Με ίδια κεφάλαια, ύψους άνω των 110 εκατ. ευρώ, εξασφαλίζει η ΟΛΘ ΑΕ τη χρηματοδότηση του έργου επέκτασης της 6ης προβλήτας στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, ενώ θετικά ανταποκρίθηκαν οι τράπεζες για την κάλυψη του υπόλοιπου απαιτούμενου ποσού με τραπεζικό δανεισμό, λόγω της μηδενικής δανειακής επιβάρυνσης της εταιρείας και της σταθερής κερδοφορίας της. Ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού επισημαίνει ότι το επενδυτικό πλάνο προβλέπει για το πρότζεκτ ετήσιο προϋπολογισμό περίπου 70 εκατ. ευρώ, για περίοδο τριών ετών. Η σύμβαση ανάθεσης του έργου αναμένεται να υπογραφεί εντός των προσεχών εβδομάδων, με την κοινοπραξία ΜΕΤΚΑ-ΤΕΚΑΛ να έχει ήδη ξεκινήσει σειρά πρόδρομων εργασιών για την υλοποίησή του. Ο διευθύνων σύμβουλος της ΟΛΘ ΑΕ διατυπώνει την εκτίμηση ότι «η τελική προσφορά της κοινοπραξίας, μετά τις βελτιώσεις του value engineering, διαμορφώνεται λίγο κάτω από τα 200 εκατ. ευρώ».
Η υπογραφή της σύμβασης σηματοδοτεί την ολοκλήρωση αναλυτικής διαδικασίας βελτιστοποίησης των μελετών για τον εξορθολογισμό και τη μείωση του κόστους, με έμφαση στη χρονική διάρκεια, την αλληλουχία των εργασιών και την προέλευση των βασικών υλικών επίχωσης. Τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά και οι προδιαγραφές του έργου παραμένουν αμετάβλητα, όπως προβλέπονται στο Προεδρικό Διάταγμα και στη σύμβαση παραχώρησης. Μέσω της διαδικασίας του value engineering αναπροσαρμόστηκαν τμήματα του έργου, με στόχο την αποτελεσματικότερη υλοποίηση του έργου και την εξοικονόμηση πόρων, χωρίς τεχνικές εκπτώσεις.
Έλεγχος βυθού για ευρήματα του Β΄Παγκοσμίου Πολέμου και μεταφορά υλικών επίχωσης από το flyover.
Έπειτα από την έγκριση του master plan και της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, υπογράφηκε, στις 22 Ιουλίου, σύμβαση ύψους 3 εκατ. ευρώ για την εκτέλεση πρόδρομων εργασιών του έργου. Η διάρκεια των πρόδρομων εργασιών είναι 120 ημέρες, με εκτίμηση ολοκλήρωσης έως τον Νοέμβριο. Για παράδειγμα, η αποτύπωση του πυθμένα της θάλασσας, με βυθομέτρηση εκατέρωθεν της επέκτασης και του διαύλου προσέγγισης με εξειδικευμένο πλοίο, έχει ολοκληρωθεί σε ποσοστό 50%. Προχωρούν επίσης ο έλεγχος του βυθού για τυχόν πολεμικά ευρήματα από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, η διαμόρφωση εργοταξιακών χώρων και η μεταφορά υλικών επίχωσης από τα προϊόντα εκσκαφής του έργου της Υπερυψωμένης Οδού Ταχείας Κυκλοφορίας Θεσσαλονίκης (Fly Over).
Η κύρια φάση του έργου.
Με την ολοκλήρωση των παραπάνω εργασιών, θα εκκινήσει η κύρια φάση της επέκτασης, με ορίζοντα κατασκευής του έργου τους 36 – 37 μήνες. Στον κύριο εργοταξιακό χώρο θα εγκατασταθούν μια μονάδα παραγωγής σκυροδέματος και δύο μονάδες παραγωγής caissons, που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή του έργου.
Το έργο της επέκτασης της 6ης προβλήτας χαρακτηρίζεται ως σύγχρονη βαριά υποδομή και η ολοκλήρωσή του εκτιμάται ότι θα ενισχύσει σημαντικά τον γεωστρατηγικό ρόλο του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, επιτρέποντάς του να εξυπηρετεί πλοία κατηγορίας «Ultra Large Container Vessels» (ULCVs), χωρητικότητας έως 24.000 TEUs. Οι βασικές εργασίες κατασκευής του πρότζεκτ περιλαμβάνουν την κατασκευή νέου κρηπιδώματος, μήκους 513 μέτρων, και την κατασκευή νέας πρόσθετης χερσαίας επιφάνειας περίπου 157.000 τετραγωνικών μέτρων.
Με την ολοκλήρωση των εργασιών θα γίνει πράξη ένας σχεδιασμός που μετράει περισσότερο από μισό αιώνα. Σε φύλλο της εφημερίδας «Μακεδονία» από τις 19 Νοεμβρίου του 1972, σχετικά με την κατασκευή της 6ης προβλήτας, διαβάζουμε ότι «ο νέος προβλής, η κατασκευή του οποίου θα αρχίσει την προσεχή άνοιξιν, θα έχει μήκος 900 μέτρων και πλάτος 600».
*Το Value Engineering (VE) είναι μεθοδολογία που χρησιμοποιείται για να βελτιώσει την αξία ενός προϊόντος, συστήματος ή έργου, αυξάνοντας τη λειτουργικότητα και την ποιότητα ενώ παράλληλα μειώνει το συνολικό κόστος, χωρίς να υποβαθμίζει τις απαραίτητες λειτουργίες του.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ