Έναν νέο καταναλωτή έχουν φέρει στο προσκήνιο η οικονομική πίεση και οι αυξήσεις τιμών. Οι Έλληνες δίνουν πλέον μεγαλύτερη έμφαση στην τιμή, περιορίζουν τις αγορές τους και στρέφονται σε οικονομικότερες επιλογές, όπως τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Η καταναλωτική συμπεριφορά γίνεται πιο συνειδητή και λιγότερο παρορμητική, σηματοδοτώντας μια νέα εποχή στην ελληνική αγορά.
Όπως εξηγεί μιλώντας στο Αθηναϊκό Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο Γεώργιος Μπάλτας, Καθηγητής του Τμήματος Μάρκετινγκ & Επικοινωνίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, η νέα καταναλωτική συμπεριφορά επικεντρώνεται στην τιμή λόγω της υποχώρησης της αγοραστικής δύναμης. «Κοινός παρονομαστής στη νέα καταναλωτική συμπεριφορά είναι ο αναβαθμισμένος ρόλος της τιμής στις αποφάσεις των καταναλωτών.»
Ειδικότερα, οι καταναλωτές δίνουν ακόμα μεγαλύτερη σημασία στην τιμή ως παράγοντα που επηρεάζει τις αποφάσεις τους και κυρίως ποιο προϊόν τελικά αγοράζουν μεταξύ των εναλλακτικών επιλογών τους. Η συμπεριφορά τους έχει γίνει λιγότερο παρορμητική και εκδηλώνεται με περισσότερο οργανωμένο και προσεκτικό τρόπο. Οι σταθερά φθηνότερες επιλογές βοηθούν όχι μόνο στην εξοικονόμηση χρημάτων, αλλά και στην εξοικονόμηση χρόνου και κόπου στο ψάξιμο διαφορετικών επιλογών.
Η μεγάλη εικόνα είναι ότι πολύ μεγάλο μέρος ή το σύνολο του εισοδήματος των καταναλωτών δαπανάται πλέον αναγκαστικά στις βασικές ανάγκες, δηλαδή διατροφή, στέγαση και ενέργεια. Οι περισσότεροι καταναλωτές δηλώνουν ότι το μηνιαίο κόστος καλύπτει εντελώς το εισόδημά τους, οδηγώντας σε οικονομική ασφυξία. «Η ακρίβεια είναι ένα σύνθετο πρόβλημα που δεν έχει εύκολες λύσεις και απαιτεί έναν συνδυασμό μέτρων», επισημαίνει ο Μπάλτας.
Τα προβλήματα αυτά δεν αφορούν μόνο τον καταναλωτή, αλλά αυξάνουν και το κόστος λειτουργίας των επιχειρήσεων, καθιστώντας τις λιγότερο ανταγωνιστικές. «Η ακρίβεια και η αντιμετώπισή της είναι ένα θέμα με αναπόφευκτες κοινωνικές, πολιτικές και επιχειρηματικές προεκτάσεις.»
Η έρευνα του ΙΕΛΚΑ για τις καταναλωτικές συνήθειες αποκαλύπτει μια σαφή τάση εξοικονόμησης χρημάτων στις φετινές διακοπές, με τη μισή σχεδόν πλειοψηφία να εκφράζει πρόθεση για περιορισμό στις δαπάνες. Οι καταναλωτές φαίνεται να υιοθετούν πιο οικονομικές λύσεις.
Συνολικά, διαμορφώνεται μια εικόνα διακοπών με έμφαση στον έλεγχο των εξόδων και την ενίσχυση της διατροφικής αυτάρκειας, με τον κοινό να στρέφεται σε εγχώριες και πιο προσιτές επιλογές.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ