Μουσική εξερεύνηση σε πέντε πόλεις του κόσμου στο Τελλόγλειο

Μουσική εξερεύνηση σε πέντε πόλεις του κόσμου στο Τελλόγλειο

Από τις συνοικίες του Λονδίνου και τους χαρακτηριστικούς ήχους του Μπιγκ Μπεν, μεταφερόμαστε στην άλλη άκρη του Ατλαντικού στους πολύβουους δρόμους της Νέας Υόρκης και πάλι πίσω στην Ευρώπη, με σταθμούς στη Ρώμη, το Παρίσι και την Πράγα. Αφετηρία για το ιδιαίτερο ταξίδι είναι το Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών, μέσο μεταφοράς η μουσική και ξεναγός ο ομότιμος καθηγητής του ΑΠΘ Γιάννης Μουρέλος.

Πρόκειται για μια οπτικοακουστική περιπλάνηση σε πέντε μεγαλουπόλεις μέσα από πέντε μουσικά έργα του κλασικού ρεπερτορίου. «Στο παγκόσμιο μουσικό ρεπερτόριο είναι πολλά τα παραδείγματα έργων που αναφέρονται και περιγράφουν συγκεκριμένες πόλεις», εξηγεί μιλώντας στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο καθηγητής Γιάννης Μουρέλος και αποκαλύπτει τα πέντε που επέλεξε -εντελώς αυθόρμητα- ο ίδιος, στο μουσικό αφιέρωμα που θα παρουσιάσει.

Πρόκειται για τη Συμφωνία αρ. 2, «Μια Συμφωνία του Λονδίνου» του συνθέτη του α΄ μισού του 20ού αιώνα, Ραλφ Βον Ουίλιαμς για την πρωτεύουσα του Ηνωμένου Βασιλείου. Για τη Νέα Υόρκη επέλεξε τη μουσική του Λέοναρντ Μπερνστάιν για τη μεγάλη κινηματογραφική επιτυχία των αρχών της δεκαετίας του ’60 West Side Story. «Οι Κρήνες της Ρώμης», ένα έργο σε τέσσερα μέρη του Οτορίνο Ρεσπίγκι, περιγράφει τις εικόνες και τα συναισθήματα που προκαλούνται από την παρατήρηση τεσσάρων σιντριβανιών της αιώνιας πόλης σε διαφορετικές ώρες της ημέρας. Για το Παρίσι έχει επιλεγεί να ακουστούν ορχηστρικά αποσπάσματα από πολύ δημοφιλείς οπερέτες του Ζακ Όφενμπαχ, ενός συνθέτη του β’ μισού του 19ου αιώνα, που κυριάρχησε στη μουσική σκηνή της Γαλλίας. Τέλος, η Συμφωνία της Πράγας του Μότσαρτ, που πήρε το όνομά της καθώς έκανε πρεμιέρα στην πρωτεύουσα της Τσεχίας, συμβολίζει τις προνομιακές σχέσεις του συνθέτη με τη συγκεκριμένη πόλη.

«Τα μουσικά έργα τα οποία θα ακουστούν καλύπτουν ένα ευρύτατο χρονικό διάστημα, αρχής γενομένης από τον Μότσαρτ, μέχρι σχεδόν σύγχρονο ρεπερτόριο, με μουσική του Λέοναρντ Μπερνστάιν. Αυτό σημαίνει ότι θα ακουστεί μουσική για όλα τα γούστα και για όλες τις προτιμήσεις», αναφέρει ο κ. Μουρέλος για να προσθέσει πως όσοι από τους θεατές – ακροατές που θα προσέλθουν έχουν επισκεφτεί κάποια ή κάποιες από αυτές τις πόλεις, αυθόρμητα θα ανακαλέσουν τις αναμνήσεις τους.

Όσο ετερόκλητα κι αν είναι τα έργα μεταξύ τους, όπως άλλωστε και οι πόλεις που τα ενέπνευσαν, υπάρχει ένα στοιχείο που τα ενώνει: η ικανότητά τους να αποτυπώνουν τον παλμό κάθε μητρόπολης, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την ιστορική, πολιτισμική και αισθητική της διάσταση.

Ο ίδιος υπηρέτησε για περίπου πέντε δεκαετίες ως καθηγητής σύγχρονης ελληνικής ιστορίας στο Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας Φιλοσοφικής Σχολής ΑΠΘ, ενώ ανέκαθεν το χόμπι του ήταν η κλασική μουσική. Η αφυπηρέτησή του του έδωσε την ευκαιρία να ασχοληθεί ακόμα περισσότερο με τη μουσική και μάλιστα, το συγκεκριμένο, είναι το τρίτο μουσικό αφιέρωμα που θα παρουσιάσει. «Το γενικότερο σκεπτικό είναι η σύνδεση των μουσικών έργων με συγκεκριμένη θεματολογία, για να αποδειχθεί ότι δεν υπάρχει μόνο η καθαρή και απόλυτη μουσική, αλλά και η μουσική η οποία περιστρέφεται γύρω από συγκεκριμένες ιδέες, ερεθίσματα και θέματα. Και για να συνδυάσω τα δύο ενδιαφέροντά μου, ως ιστορικού και ως ερασιτέχνη μουσικολόγου, υπάρχει μία μεγάλη σύνδεση ανάμεσα στους δύο χώρους», σημειώνει. «Έχουν υπάρξει μουσικά έργα που αναφέρονται σε συγκεκριμένα ιστορικά συμβάντα, όπως η Εισαγωγή 1812 του Τσαϊκόφσκι, που αναφέρεται στην εκστρατεία του Ναπολέοντα στην Ρωσία το 1812 ή η Έβδομη Συμφωνία του Σοστακόβιτς που έχει και την προσωνυμία “Συμφωνία του Λένινγκραντ”, γιατί αναφέρεται στο ιστορικό των 872 ημερών της πολιορκίας του Λένινγκραντ μεταξύ 1941 και 1944 από τους Ναζί και υπάρχουν πολλά παραδείγματα μουσικών έργων, πηγή έμπνευσης των οποίων υπήρξαν συγκεκριμένα γεγονότα», καταλήγει.

Η οπτικοακουστική περιπλάνηση από τον Γιάννη Μουρέλο σε πέντε πόλεις με πέντε μουσικά έργα είναι προγραμματισμένη για σήμερα το απόγευμα στις 7 στο Αμφιθέατρο του Τελλόγλειου Ιδρύματος του ΑΠΘ, η διάρκειά της αναμένεται να ξεπεράσει τις δύο ώρες και η είσοδος για το κοινό είναι ελεύθερη, χωρίς την προϋπόθεση κράτησης.

Loading

Play