Μία ξεχασμένη διάσταση ενός διάσημου γλυπτού του Γιώργου Ζογγολόπουλου πρόκειται να θυμίσει στο κοινό της Θεσσαλονίκης το MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης. Οι εμβληματικές «Ομπρέλες» – όχι οι στατικές της Νέας Παραλίας, αλλά η υδροκινητική εκδοχή τους που βρίσκεται στον εξωτερικό χώρο του μουσείου, εντός της ΔΕΘ- ετοιμάζονται να ξαναζωντανέψουν και να ξεκινήσουν εκ νέου τις χαρακτηριστικές τους «χορογραφίες».
Η πλήρης αποκατάσταση του έργου θα γίνει μέσα από ένα εκτεταμένο πρόγραμμα συντήρησης, με την υποστήριξη της Εταιρείας Ύδρευσης και Αποχέτευσης Θεσσαλονίκης (ΕΥΑΘ), σε στρατηγική συνεργασία με τον Μητροπολιτικό Οργανισμό Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης (MOMus). «Δεν θα κάνουμε απλά ένα ρετουσάρισμα και μια φροντίδα ίσα ίσα για να λάμψει το γλυπτό. Θα το βελτιώσουμε έτσι ώστε να λειτουργεί πλήρως, γιατί όλοι -εκτός από τους παλιότερους- έχουν ξεχάσει ότι σ’ αυτό υπήρχε και κίνηση», δηλώνει η γενική διευθύντρια MOMus.
Ο Γιώργος Ζογγολόπουλος (1903-2004) ενδιαφερόταν ιδιαίτερα για την συνύπαρξη των γλυπτών με τον περιβάλλοντα χώρο, αλλά και για την κίνηση των στατικών γλυπτικών μορφών μέσω της συνεχούς ροής του νερού. Η μεγάλη ατσάλινη υδροκινητική κατασκευή με τίτλο «Ομπρέλες» τοποθετήθηκε στην κύρια είσοδο του τότε Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης κατά τη διοργάνωση της πρώτης ατομικής του έκθεσης στη Θεσσαλονίκη το 1993, αμέσως μετά την παρουσίασή του ως εθνική εκπροσώπηση στην 45η Μπιενάλε της Βενετίας. Το έργο παρέμεινε στο μουσείο της Θεσσαλονίκης ως χρησιδάνειο μέχρι το 1995, οπότε και μετακινήθηκε σε ιδιωτική συλλογή, αλλά, έναν χρόνο αργότερα, εξασφαλίστηκε η αγορά του και επέστρεψε μόνιμα στις συλλογές του μουσείου, με τη συνεισφορά του συλλέκτη Πρόδρομου Εμφιετζόγλου και της επιχειρηματία Αίνης Μιχαηλίδου.
Η επικείμενη συντήρηση περιλαμβάνει την πλήρη επισκευή και αναβάθμιση του υδροκινητικού μηχανισμού και τη βελτίωση των υδραυλικών συστημάτων, υπό την επίβλεψη εξειδικευμένων επαγγελματιών με την ευθύνη του Ιδρύματος Γεωργίου Ζογγολόπουλου. «Για να συμβεί αυτό, ήρθαμε σε επαφή με τα σχέδια του έργου που δείχνουν πώς ενώνονται οι αντλίες, τα σωληνάκια και οι σωλήνες. Είναι εντυπωσιακό να βλέπεις ότι δεν είναι μόνο τέχνη, αλλά υπάρχει και ένας συνδυασμός επιστημών πίσω από αυτήν», υπογραμμίζει η κ. Τσατσάια.
Σημαντικό ρόλο στην υλοποίηση του έργου έχει η συμβολή εταίρων από τον ιδιωτικό τομέα. «Την αξία των συνεργειών για την προστασία της δημόσιας τέχνης και της πολιτιστικής ταυτότητας της πόλης» επισήμανε ο πρόεδρος του ΔΣ του MOMus, Επαμεινώνδας Χριστοφιλόπουλος, σημειώνοντας ότι το έργο επισκευάζεται χάρη στην υποστήριξη ιδιωτών. Ο πρόεδρος της ΕΥΑΘ Α.Ε., Άγις Παπαδόπουλος, τόνισε την υπευθυνότητα της εταιρείας προς την τοπική κοινωνία.
Οι εργασίες για την επαναλειτουργία του υδροκινητικού γλυπτού θα ολοκληρωθούν το φθινόπωρο του 2025. Σημαντικός εταίρος σε αυτή την πρωτοβουλία είναι το Ίδρυμα Παπαγεωργίου, το οποίο υποστήριξε τις απαραίτητες προκαταρκτικές ενέργειες καθαρισμού. Υποστηρικτές των εργασιών αποκατάστασης είναι επίσης η Deloitte Greece και ο Σταύρος Ανδρεάδης.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ