Θετικά μηνύματα εκπέμπει ο ελληνικός τουριστικός τομέας για το 2025, επιβεβαιώνοντας τη δυναμική του ακόμα και σε περιβάλλον υψηλής αβεβαιότητας.
Σύμφωνα με νέα έκθεση της Διεύθυνσης Οικονομικής Ανάλυσης της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος, οι επιδόσεις στον κλάδο διατηρούν ανοδική πορεία. Οι αεροπορικές αφίξεις καταγράφουν άνοδο 10% στο πρώτο τετράμηνο του έτους και οι προγραμματισμένες αεροπορικές θέσεις για την περίοδο Μαΐου – Οκτωβρίου κινούνται αυξητικά κατά 4%.
Την αισιοδοξία ενισχύουν οι δείκτες προσδοκιών των ξενοδοχείων, οι οποίοι κινούνται ανοδικά. Ο δείκτης μελλοντικής δραστηριότητας υπερέχει του μεσογειακού ανταγωνισμού, καταδεικνύοντας την ανθεκτικότητα του ελληνικού τουρισμού.
Οι μικρομεσαίες ξενοδοχειακές επιχειρήσεις αναμένουν αύξηση 5% στις αφίξεις το 2025, ενώ εκτιμάται ότι ο ελληνικός τουρισμός μπορεί να επιτύχει επίδοση της τάξης του 3%-5%, συνεχίζοντας την ανοδική πορεία των τελευταίων ετών, παρά τις προκλήσεις του πρόσφατου σεισμού στις Κυκλάδες.
Η έκθεση της Εθνικής Τράπεζας δείχνει ότι οι προσδοκίες συνοδεύονται από αβεβαιότητα, εξαιτίας των διεθνών γεωπολιτικών και οικονομικών εξελίξεων που επηρεάζουν τη διάθεση για ταξιδιωτικές δαπάνες. Για τον ελληνικό τουρισμό, οι υψηλές επιδόσεις σε όρους αφίξεων (+63% την περίοδο 2013-2024) σηματοδοτούν την μετατόπιση από τα ρεκόρ προς ένα αναπτυξιακό πρότυπο.
Η σημασία των μακρινών αγορών προέλευσης
Η Ελλάδα επενδύει στις «long haul» αγορές όπως οι ΗΠΑ και η Κίνα, με στόχο την προσέλκυση τουριστών με μεγαλύτερη δαπάνη και μικρότερη εποχικότητα. Η στρατηγική αυτή περιλαμβάνει ενίσχυση των αεροπορικών συνδέσεων με τις εν λόγω αγορές, φτάνοντας σχεδόν 100 πτήσεις εβδομαδιαίως το καλοκαίρι του 2025.
Η έκθεση παρουσιάζει μια εικόνα δύο ταχυτήτων μεταξύ των τουριστικών προορισμών, με τους «ώριμους» προορισμούς να έχουν υψηλότερη κινητικότητα και να διακρίνονται για την επενδυτική τους δραστηριότητα, ενώ οι υπόλοιπες περιοχές παραμένουν πίσω.
Η επενδυτική κινητικότητα που παρατηρείται στους «ώριμους» τουριστικά προορισμούς συνδράμει στη βελτίωση της ανθεκτικότητάς τους, με τις ΜμΕ του τομέα να επιδιώκουν συνεργασίες και ανάπτυξη. Η στρατηγική τους ευθυγραμμίζεται με τις νέες τάσεις του τουρισμού για βιώσιμες πρακτικές και αυθεντικές εμπειρίες.
Καθώς ο παγκόσμιος τουρισμός εξελίσσεται, οι επιχειρήσεις που προσαρμόζονται στις νέες προτιμήσεις των πελατών φαίνεται ότι θα κερδίσουν έδαφος στην αγορά, διαμορφώνοντας το μέλλον του τουριστικού τομέα στην Ελλάδα.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ