Νέα εποχή στην Ειδική Αγωγή: Στρατηγικές για την πλήρη και ισότιμη ένταξη μαθητών

Νέα εποχή στην Ειδική Αγωγή: Στρατηγικές για την πλήρη και ισότιμη ένταξη μαθητών

Με καλύτερες συνθήκες φαίνεται να ξεκίνησε η νέα σχολική χρονιά για την Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση, με βάση στοιχεία του Υπουργείου Παιδείας, τα οποία δείχνουν μεγάλη αύξηση Τμημάτων Ένταξης στα ελληνικά σχολεία, περισσότερες προσλήψεις μονίμων και αναπληρωτών στην ΕΑΕ, καθώς και ίδρυση οκτώ νέων Σχολικών Μονάδων Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΣΜΕΑΕ).

Για τις ενέργειες, στις οποίες έχει προχωρήσει το Υπουργείο Παιδείας, μίλησε η υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Σοφία Ζαχαράκη, επισημαίνοντας ότι η ΕΑΕ και οι υποστηρικτικές και ενταξιακές δομές βρίσκονται συνεχώς στο επίκεντρο των πολιτικών του Υπουργείου Παιδείας και του πρωθυπουργού και δήλωσε την πρόθεση να υπάρξουν βελτιωτικές τροποποιήσεις στη λειτουργία της Παράλληλης Στήριξης.

Ωστόσο, από πλευράς ΕΣΑμεΑ, ο πρόεδρος Γιάννης Βαρδακαστάνης, υπογράμμισε ότι εξακολουθούν να υφίστανται προβλήματα που αφορούν όχι μόνο στη στελέχωση των ειδικών σχολείων και στην καταλληλότητα των υποδομών τους, αλλά και στις μετακινήσεις των μαθητών από και προς το σχολείο. Όπως ανέφερε, το ζήτημα εκκινά από τη διαχρονική απουσία κεντρικής απόφασης για το μοντέλο εκπαίδευσης. «Οι όποιες κινήσεις επιλύουν διαδικαστικά ζητήματα, αλλά απουσιάζει μία καθαρή εκπαιδευτική στόχευση», τόνισε.

Οι αριθμοί της Ειδικής Αγωγής για την έναρξη του σχολικού έτους 2025-26

Ίδρυση 3.448 Τμημάτων Ένταξης

Για «το μεγαλύτερο πρόγραμμα ίδρυσης Τμημάτων Ένταξης στην ιστορία του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος», κάνουν λόγο πηγές του Υπουργείου Παιδείας, σχολιάζοντας την ίδρυση 3.448 ΤΕ για τη φετινή σχολική χρονιά. Η ποσοστιαία αύξηση του αριθμού των ΤΕ συνολικά στην επικράτεια φτάνει το 89,6%.

Η ίδρυση των ΤΕ αποτελεί βασική προϋπόθεση για την κάλυψη με μόνιμο προσωπικό Ειδικής Αγωγής. Επιπλέον, με βάση νομοθετική πρωτοβουλία του περασμένου Ιουλίου, υπήρξαν νέες προβλέψεις για τη στελέχωση των Τμημάτων Ένταξης, συμπεριλαμβανομένων δεύτερων εκπαιδευτικών σε νηπιαγωγεία και Δημοτικά.

Βελτίωση λειτουργίας ΚΕΔΑΣΥ

Το Υπουργείο Παιδείας έχει προχωρήσει σε σημαντικές ενέργειες για τη λειτουργία των Κέντρων Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕΔΑΣΥ), με σύσταση νέων οργανικών θέσεων και μόνιμων διορισμών.

Υπενθυμίζεται ότι τα ΚΕΔΑΣΥ παρέχουν υποστήριξη σε μαθητές που αντιμετωπίζουν μαθησιακές, συναισθηματικές ή άλλες δυσκολίες, ενισχύοντας τη συνεργασία μεταξύ σχολείων, γονέων και ειδικών επιστημόνων.

Περισσότερες προσλήψεις μονίμων και αναπληρωτών εκπαιδευτικών

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Υπουργείου Παιδείας, έχουν πραγματοποιηθεί 3.172 περισσότερες προσλήψεις μονίμων και αναπληρωτών από την αντίστοιχη περυσινή χρονιά. «Αυτό καταδεικνύει την συνεχή προσπάθεια της κυβέρνησής μας για την στήριξη και ενδυνάμωση της ειδικής αγωγής».

Επιπλέον, έχουν γίνει ήδη 13.611 προσλήψεις αναπληρωτών στην Παράλληλη Στήριξη, με τη διαδικασία να είναι σε εξέλιξη, ενώ η δεύτερη φάση προσλήψεων πραγματοποιήθηκε νωρίτερα από πέρυσι.

Ίδρυση 8 νέων ειδικών σχολείων

Κατά τη φετινή σχολική χρονιά ιδρύθηκαν οκτώ νέες Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, προσφέροντας νέες ευκαιρίες στους μαθητές.

Η μεγαλύτερη έμφαση δίνεται στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, προκειμένου να είναι εφικτή η έγκαιρη παρέμβαση.

Σ. Ζαχαράκη: Διαρκής η προσπάθεια για πλήρη και ισότιμη ένταξη όλων των παιδιών στην εκπαιδευτική διαδικασία

«Το υπουργείο Παιδείας έχει ως πρώτιστο καθήκον το συμφέρον όλων των μαθητών και αυτό είναι κάτι που δεν μπαίνει σε καμία ζυγαριά οποιουδήποτε άλλου οφέλους. Όταν μιλάμε ειδικά για μαθητές με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, τότε η ευθύνη μας πολλαπλασιάζεται», ανέφερε η υπουργός Παιδείας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ.

Η κυρία Ζαχαράκη επισήμανε ότι η Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση βρίσκονται συνεχώς στο επίκεντρο των πολιτικών του Υπουργείου Παιδείας και ότι είναι ένας διαρκής αγώνας για την πλήρη και ισότιμη ένταξη όλων των παιδιών στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Ιω. Βαρδακαστάνης: Η χώρα θα πρέπει να αποφασίσει ποιο μοντέλο επιλέγει για την εκπαίδευση των μαθητών με αναπηρία

Ο πρόεδρος της ΕΣΑμεΑ, Γιάννης Βαρδακαστάνης, τόνισε την ανάγκη να υπάρξουν κινήσεις για την Ειδική Αγωγή που θα υπηρετούν ένα συγκροτημένο εκπαιδευτικό μοντέλο, με καθαρή στόχευση προς τη συμπερίληψη.

«Προφανώς είμαστε υπέρ της κάλυψης των κενών, αλλά στους διορισμούς εκπαιδευτικών θα πρέπει να μοριοδοτούνται ειδικές γνώσεις», δήλωσε, προσθέτοντας την ανάγκη για σοβαρή μεταρρύθμιση στον τομέα της εκπαίδευσης.

Loading

Play