«Η παιδεία μας είναι το πιο δυνατό όπλο απέναντι στη βία και στον φόβο, και φυσικά το σχολείο και η κοινωνία είναι οι σύμμαχοι της αλλαγής, όπου η πρόληψη έχει ιδιαίτερη αξία», τόνισε η υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Σοφία Ζαχαράκη, μιλώντας στο ετήσιο τακτικό συνέδριο της ΚΕΔΕ στην Αλεξανδρούπολη, στη θεματική ενότητα όπου παρουσιάστηκε μελέτη του Ινστιτούτου Τοπικής Αυτοδιοίκησης για την παραβατικότητα των νέων.
«Η παραβατικότητα, τουλάχιστον στο κομμάτι της εκπαίδευσης, αντιμετωπίζεται παιδαγωγικά και όχι τιμωρητικά», υπογράμμισε η υπουργός, αναπτύσσοντας την βεντάλια των πολιτικών που υλοποιεί και προγραμματίζει το υπουργείο Παιδείας, στοχεύοντας στην ενδυνάμωση του σχολείου, των εκπαιδευτικών, των γονέων και μαθητών. «Οι προκάτοχοί μου, η Νίκη Κεραμέως και ο Κυριάκος Πιερρακάκης και εγώ προσπαθήσαμε να βάλουμε ένα πιο αυστηρό πλαίσιο στην αντιμετώπιση των ζητημάτων αυτών, όχι στο πλαίσιο του αποκλεισμού του παιδιού, αλλά στη λογική επαναφοράς του στην σχολική πραγματικότητα το συντομότερο δυνατό», σημείωσε. «Τα παιδιά μας δεν γεννιούνται παραβατικά, ούτε ζουν σε ένα περιβάλλον που θα τα οδηγήσει απαραίτητα σε παραβατική συμπεριφορά», ανέφερε, υπογραμμίζοντας την ανάγκη στήριξης των παιδιών και της διαμόρφωσης χαρακτήρων, η οποία μπορεί να προέλθει «από ένα σχολείο το οποίο εμπνέει την εμπιστοσύνη, τη δημιουργικότητα και την ασφάλεια».
Στις 1654 οι αναφορές περιστατικών στην πλατφόρμα stop-bullying.gov.gr
Η υπουργός παρουσίασε τα επικαιροποιημένα στοιχεία για τις αναφορές που έχουν υποβληθεί στην ψηφιακή πλατφόρμα stop-bullying.gov.gr, όπου έχουν δημιουργηθεί 4309 νέα προφίλ από γονείς και 376 από μαθητές. Συνολικά, έως τις 30 Οκτωβρίου έχουν υποβληθεί 1654 αναφορές, 871 εκ των οποίων αφορούν περιστατικά σε σχολεία της πρωτοβάθμιας και 783 σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
«Η λογική της πλατφόρμας δεν είναι απλά μια γραφειοκρατική προσέγγιση, αλλά περιλαμβάνει δευτερογενή αντιμετώπιση για κάθε περιστατικό, το οποίο χρήζει παρέμβασης από τις ομάδες που λειτουργούν στις σχολικές μονάδες, στη Διεύθυνση Εκπαίδευσης και στις περιφερειακές διευθύνσεις του υπουργείου», διευκρίνισε η κ. Ζαχαράκη.
ConnectEdParents+: νέο πρόγραμμα για την ενδυνάμωση των γονέων στη διαχείριση της ενδοσχολικής βίας
Η υπουργός Παιδείας μίλησε για ένα νέο πρόγραμμα, το ConnectEdParents+, που αφορά την ενδυνάμωση των γονέων στη διαχείριση περιστατικών ενδοσχολικής βίας μέσω της ενίσχυσης της επικοινωνίας και συνεργασίας οικογένειας και σχολείου. Το πρόγραμμα έχει προϋπολογισμό 4,9 εκατ. ευρώ και θα χρηματοδοτηθεί μέσω του ΕΣΠΑ.
Επίσης, εντός της τρέχουσας σχολικής χρονιάς και με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ, θα υλοποιηθεί πρόγραμμα για την πρόληψη και διαχείριση της ενδοσχολικής βίας, μέσω της επιμόρφωσης ψυχολόγων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ενώ αναμένεται και πρόγραμμα επιμόρφωσης για νηπιαγωγούς.
«Το ανθρώπινο κεφάλαιο είναι το ισχυρότερο μέσο πρόληψης. Μέσα στην προηγούμενη χρονιά, το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής συνεργάστηκε με το ΕΚΠΑ για την επιμόρφωση εκπαιδευτικών σε θέματα ενδοσχολικής παραβατικότητας και βίας. Αυτά τα σεμινάρια είναι τα πιο περιζήτητα, οι εκπαιδευτικοί μας αγωνιούν», είπε η υπουργός, αναφερόμενη στη συνεργασία με την ΚΕΔΕ για εκπαιδευτικά προγράμματα πρόληψης και παραβατικότητας.
Η κ. Ζαχαράκη μίλησε επίσης για τη σημασία της τοποθέτησης ψυχολόγων στα σχολεία. «Φέτος προσλάβαμε 1200 ψυχολόγους και 986 κοινωνικούς λειτουργούς», τόνισε, προσθέτοντας ότι υπάρχει ανάγκη για ακόμη μεγαλύτερη ενίσχυση της παρουσίας τους.
«Είναι μια βεντάλια όλες αυτές οι δράσεις μαζί που μπορούν να επιφέρουν την αλλαγή», κατέληξε η υπουργος.
Έρευνα ΙΤΑ: ο κρίσιμος ρόλος της οικογένειας και οι προσδοκίες από την Τοπική Αυτοδιοίκηση
Την έρευνα του Ινστιτούτου Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΙΤΑ) για την παραβατικότητα των νέων παρουσίασαν η εγκληματολόγος Έλενα Συρμαλή και ο αν. καθηγητής Χριστόφορος Σκαμνάκης. Η μελέτη περιλαμβάνει ποσοτική έρευνα σε πανελλαδικό δείγμα 1.400 ατόμων, καταγράφοντας αντιλήψεις του γενικού πληθυσμού για την παραβατικότητα των νέων και τον ρόλο της τοπικής αυτοδιοίκησης.
Η οικογένεια αναδεικνύεται ως πρωταρχικός παράγοντας που επηρεάζει τη συμπεριφορά του παιδιού, ενώ ο κρίσιμος ρόλος των μέσων κοινωνικής δικτύωσης επίσης αναδύεται στην έρευνα.
Οι συμμετέχοντες αναγνωρίζουν ότι η τοπική αυτοδιοίκηση πρέπει να λειτουργήσει ως κομβικός μηχανισμός πρόληψης των φαινομένων παραβατικότητας, αν και διαπιστώνουν ελλείψεις σε πολιτική βούληση και πόρους.
Η έρευνα ανέδειξε ότι η νεανική παραβατικότητα δεν είναι απλώς πρόβλημα του σχολείου αλλά δείκτης μίας γενικότερης κοινωνικής πραγματικότητας.
Οι παράγοντες κινδύνου
Σύμφωνα με την έρευνα, οι σημαντικότεροι παράγοντες κινδύνου στην εκδήλωση της νεανικής παραβατικότητας περιλαμβάνουν την έλλειψη επικοινωνίας στο οικογενειακό περιβάλλον και την κοινωνική αποστασιοποίηση.
Κρίσιμο ζήτημα για την κοινωνική συνοχή
Ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ, Λάζαρος Κυρίζογλου, επισημαίνει ότι η έρευνα μπορεί να αποτελέσει έναν οδηγό για τη χάραξη πολιτικών, καθώς το πρόβλημα της παραβατικότητας των νέων δεν αντιμετωπίζεται μόνο από ένα υπουργείο.
Η παραβατικότητα των νέων, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Ινστιτούτου Τοπικής Αυτοδιοίκησης, είναι κρίσιμος παράγοντας για την κοινωνική συνοχή, και η έρευνα προτείνει τη διασύνδεση θεσμών και τη συμμετοχή πολιτών στην πρόληψη.
Η μελέτη δίνει χώρο στη γνώση και φωνή στους ανθρώπους της πρώτης γραμμής.
Σύμφωνα με τα συμπεράσματα, η παραβατικότητα δεν οφείλεται σε έναν μόνο παράγοντα, αλλά στο σύνολο κοινωνικών και οικογενειακών αιτίων.
Μια πρόταση είναι η ανάπτυξη διατομεακής συνεργασίας και δομών υποστήριξης για την πρόληψη και παρέμβαση στα προβλήματα παραβατικότητας.
Η ανάγκη για μια συνεκτική στρατηγική δράσης είναι επιτακτική, όπως τονίζεται από διάφορους τοπικούς άρχοντες.
Η υπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη, αναγνωρίζει την ανάγκη στήριξης της σχολικής κοινότητας και των μαθητών μετά τα πρόσφατα γεγονότα.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
![]()
