Δεδομένα από την έρευνα του ΙΕΛΚΑ αποκαλύπτουν τη σπατάλη τροφίμων και τις προτιμήσεις των καταναλωτών για το περιβάλλον. Η πρόσφατη μελέτη του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) αναδεικνύει τις καταναλωτικές τάσεις που αφορούν την προστασία του περιβάλλοντος και τη σπατάλη τροφίμων. Η έρευνα, που διενεργήθηκε στο πρώτο τρίμηνο του 2025, έδειξε ότι οι δύο στους τρεις καταναλωτές θεωρούν σημαντική την προστασία του περιβάλλοντος, ωστόσο μόνο ένας στους επτά είναι διατεθειμένος να πληρώσει περισσότερα για βιώσιμα προϊόντα. Η θετική στάση των καταναλωτών δεν μεταφράζεται σε ανάλογη αγοραστική συμπεριφορά.
Αυτή η μελέτη αποτελεί μέρος της ετήσιας κυλιόμενης έρευνας του ΙΕΛΚΑ, που εστιάζει σε θέματα τρέχουσας επικαιρότητας και περιλαμβάνει δείγμα 1.500 καταναλωτών σε όλη την Ελλάδα. Στο πλαίσιο της μελέτης, οι καταναλωτές εκδήλωσαν προτίμηση σε πρακτικές με μειωμένο περιβαλλοντικό αποτύπωμα, με 57% να επιθυμεί λιγότερες πλαστικές συσκευασίες, 63% να επιθυμεί προϊόντα με μειωμένες περιβαλλοντικές επιπτώσεις και 65% να προτιμά προϊόντα που παράγονται με φιλικές προς το περιβάλλον διαδικασίες. Παρ’ όλα αυτά, μόλις το 17% είναι πρόθυμο να πληρώσει περισσότερο για προϊόντα που δεν επιβαρύνουν το περιβάλλον. Αρκετά υψηλότερα είναι τα ποσοστά των καταναλωτών σε θέματα προστασίας των ζώων.
Η έρευνα δείχνει επίσης ότι τα νοικοκυριά πετούν κατά μέσο όρο 40 κιλά τροφίμων ετησίως, αξίας 150 ευρώ, κάτι που καταδεικνύει την ανάγκη για καλύτερη διαχείριση και ενημέρωση των καταναλωτών. Ενδεικτικά, το 59% των νοικοκυριών παραδέχεται ότι πετάει τρόφιμα, ενώ ένα ποσοστό 41% δηλώνει ότι δεν σπαταλά καθόλου τρόφιμα. Παρά τις καλές προθέσεις, οι καταναλωτές τείνουν να υποεκτιμούν την πραγματική τους σπατάλη, γεγονός που δείχνει την ανάγκη για ενίσχυση της περιβαλλοντικής συνείδησης.
Αυτά τα ευρήματα υπογραμμίζουν το έλλειμμα μεταξύ των δηλώσεων για περιβαλλοντική ευαισθησία και των πραγματικών καταναλωτικών πρακτικών, ενισχύοντας την άποψη ότι η οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών επηρεάζει καθοριστικά τις αγοραστικές τους επιλογές.
Πηγή περιεχομένου: in.gr