Στο επίκεντρο η Μακεδονία και η Θράκη. Και, φυσικά, απόλυτη προτεραιότητα στην Θεσσαλονίκη, ως πρωτεύουσα του βορειοελλαδικού χώρου. Δεν ξεκινούμε τώρα. Συνεχίζουμε την εφαρμογή μιας στρατηγικής και ενός σχεδίου που εφαρμόζουμε από την πρώτη μέρα που αναλάβαμε τα καθήκοντά μας στο Υπουργείο Εσωτερικών με τομέα ευθύνης την περιοχή μας.
*Άρθρο του Υφυπουργού Εσωτερικών, αρμόδιος για θέματα Μακεδονίας – Θράκης, Κωνσταντίνου Γκιουλέκα, από την έντυπη έκδοση της Politic στο πλαίσιο της 89ης ΔΕΘ
Επιχειρώντας μια γενική περιγραφή αυτού του συνολικού σχεδίου, που εκπονήσαμε και υλοποιούμε, με την έγκριση του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, θα δίναμε επιγραμματικά τους εξής τίτλους: Να εκμεταλλευτούμε όλες τις δυνατότητες που διαθέτει η Μακεδονία και η Θράκη. Μοναδική γεωπολιτική θέση, χερσαία σύνορα με τέσσερα κράτη, τρία μεγάλα λιμάνια, μεταξύ των οποίων το δεύτερο λιμάνι της χώρας, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, πέντε Πανεπιστήμια, επιχειρήσεις με πανευρωπαϊκή και παγκόσμια εμβέλεια. Εγγύτητα με τις πρωτεύουσες όλων των κρατών της νοτιοανατολικής Ευρώπης. Πύλη εισόδου αγαθών, προϊόντων και εμπορευμάτων από το νότο προς τον βορρά και από την ανατολή προς τη δύση, πύλη εισόδου προς την Ευρώπη και την Ευρωπαϊκή Ένωση των 27 κρατών – μελών, Εγνατία Οδός, δυνατότητα για διακρατικές συμφωνίες και εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου – εμπορευματικός σιδηρόδρομος – για προώθηση προϊόντων από τους λιμένες και από την ανατολή προς τις μεγάλες αγορές της νότιας, κεντρικής και βόρειας Ευρώπης. Μοναδικοί θρησκευτικοί, ιστορικοί και αρχαιολογικοί τόποι, όπως το Άγιον Όρος, η Βεργίνα, το Δίον, ο Όλυμπος, η Αμφίπολη, τα Στάγειρα, η Μαρώνεια, τα Άβδηρα κ.α. Ιδιαίτερα ελκυστικοί τουριστικοί προορισμοί, ιδανικοί για ορεινό και θαλάσσιο τουρισμό. Καινοτομία, εξωστρέφεια, μετάβαση στη νέα εποχή, μέσω του Giga Data Center που, ήδη, εκπονείται από την ΔΕΗ, με έδρα την δυτική Μακεδονία.
Όλα αυτά δείχνουν από μόνα τους την κατεύθυνση και τους στόχους. Η Βόρειος Ελλάδα μπορεί να γίνει κυριολεκτικά η ατμομηχανή της ανάπτυξης για ολόκληρη την χώρα. Θεσσαλονίκη, Μακεδονία – Θράκη. Τρεις ονομασίες, με ιδιαίτερο νόημα και σημασία. Θεσσαλονίκη: Πρωτεύουσα του ελληνικού βορρά, αλλά και μια σημαντική πόλη που θα πρωταγωνιστήσει σε ολόκληρη τη νοτιοανατολική Ευρώπη. Μακεδονία – Θράκη: Δυο περιφέρειες με ιδιαίτερα μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης.
Οι χαμένες ευκαιρίες του παρελθόντος γίνονται τώρα οι μεγάλες προοπτικές του αύριο. Εδώ, στην περιοχή μας, συναντώνται ήπειροι, λαοί και πολιτισμοί. Εδώ, βρίσκεται ένα πολύ πλούσιο έμψυχο δυναμικό, με το χαμηλότερο μέσο όρο ηλικίας, λόγω των πολύ περισσότερο 100.000 φοιτητών και σπουδαστών στα πέντε Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, που εδρεύουν στην περιοχή μας και των μη κρατικών, μη κερδοσκοπικών Ανωτάτων Ιδρυμάτων, που υπέβαλαν την σχετική αίτηση να ιδρύσουν σχολές στην Βόρειο Ελλάδα.
Η Θεσσαλονίκη, η Μακεδονία και η Θράκη βλέπουν με αισιοδοξία στο μέλλον. Αυτό που χρειάζεται για να κερδίσουν το χαμένο έδαφος είναι ευκαιρίες, υποστηρικτικές πολιτικές, υποδομές. Όλα αυτά τα αποκτούν χρόνο με τον χρόνο. Το Μετρό της Θεσσαλονίκης – άλλοτε θύμιζε το «Γιοφύρι της Άρτας» – είναι πια πραγματικότητα. Σε λίγους μήνες – το πρώτο τρίμηνο του 2026 – παραδίδεται και ο κλάδος της Καλαμαριάς. Το Flyover προχωρεί εντατικά – οκτώ εργοτάξια δουλεύουν συνεχώς, το δεύτερο «καλούπι» στήνεται – και το πρώτο εξάμηνο του 2027 παραδίδεται στην κυκλοφορία. Το Παιδιατρικό Νοσοκομείο, το μεγαλύτερο στην Ελλάδα και τα Βαλκάνια θα είναι και αυτό έτοιμο και θα παραδοθεί στην δημόσια υγεία στους πρώτους μήνες του 2027. Δρομολογείται το νέο Ογκολογικό Νοσοκομείο, το νέο Θεαγένειο, το οποίο θα καλύπτει όλα τα ογκολογικά περιστατικά από την Θεσσαλία μέχρι τον Έβρο. Αναβαθμίζεται συνεχώς το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης. Ξεκινούν οι εργασίες στο λιμάνι για τον 6ο προβλήτα, βρίσκεται στην φάση της ολοκλήρωσης η σύνδεσή του με την ΠΑΘΕ και δρομολογείται η σιδηροδρομική διασύνδεσή του με την κεντρική γραμμή. Το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης εκσυγχρονίζεται για να γίνει ένα σύγχρονο διεθνές αεροδρόμιο. Οι κάθετοι οδικοί άξονες και βασικές οδικές αρτηρίες προχωρούν. Ξένες επενδύσεις επιλέγουν την Θεσσαλονίκη ως «πόλη – στρατηγείο», ακριβώς, όπως προαναφέρθηκε, λόγω της εγγύτητάς της με όλα τα γειτονικά κράτη και τις πρωτεύουσές τους. Αλλάζουν εκ βάθρων οι βασικοί συνοριακοί σταθμοί στους Ευζώνους και τους Κήπους. Στους Κήπους εγκαταστάθηκε, ήδη, ο εργολάβος. Έχουμε πολύ δρόμο ακόμη. Να αναβαθμίσουμε το σιδηροδρομικό δίκτυο, να συνδέσουμε τα βασικά λιμάνια μεταξύ τους. Να δώσουμε κίνητρα στους συμπολίτες μας, που ζουν στην Βόρειο Ελλάδα να παραμείνουν στον τόπο τους, στις ιδιαίτερες πατρίδες τους.
Έχουμε δουλειά, πολλή δουλειά μπροστά μας. Έχουμε, όμως, σύμμαχό μας την πίστη μας στον τόπο μας και τις δυνατότητές του, την θέλησή μας να δουλέψουμε σκληρά και την πολιτική βούληση του Πρωθυπουργού και της Κυβέρνησης να βοηθήσουν ουσιαστικά και σημαντικά την Βόρειο Ελλάδα.