Τα προβλήματα του ΟΠΕΚΕΠΕ ήταν διαχρονικά. Η έλλειψη ελέγχων χαρτογραφικού υπόβαθρου και οι μη διασταυρωτικοί έλεγχοι για διπλές πληρωμές οδήγησαν στη διαδικασία ενός δεύτερου Action Plan υπό τον έλεγχο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Αυτό ανέφερε στην Εξεταστική Επιτροπή ο Γιώργος Κέντρος, πρώην Αντιπρόεδρος του Οργανισμού από το 2016 μέχρι το 2019 και αργότερα διευθυντής Εσωτερικού Ελέγχου.
Ο ΟΠΕΚΕΠΕ δεν είχε δυνατότητες να διασταυρώνει στοιχεία με άλλες βάσεις. Οι δημόσιες εκτάσεις που ανέλαβε πέρσι δεν υπήρχαν μέχρι τότε, ενώ οι έλεγχοι των εργαζομένων του είχαν αποφέρει περίπου 300 εκατομμύρια ευρώ.
Ο Οργανισμός είχε σχεδιαστεί για 1700 υπαλλήλους, ενώ κατά την καλύτερη περίοδο αριθμούσε μόλις 650. Μάλιστα, πριν το μνημόνιο υπήρχε η δυνατότητα πρόσληψης 800 εποχικών υπαλλήλων για ελέγχους.
Ο κ. Κέντρος αναφέρθηκε και στη διαδικασία του Action Plan, δηλώνοντας ότι ήταν μία «καθαρά τεχνική διαδικασία» για να μην χαθούν τα δικαιώματα των κτηνοτρόφων, που άρχισε να εφαρμόζεται από το 2015. Τόνισε ότι οι υπουργοί από το 2015 έως το 2022 είχαν υπογράψει την τεχνική λύση.
Απαντώντας σε ερωτήσεις σχετικά με τα δεσμευμένα ΑΦΜ, δήλωσε ότι παρέλαβε 898 ΑΦΜ για τα οποία εκκρεμούσαν στοιχεία και κατά την έρευνά του ανακάλυψε 5.430 ΑΦΜ, η κατάσταση των οποίων δεν ήταν ξεκάθαρη.
Είπε επίσης ότι αν και οι υπηρεσίες του ΟΠΕΚΕΠΕ προσπαθούν να λύσουν τα προβλήματα, το μεγάλο θέμα παραμένει η έλλειψη ενός πλήρως λειτουργικού πληροφοριακού συστήματος και η ανάγκη για έλεγχο και ανανέωση του χαρτογραφικού υπομνήματος.
Τέλος, αναφέρθηκε στην πληρωμή του Ιουλίου 2023, τονίζοντας ότι «ουσιαστικά δεν έγινε έλεγχος» και ότι οι υπεύθυνοι θα έπρεπε να είχαν ελέγξει τις πληρωμές πριν τις εκδώσουν.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
![]()
