Η Ελλάδα επιδιώκει να αναπτύξει καθαρή ενέργεια στα λιμάνια της μέχρι το 2028 μέσω της ηλεκτροδότησης πλοίων. Το μετασχηματισμό των ελληνικών λιμανιών σε κέντρα καθαρής ενέργειας αναμένεται να είναι μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις των επόμενων ετών. Η ανάπτυξη υποδομών για την παροχή ηλεκτρικής ενέργειας στα ελλιμενισμένα πλοία, γνωστή και ως ηλεκτροδότηση από την ακτή, πρέπει να προχωρήσει άμεσα προκειμένου να εκπληρωθεί η ευρωπαϊκή υποχρέωση της χώρας μέχρι το 2030 . Ωστόσο, το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) δεν έχει ακόμη καθορίσει το πλαίσιο που θα ορίσει ποιος θα διαχειρίζεται τα συστήματα ηλεκτροδότησης και ποιος θα προμηθεύει ηλεκτρική ενέργεια στα λιμάνια και τα πλοία.
Το τοπίο παραμένει ασαφές αναφορικά με την αυτοπαραγωγή ενέργειας, καθώς δεν έχει διευκρινιστεί αν οι φορείς διαχείρισης των λιμένων θα έχουν τη δυνατότητα να εγκαταστήσουν φωτοβολταϊκά συστήματα και να παράγουν τη δική τους πράσινη ενέργεια, καθώς και κάτω από ποιο πλαίσιο. Επιπλέον, το ρυθμιστικό πλαίσιο της αγοράς πρέπει να ολοκληρωθεί. Ο σύμβουλος που έχει αναλάβει την αποστολή αυτή έχει υποβάλει πρόταση στην Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) σχετικά με την λειτουργία της αγοράς ηλεκτροδότησης από την ακτή, αλλά οι διαβουλεύσεις με τις αρμόδιες αρχές και τους πλοιοκτήτες παραμένουν σε εκκρεμότητα.
Στόχος του ΥΠΕΝ είναι να ολοκληρώσει τη μετάβαση τουλάχιστον στα δύο μεγαλύτερα λιμάνια της χώρας, τον Πειραιά και τη Θεσσαλονίκη, έως το τέλος της δεκαετίας . Η πράσινη στροφή των ελληνικών λιμανιών έχει ήδη ξεκινήσει με αρκετά πρώιμα πιλοτικά έργα, με αυτά σε Ιωάννινα και Ραφήνα να είναι τα πιο ανεπτυγμένα. Η ΗΔΕΝΟ διαχειρίζεται τη βασική σχεδίαση και τις μελέτες κόστους-οφέλους, ενώ η χρηματοδότηση έχει εξασφαλιστεί από το Connecting Europe Facility (CEF).
Καθώς τα έργα προχωρούν, ορισμένα από τα πιο σημαντικά περιλαμβάνουν τα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, όπου εκπονείται ήδη μελέτη για πέντε σημεία ηλεκτροδότησης πλοίων. Παράλληλα, η υλοποίηση έργων στα νησιά του Αιγαίου απαιτεί προσεκτική διαχείριση και πιθανές αναθεωρήσεις του προϋπολογισμού, καθώς η πλειοψηφία των λιμένων δεν είναι κατάλληλη για ηλεκτροδότηση πλοίων.
Πηγή περιεχομένου: in.gr