*Ο Γιώργος Βερνίκος είναι Επίτιμο Μέλος του Δ.Σ. του Ναυτικού Επιμελητηρίου της Ελλάδος, Γενικός Γραμματέας του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων(ΣΕΤΕ) και Πρόεδρος της VERNICOS YACHTS
Η Ελλάδα είναι περιτριγυρισμένη από θάλασσα, η οποία διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στην ιστορία και τον πολιτισμό της. Οι Έλληνες έχουν μακροχρόνια σχέση με το θαλασσινό στοιχείο, το οποίο υπήρξε πηγή πλούτου και επικοινωνίας με άλλους λαούς. Δεν είναι τυχαίο ότι το Αύριο του κόσμου συνδέεται πάντα με ένα καράβι, με την Αργώ να είναι το πρώτο καράβι με ταυτότητα. Η ναυτιλία, επομένως, είναι η πυξίδα του κράτους μας στην επανατοποθέτησή μας στο χάρτη του σύγχρονου γίγνεσθαι παγκόσμια.
Η ελληνική ποντοπόρος ναυτιλία κατέχει πρωταγωνιστικό ρόλο, καθώς οι Έλληνες εφοπλιστές ελέγχουν περίπου 5.000 πλοία. Το ποσοστό σε dwt είναι 17%, με την Ελλάδα να διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στο διεθνές εμπόριο, καθώς ένας στους έξι τόνους μεταφέρονται από ελληνικά συμφέροντα. Στον τομέα των δεξαμενοπλοίων, η Ελλάδα κατέχει το 29% του παγκόσμιου tanker στόλου.
Ωστόσο, η ελληνική ναυτιλία δεν είναι χωρίς προκλήσεις. Αντιμετωπίζει κινδύνους όπως η γεωπολιτική αστάθεια, η οικονομική αβεβαιότητα, και η πίεση για γρήγορη απανθρακοποίηση. Η ικανότητα της Ελλάδας να προσαρμοστεί σε αυτές τις προκλήσεις θα καθορίσει την θέση της στο μέλλον.
Η συνεργασία των γενεών είναι καθοριστική για τη συνέχιση της παράδοσης και της καινοτομίας στην ελληνική ναυτιλία. Η εμπειρία των παραδοσιακών εφοπλιστικών οικογενειών, όταν συνδυάζεται με την επιχειρηματικότητα και την τεχνολογία της νέας γενιάς, μπορεί να δημιουργήσει ένα ισχυρό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Η ναυτιλία συμπεριλαμβάνει και τον θαλάσσιο τουρισμό, ο οποίος αποτελεί σημαντικό κομμάτι της οικονομίας μας.
Ο θαλάσσιος τουρισμός στην Ελλάδα έχει τεράστιες δυνατότητες για ανάπτυξη και μπορεί να ενσωματώσει πράσινες τακτικές, όπως η χρήση πλοίων με χαμηλές εκπομπές ρύπων. Η εκσυγχρόνιση των λιμένων και των μαρινών είναι κρίσιμη για την προσαρμογή στις σύγχρονες απαιτήσεις και τη διασφάλιση της ανταγωνιστικότητας. Με σωστό σχεδιασμό και επενδύσεις στην τεχνολογία, ο θαλάσσιος τουρισμός μπορεί να παραμείνει στην κορυφή του παγκόσμιου χάρτη.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ