Νέα στρατηγική της ΕΕ για τα λιμάνια: Παρουσίαση έως το τέλος του 2025

Νέα στρατηγική της ΕΕ για τα λιμάνια: Παρουσίαση έως το τέλος του 2025

Έως το τέλος του 2025 πρόκειται να παρουσιαστεί η νέα Στρατηγική της ΕΕ για τα Λιμάνια (EU Port Strategy), η πρώτη μετά το 2013, όπως γνωστοποίησε σήμερα, από τη Θεσσαλονίκη, ο Επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού, Απόστολος Τζιτζικώστας, κατά την ομιλία του στο 21ο συνέδριο του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Θαλάσσιων Λιμένων (ESPO).

Ο κ. Τζιτζικώστας επισήμανε ότι την τελευταία δεκαετία η Ευρωπαϊκή Επιτροπή χρηματοδότησε περισσότερα από 280 έργα, ύψους 3,5 δισ. ευρώ. Τα ευρωπαϊκά λιμάνια πρέπει να εξετάσουν εκ νέου τον παράγοντα της ασφάλειας, τόσο φυσικής όσο και ψηφιακής, αλλά και να «κοιτάξουν» πιο προσεκτικά «κάθε ξένη παρουσία».

Τι περιλαμβάνει η νέα στρατηγική για τα λιμάνια

Αναλύοντας περαιτέρω τη νέα στρατηγική, ο Επίτροπος επισήμανε ότι αυτή θα συνδέσει την ανταγωνιστικότητα με την ανθεκτικότητα και τη βιωσιμότητα. Θα εξετάσει ζητήματα που σχετίζονται με την ασφάλεια, την έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού και δεξιοτήτων, και θα επιδιώξει την αξιοποίηση των ευκαιριών που σχετίζονται με την ενεργειακή μετάβαση.

Ο τελευταίος στόχος συμπεριλαμβάνει το Επενδυτικό Πλάνο Βιώσιμων Μεταφορών, το οποίο θα στηρίξει τη μετάβαση προς ανανεώσιμα καύσιμα και τη δημιουργία σχετικών υποδομών.

Μετατρέποντας τις πραγματικότητες σε ευκαιρίες

«Τα λιμάνια μας είναι ήδη κόμβοι ενέργειας, αλλά έχουν και ρόλο να διαδραματίσουν στο πεδίο των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Θα ενισχύσουν τη στρατηγική αυτονομία της Ευρώπης και θα συμβάλλουν στην προστασία του περιβάλλοντος, ενώ θα γίνουν και πιο ανταγωνιστικά.

«Η νέα στρατηγική θα ενσωματώσει στοιχεία όπως η Ευρωπαϊκή Συμμαχία Λιμένων κατά του οργανωμένου εγκλήματος και θα διασυνδέσει πρωτοβουλίες, με έμφαση στην πλήρη ενσωμάτωση των λιμένων της ΕΕ στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο.»

Η ανθεκτικότητα δοκιμάζεται

«Στηρίζουμε τα λιμάνια γιατί βασιζόμαστε στη ναυτιλία, η οποία είναι εφικτή μέσω αυτών. Σκεφτείτε την εποχή της COVID-19, όταν τα λιμάνια συνέχισαν να λειτουργούν, κρατώντας την οικονομία μας σε κίνηση. Σήμερα η ανθεκτικότητα τους δοκιμάζεται.»

Συμπλήρωσε ότι η κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα έχει αντίκτυπο στις εμπορικές ροές, ενώ η ναυτιλία και τα λιμάνια στην ΕΕ παραμένουν ισχυρά, μεταφέροντας 3,4 δισεκατομμύρια τόνους αγαθών ετησίως.

«Από την ίδια τους τη φύση, τα λιμάνια είναι σημεία εισόδου και εξόδου προς το δίκτυο μεταφορών μας, διακινώντας το 75% του εξωτερικού εμπορίου της ΕΕ, κάτι που τους δίνει ρόλο-κλειδί στην ενιαία αγορά και τα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών (ΤΕΝ-Τ).»

Κατά τη διάρκεια του 2024, η ΕΕ εισάγει μια νέα διάσταση στο δίκτυο: τον Ευρωπαϊκό Χώρο Ναυτιλίας (European Maritime Space).

Loading

Play