Η ανάγκη για το εθνικό απολυτήριο σύμφωνα με τον Άκη Σκέρτσο

Η ανάγκη για το εθνικό απολυτήριο σύμφωνα με τον Άκη Σκέρτσο

«Γνωρίζετε ότι το ελληνικό απολυτήριο λυκείου δεν γίνεται αποδεκτό από χώρες, όπως η Γερμανία; Ή ότι σημαντικά ξένα πανεπιστήμια δεν το αναγνωρίζουν ως αξιόπιστο πιστοποιητικό γνώσεων και δεξιοτήτων των παιδιών μας;». Με το διπλό αυτό ερώτημα αρχίζει το άρθρο του στην Καθημερινή για το εθνικό απολυτήριο. Ο υπουργός Επικρατείας Άκης Σκέρτσος προσθέτει: «Αν αναρωτιέστε γιατί, μια απάντηση μπορεί να είναι ότι το άριστα που κατά κόρον αναγράφεται στα απολυτήρια λυκείου (1 στους 4 απόφοιτους αποφοιτά με άριστα), μετατρέπεται σε βαθμούς κάτω ή πέριξ της βάσης του 10 στις πανελλήνιες εξετάσεις. Καθιστώντας έτσι το απολυτήριο ένα χαρτί χωρίς αξία.

Είναι κοινό μυστικό ότι πολλοί μαθητές εξαντλούν τις απουσίες τους, εγκαταλείποντας ουσιαστικά το λύκειο στις τελευταίες τάξεις του. Διότι αφιερώνουν όλες τους τις δυνάμεις στα ιδιαίτερα και τα φροντιστήρια, με αποτέλεσμα πολλές ελληνικές οικογένειες να αιμορραγούν οικονομικά για να προσφέρουν στα παιδιά τους το καλύτερο που μπορούν ως πρόσθετη ενισχυτική διδασκαλία σε ένα αδύναμο λύκειο.

Ο υπουργός Επικρατείας θέτει και μία νέα παράμετρο: «Το σημαντικότερο όμως πρόβλημα είναι ότι σε μια εποχή που η τεχνητή νοημοσύνη ανταγωνίζεται πλέον ευθέως την ανθρώπινη και η ανάγκη για γενική παιδεία και κριτική σκέψη επανέρχεται στο προσκήνιο, το ελληνικό λύκειο δυσκολεύεται να ανταποκριθεί σε αυτόν το στόχο. Επισημαίνοντας την ατολμία του πολιτικού συστήματος να αντιμετωπίσει τις παθογένειες της λυκειακής εκπαίδευσης, αναφέρει: «Η κυβέρνηση αυτή έχει κάνει πολλά και σημαντικά για να ενισχύσει τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση τα τελευταία χρόνια. Χιλιάδες προσλήψεις μόνιμων εκπαιδευτικών, ένα φιλόδοξο πρόγραμμα κτιριακών ανακαινίσεων και νέων σχολείων, εισαγωγή νέων τεχνολογιών και εργαστηρίων δεξιοτήτων, έμφαση στα πρότυπα και πειραματικά σχολεία, δωρεάν ψηφιακό φροντιστήριο για όλους.

Όλα αυτά είναι καλοδεχούμενα και αναγκαία, όμως έχει φτάσει η ώρα να μιλήσουμε και για τον ελέφαντα στο δωμάτιο. Έχουμε επιτρέψει συλλογικά το λύκειο να μετατραπεί σε έναν προθάλαμο εξετάσεων 4 μόνο μαθημάτων.

Συμφιλιωθήκαμε με μια πραγματικότητα που λέει ότι είναι εντάξει τα παιδιά μας να είναι περαστικοί από το λύκειο, στερώντας τους κρίσιμες γνώσεις γενικής παιδείας, αναγκαίες για την κοινωνική και ακαδημαϊκή τους συγκρότηση. Υποβάλλουμε επίσης την ελληνική οικογένεια σε μια ψυχικά και οικονομικά βασανιστική διαδικασία εντατικής και μονοδιάστατης προετοιμασίας για τις πανελλήνιες εξετάσεις.

Φαίνεται ότι το λύκειο έχει χάσει την ικανότητά του να λειτουργεί ως μηχανισμός κοινωνικής κινητικότητας. Είναι καιρός να δώσουμε ξανά αξία και περιεχόμενο στο λύκειο με γνώσεις και ευκαιρίες για τα παιδιά μας, ώστε να ανακτήσει τον παιδαγωγικό του ρόλο.

Η πρόταση της κυβέρνησης για τη θεσμοθέτηση του Εθνικού Απολυτηρίου (ΕθΑπ) αποσκοπεί σε αυτό. «Το ΕθΑπ δεν είναι καινούργια ιδέα, καθώς είχε ετοιμαστεί ως σχέδιο νόμου από τον Γιώργο Παπανδρέου και το Νέο Σχολείο της Άννας Διαμαντοπούλου. Ενσωματώθηκε στα προγράμματα παιδείας του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ, ενώ παρόμοιες ιδέες περιείχε και το πόρισμα της Επιτροπής Λιάκου, επί ΣΥΡΙΖΑ.

Το γιατί δεν εφαρμόστηκε ποτέ πρέπει να μας προβληματίσει. Η αναγκαία πολιτική συναίνεση απαιτεί μια τόσο σημαντική και σύνθετη παρέμβαση στη δομή της εκπαιδευτικής κουλτούρας.

Στην κυβερνητική πρόταση, το περιεχόμενο του ΕθΑπ είναι νέο, καθώς αξιοποιούμε τις νέες ψηφιακές τεχνολογίες. Οι εξετάσεις στο Λύκειο δεν αυξάνονται, αλλά ο τρόπος διεξαγωγής τους αλλάζει. Όλα τα θέματα των προαγωγικών εξετάσεων θα προέρχονται από Τράπεζα Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας.

Για την εγκυρότητα της διαδικασίας, τα γραπτά των μαθητών μπορούν να ψηφιοποιούνται και να αποθηκεύονται, ενώ εξωτερικό σώμα βαθμολογητών δύναται να πραγματοποιεί δειγματοληπτικούς ελέγχους. Όλα με κανόνες και υποστήριξη τεχνητής νοημοσύνης.

Οι βαθμοί τετραμήνου μπορούν επίσης να διορθώνονται με βάση την τελική γραπτή επίδοση. Θέλουμε κάθε μέρα στο σχολείο να μετράει.

Εν κατακλείδι, «η θεσμοθέτηση ενός πιο έγκυρου και αξιόπιστου συστήματος αξιολόγησης στο Λύκειο είναι ώριμη. Είναι ήδη έτοιμα 166 νέα προγράμματα σπουδών, νέα βιβλία και ψηφιακό υλικό.

Όταν ολοκληρωθεί η εφαρμογή του, το ΕθΑπ μπορεί να καταστήσει περιττές τις πανελλήνιες εξετάσεις. Ύστερα από 60 χρόνια, μπορούμε να αλλάξουμε σελίδα, να αναβαθμίσουμε το Απολυτήριο Λυκείου σε Εθνικό Απολυτήριο, αποκαθιστώντας το ρόλο και το κύρος του Λυκείου για όλους.

Loading

Play