Η συμμετοχή του Ισραήλ στην Eurovision προκαλεί πολιτικές αντιπαραθέσεις και ανησυχίες για την ανθρωπιστική κρίση στη Γάζα. Η Eurovision, ο εμβληματικός διαγωνισμός τραγουδιού, δεν είναι απλώς μια γιορτή της μουσικής αλλά και ένα πεδίο πολιτικών προεκτάσεων και γεωπολιτικών αντιπαραθέσεων. Είναι το τραγούδι πολιτική; Και σε ποιο βαθμό η συμμετοχή σε έναν ευρωπαϊκό διαγωνισμό, όπως η Eurovision, συνιστά πολιτική δήλωση; Ποιες είναι οι συνθήκες που μπορούν να επιτρέψουν ή να απαγορεύσουν συμμετοχές; Μπορεί η επιλογή των νικητών να αντικατοπτρίζει τις πολιτικές και γεωπολιτικές πραγματικότητες;
Ανασκόπηση της ιστορίας της Eurovision δείχνει ότι οι συμμετοχές συχνά εμπλέκονται σε πολιτικές διαμάχες. Η συμμετοχή της Dana International, που εκπροσώπησε το Ισραήλ ως η πρώτη τρανς γυναίκα νικήτρια, αποτελεί παράδειγμα πολιτικής δήλωσης. Το 2009, η EBU αντέτεινε την προγραμματισμένη συμμετοχή της Γεωργίας στη Μόσχα λόγω του αντι-Πούτιν τραγουδιού «We Don’t Wanna Put In». Επίσης, η EBU αποκλείει τη Ρωσία από το 2022 λόγω της εισβολής στην Ουκρανία, γεγονός που καταδεικνύει τη σύνδεση της μουσικής με την πολιτική.
Στις τελευταίες εξελίξεις, η κατάσταση στη Γάζα, μετά τις συγκρούσεις που προκάλεσαν χιλιάδες θανάτους, έχει επηρεάσει τις απόψεις για τη συμμετοχή του Ισραήλ. Το κοινό της Eurovision αντέδρασε δυναμικά, υψώνοντας Παλαιστινιακές σημαίες κατά τη διάρκεια του διαγωνισμού το 2025, παρόλο που οι κανονισμοί της διοργάνωσης απαγορεύουν τις πολιτικές δηλώσεις. Οι επιπτώσεις των στρατηγικών κινήσεων της EBU προκαλούν διαμαρτυρίες και μποϊκοτάζ από χώρες όπως η Ιρλανδία, η Ισπανία και η Ολλανδία.
Η συμμετοχή του Ισραήλ στην Eurovision είναι, αναμφισβήτητα, πολιτική απόφαση, η οποία αντικατοπτρίζει τους συσχετισμούς στην EBU και την επιρροή του Ισραήλ. Η EBU προβάλλει ότι ο διαγωνισμός πρέπει να παραμείνει ουδέτερος, ωστόσο οι πολιτικές πιέσεις είναι αδιαμφισβήτητες. Αν η διεθνής κοινότητα αποστρέψει το βλέμμα της από την Παλαιστίνη, οι παγκόσμιες πιέσεις θα υποχωρήσουν, επιτρέποντας στο Ισραήλ να αποφύγει τις ευθύνες του για τις ενέργειές του.
Εν μέσω αυτής της πραγματικότητας, η Eurovision του 2026 προγραμματίζεται, πιθανόν αγνοώντας την κρίση στη Γάζα και τις φωνές που ζητούν λογοδοσία. Ενώ η Ευρώπη θα παρακολουθήσει ένα φεστιβάλ που προσποιείται την πολιτική του ουδετερότητα, η τέχνη παραμένει βαθιά πολιτική πράξη.
Πηγή περιεχομένου: in.gr
![]()
