Χιλιάδες πλαστικά ποτήρια και μπουκάλια, αποτσίγαρα και αποφάγια αφήνουν πίσω τους οι θεατές φεστιβάλ και εκδηλώσεων, κυρίως υπαίθριων, που ξεκινούν αυτή την εποχή και πυκνώνουν το καλοκαίρι. Τι γίνεται, όμως, με τη διαχείριση των αποβλήτων; Πώς μπορούμε να επιτύχουμε την αειφορική διοργάνωση φεστιβάλ και άλλων μαζικών εκδηλώσεων μηδενικών αποβλήτων (zero waste);
Ο προβληματισμός είναι ιδιαίτερα έντονος τα τελευταία χρόνια, με την περιβαλλοντική κρίση να εγείρει ζητήματα βιωσιμότητας. Στην κατεύθυνση αυτή, είναι ενδεικτικό ότι το διάσημο βρετανικό συγκρότημα Coldplay ανακοίνωσε τον περασμένο Ιούνιο πως μείωσε το αποτύπωμα άνθρακα της περιοδείας τους κατά 59% σε σύγκριση με την προηγούμενη παγκόσμια περιοδεία τους, μετά την υπόσχεση του frontman Κρις Μάρτιν να μην περιοδεύσει ξανά, εκτός αν γίνει με βιώσιμο τρόπο.
Με σκοπό να ανοίξει τη συζήτηση για τις διοργανώσεις μηδενικών αποβλήτων στην Ελλάδα, καθώς από τη χώρα μας απουσιάζουν παντελώς τόσο η εμπειρία όσο και το νομοθετικό πλαίσιο, το Ίδρυμα Χάινριχ Μπελ – Γραφείο Θεσσαλονίκης δημιούργησε την έκδοση «Σχεδιάζοντας zero waste φεστιβάλ και άλλες μαζικές εκδηλώσεις – Τα πρώτα βήματα». Σύμφωνα με την υπεύθυνη προγραμμάτων Οικολογίας του Ιδρύματος, Αγάπη Τσαμπάζη, τα φεστιβάλ και οι μεγάλες συναυλίες αποτελούν μικρογραφία του ευρύτερου προβλήματος της υπερκατανάλωσης πλαστικού μίας χρήσης, καθώς παρατηρείται πολύ μεγάλη κατανάλωση σε μικρό χρονικό διάστημα.
«Επειδή δεν υπάρχει κάποιο συνεκτικό νομοθετικό πλαίσιο όσον αφορά τις μεγάλες εκδηλώσεις και η κουβέντα δεν έχει ανοίξει προς αυτή την κατεύθυνση, αποφασίσαμε στο Ίδρυμα να εξειδικεύσουμε στο θέμα των μηδενικών αποβλήτων με μία βιβλιογραφική έρευνα», εξήγησε η κ. Τσαμπάζη.
Η διαχείριση των απορριμμάτων έγκειται στον κάθε διοργανωτή, είτε σε συνεργασία με ιδιώτες είτε με τον δήμο, ενώ σημαντικός είναι και ο ρόλος της εκπαίδευσης σε θέματα περιβάλλοντος για τους επισκέπτες. «Στο Βερολίνο συμμετείχα σε ένα μουσικό φεστιβάλ, όπου δεν υπήρχε πλαστικό μίας χρήσης, υπήρχαν μόνο επαναχρησιμοποιούμενα σκεύη», αναφέρει.
Η κ. Τσαμπάζη θεωρεί ότι ένα zero waste festival θα μπορούσε να είναι και ένα πολύ καλό μάρκετινγκ για την προσέλκυση επισκεπτών, αν και παραδέχεται ότι δεν μπορεί να υπάρξει φεστιβάλ με εντελώς μηδενικά απορρίμματα, αλλά σίγουρα με σημαντικό περιορισμό τους.
Αποφάγια σε κομποστοποίηση μαζί με φλούδες πορτοκαλιού από τα κοκτέιλ
Επαναχρησιμοποιούμενα ποτήρια, συλλογή τηγανέλαιων και φαγητών είναι μερικές από τις δράσεις ευαισθητοποίησης που θα υλοποιηθούν στο φετινό Thessaloniki Street Food Festival, το οποίο διοργανώνεται από 21 έως 25 Μαΐου στον προαύλιο χώρο της ΔΕΘ.
«Σε συνέχεια της ομπρέλας δράσεων ευαισθητοποίησης Celebrate Awareness και ολοκληρώνοντας τη δράση The UpCycle Project, το φεστιβάλ μας εισάγει το ποτήρι πολλαπλών χρήσεων και αποσκοπεί στη μείωση του πλαστικού μίας χρήσης», δήλωσε ο Δημήτρης Καλέμης, αρχιτέκτονας και μέλος της δημιουργικής ομάδας της SOULFOOD.
Παράλληλα, σε συνεργασία με το ΑΠΘ και το Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών, θα παρουσιαστεί η δημιουργία βιοκαύσιμου από τη συλλογή τηγανέλαιων. Επίσης, με τη συλλογή υπολειμμάτων φρούτων από ποτά και cocktails, θα παρουσιαστεί η παραγωγή βιοαιθανόλης.
Τέλος, για πρώτη φορά, θα τοποθετηθούν καφέ κάδοι για κομποστοποίηση υπολειμμάτων φαγητού.
Βήματα για ένα zero waste φεστιβάλ
Όπως αναφέρεται στην έκδοση του Ιδρύματος Χάινριχ Μπελ, «Σχεδιάζοντας zero waste φεστιβάλ και άλλες μαζικές εκδηλώσεις – Τα πρώτα βήματα», στις εκδηλώσεις μεγάλης κλίμακας, οι επισκέπτες συχνά καταναλώνουν ποτά και φαγητό σε συσκευασίες που καταλήγουν στα σκουπίδια. Πέραν της οπτικής ρύπανσης που προκαλούν, τα πλαστικά αυτά, λόγω της ανθεκτικότητάς τους, αποσυντίθενται αργά και μετατρέπονται σε μικροπλαστικά, απειλώντας τη φυσική χλωρίδα και πανίδα.
«Η μετάβαση ενός φεστιβάλ σε zero waste διοργάνωση δεν είναι απλώς μια περιβαλλοντική πρωτοβουλία, αλλά και μια πολιτιστική μεταβολή», σημειώνεται στην έκδοση.
*Τις φωτογραφίες από προηγούμενες διοργανώσεις παραχώρησε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Καλέμης.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ