνικά βιβλία σε ψηφιακή μορφή για αναπαραγωγή (audiobooks).
Οικονομικά στο γυμνάσιο
Οι μαθητές της Γ’ γυμνασίου θα έχουν από φέτος ένα νέο μάθημα, αυτό των Οικονομικών. Σκοπός του υπουργείου είναι, μέσω του οικονομικού εγγραμματισμού, τα παιδιά να εξοικειωθούν με έννοιες, όπως η αξία της αποταμίευσης, η διαχείριση εισοδήματος, η λειτουργία των αγορών, η έννοια της επιχειρηματικότητας.
Λαχανόκηποι σε νηπιαγωγεία και δημοτικά
Σε επιλεγμένα νηπιαγωγεία και δημοτικά σχολεία, θα εφαρμοστεί κατά τη φετινή σχολική χρονιά (2025-26) το πρόγραμμα “Λαχανόκηποι στα σχολεία: με κριτική σκέψη και όραμα συνεργαζόμαστε, χαιρόμαστε, δημιουργούμε”, με στόχο να συνδυάσει τη βιώσιμη ανάπτυξη με την παιδαγωγική πράξη.
Σύμφωνα με τα όσα είχαν ανακοινωθεί από το υπουργείο Παιδείας στο τέλος της προηγούμενης σχολικής χρονιάς, τα σχολεία που θα συμμετάσχουν στο πρόγραμμα θα προμηθευτούν μεταλλικά παρτέρια, χώμα, φτυαράκια κηπουρικής, θερμοκήπια, ποτιστήρια και σετ σπόρων για τις πρώτες καλλιέργειες, ώστε να δημιουργηθεί η κατάλληλη υποδομή για την υλοποίηση των δράσεων.