Ο σιδηρόδρομος δεν αποτελεί απλώς υποδομή, αλλά στρατηγική επιλογή. Ο στόχος της κυβέρνησης είναι, εντός της θητείας της, όχι μόνο να τον ανατάξει, αλλά και να τον καταστήσει οικονομικά βιώσιμο και ασφαλή. Ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, ανακοίνωσε ότι το νομοσχέδιο για την ανασυγκρότηση του ΟΣΕ αναμένεται να ψηφιστεί εντός των αμέσως επόμενων εβδομάδων.
Μιλώντας από το βήμα της ημερίδας που διοργανώνει σήμερα στη Θεσσαλονίκη η voria.gr, ο κ. Κυρανάκης τόνισε ότι «η Ελλάδα πρέπει να είναι ισχυρή και αυτό περνάει μέσα από την άμυνα, τη γεωπολιτική σταθερότητα και μια στιβαρή οικονομία», προσθέτοντας ότι η αναβάθμιση των υποδομών είναι πυλώνας αυτής της στρατηγικής.
Αναφερόμενος στο νέο σιδηροδρομικό πλαίσιο, επισήμανε ότι η ψήφισή του από τη Βουλή θα ανοίξει το δρόμο για την προσέλκυση στελεχών από την αγορά, την ψηφιοποίηση των λειτουργιών και την ασφάλεια των μεταφορών. «Η ανάταξη του σιδηροδρόμου βρίσκεται ψηλά στην ατζέντα της ελληνικής κυβέρνησης», πρόσθεσε και τόνισε ότι «στρατηγικός μας στόχος είναι να μπουν περισσότερα τρένα στις γραμμές, με ασφαλείς και εκσυγχρονισμένες υποδομές».
Μέχρι το 2026, όπως τόνισε, η χώρα θα έχει στείλει το μήνυμα ότι μπορεί να υποστηρίξει μεγαλύτερους όγκους μεταφοράς ανθρώπων και εμπορευμάτων. Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στη σύνδεση του 6ου προβλήτα του λιμανιού Θεσσαλονίκης με το σιδηροδρομικό δίκτυο και τη σιδηροδρομική ενοποίηση της Βόρειας Ελλάδας με τα Βαλκάνια, δίνοντας βάθος στον βόρειο διάδρομο εξαγωγών και άμυνας, από Αλεξανδρούπολη έως Ορμένιο και προς Βουλγαρία και Ρουμανία.
«Αν η Ευρώπη θέλει πραγματική στρατηγική αυτονομία, η Ελλάδα πρέπει να είναι έτοιμη», σημείωσε χαρακτηριστικά και τόνισε ότι η χώρα μπορεί να αποτελέσει σοβαρή εναλλακτική δίοδο στα Στενά του Βοσπόρου για τη μεταφορά εμπορευμάτων και στρατιωτικού υλικού.
Κατά την τοποθέτησή του, γνωστοποίησε την επικείμενη λειτουργία της ψηφιακής πλατφόρμας railway.gov.gr, που θα επιτρέπει real-time παρακολούθηση των δρομολογίων με ακρίβεια εκατοστών – εργαλείο κρίσιμο για την ασφάλεια και την αξιοπιστία του συστήματος.
Για το Flyover, επιβεβαίωσε ότι οι εργασίες προχωρούν με ταχείς ρυθμούς και το έργο θα παραδοθεί για χρήση εντός της κυβερνητικής θητείας. Αναφορικά με τις αστικές συγκοινωνίες, υπογράμμισε ότι η Θεσσαλονίκη έχει πλέον μετρό και ζήτησε «συγγνώμη» για την πρόσφατη διακοπή λειτουργίας λόγω τεχνικού προβλήματος στο μετρό Θεσσαλονίκης. Αναφερόμενος στον ΟΑΣΘ, προανήγγειλε περαιτέρω επέκταση και ανανέωση του στόλου του έως το 2027.
«Θέλουμε να κάνουμε εξαγγελίες από τη Θεσσαλονίκη με πανελλαδικό ενδιαφέρον. Οι ρίζες μας είναι στη Βόρεια Ελλάδα και σε αυτή χτίζεται το μέλλον της ανάπτυξης», τόνισε.
Η παραγωγική ανασυγκρότηση της Β. Ελλάδας με το βλέμμα στο μέλλον
Ο υφυπουργός Ανάπτυξης, αρμόδιος για θέματα Έρευνας και Καινοτομίας, Σταύρος Καλαφάτης, επισήμανε ότι «Δεν μπορούμε να σχεδιάζουμε με εργαλεία του χθες για τις προκλήσεις του αύριο. Χρειαζόμαστε σύνδεση της γνώσης με την αγορά, με τελικό ωφελούμενο τον πολίτη». Όπως είπε, μπορεί η τεχνητή νοημοσύνη και η αυτοματοποίηση να φαντάζουν ακόμα «ξένες» σε πολλούς, όμως «πλέον δεν μιλάμε για αναβάθμιση, αλλά για ολικό μετασχηματισμό του παραγωγικού μας μοντέλου».
«Η Ελλάδα δεν μπορεί να συζητά με όρους παρελθόντος, όταν ο κόσμος κινείται με ταχύτητα τεχνητής νοημοσύνης», ανέφερε, θέτοντας το ερώτημα αν η τεχνολογία και η καινοτομία αποτελούν ευκαιρία ή απειλή και απαντώντας: «και τα δύο αν δεν υπάρξει σχέδιο». Στο πλαίσιο αυτό, εξήγησε ότι «το στοίχημα δεν είναι η έρευνα για την έρευνα, αλλά αυτή να έχει θετικό αντίκτυπο για τον πολίτη, είτε αφορά την καθημερινότητα, είτε την ανάπτυξη της οικονομίας». Αναφέρθηκε σε παραδείγματα εφαρμοσμένης καινοτομίας για τη ροή κυκλοφορίας στο Flyover της Θεσσαλονίκης και για συνεργασία ερευνητικών κέντρων με δήμους και επιχειρήσεις.
Μίλησε για τη νέα κουλτούρα που πρέπει να εμπεδωθεί: «Έρευνα και καινοτομία παντού, όχι μόνο στην Αθήνα, όχι μόνο για τους ειδικούς». Το υπουργείο Ανάπτυξης προωθεί τη σύμπραξη ερευνητικών φορέων, δήμων, περιφερειών και επιχειρήσεων, με σκοπό τη μετατροπή της γνώσης σε προϊόν ή υπηρεσία.
Η Ελλάδα χρειάζεται εξαγωγική επανεκκίνηση – Το στοίχημα της Β.Ελλάδας
Ο πρόεδρος του ΣΕΒΕ-Σύνδεσμος Εξαγωγέων, Σίμος Διαμαντίδης, επεσήμανε ότι «Αν θέλουμε πραγματική αύξηση του ΑΕΠ, λιγότερο δανεισμό και ισχυρότερη οικονομία, ο δρόμος περνά μέσα από τις εξαγωγές». Ο ίδιος τόνισε ότι «το ΑΕΠ δεν πέφτει από τον ουρανό, αλλά προέρχεται από κατανάλωση, επενδύσεις, δημόσιες δαπάνες και κυρίως εξαγωγές». Η Βόρεια Ελλάδα έχει ρόλο-κλειδί, με την Κεντρική Μακεδονία να εξάγει προϊόντα αξίας 8 δισ. ευρώ.
Ο ίδιος επισήμανε ότι το ελληνικό brand Made in Greece έχει αποκτήσει αξία, με τα τρόφιμα και τα ποτά να ανεβαίνουν 10% κάθε χρόνο. Ωστόσο, το πρόβλημα παραμένει: «Το 80% των εξαγωγών γίνεται από το 20% των επιχειρήσεων». «Πρέπει να βοηθήσουμε τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις να εξάγουν και να συνεργαστούν», τόνισε χαρακτηριστικά.
«Κανένας μαθητής δεν λέει πια ότι θέλει να γίνει αγρότης – δεν ξέρει τι σημαίνει το αγροτικό επάγγελμα σήμερα», ανέφερε, προσθέτοντας ότι «η τεχνολογία έχει φέρει επανάσταση στην παραγωγή, αλλά οι νέοι δεν το γνωρίζουν». Το «κλειδί» βρίσκεται στην εξής φράση: «Τα ερευνητικά κέντρα πρέπει να έρθουν μέσα στις επιχειρήσεις, εκεί που βρίσκονται τα πραγματικά προβλήματα».
Η Ελλάδα μπορεί να είναι στην πρώτη γραμμή της ευρωπαϊκής ανασυγκρότησης
Η επικεφαλής γραφείου Βρυξελλών Viohalco S.A, Μαρία Σπυράκη, υπογράμμισε την ανάγκη αξιοποίησης των ευρωπαϊκών κονδυλίων, με σχέδιο, ταχύτητα και προσήλωση στην ουσία. «Η Ε.Ε. στρέφεται στην άμυνα και την ενεργειακή αυτάρκεια», είπε, και η ελληνική κυβέρνηση σκοπεύει να επενδύσει 25 δισ. ευρώ μέσα στη δεκαετία, με το 25% να κατευθύνεται σε ελληνικές επιχειρήσεις.
Η κ. Σπυράκη τόνισε ότι χρειαζόμαστε άμεσες ενέργειες για ενεργειακή ανακούφιση και επενδύσεις σε διασυνδέσεις και δίκτυα υψηλής τάσης. «Το μέλλον ανήκει σε αυτούς που επενδύουν, όχι σε όσους διστάζουν», υπογράμμισε και η νέα στρατηγική της ΕΕ επιτρέπει κρατικές ενισχύσεις για «εθνικούς πρωταθλητές». «Αυτό σημαίνει ότι η Ελλάδα έχει την ευκαιρία να στηρίξει στοχευμένα τη βιομηχανία της», πρόσθεσε.
Καταλήγοντας, η κ. Σπυράκη επισήμανε την ανάγκη άμεσων ενεργειών, λέγοντας: «Αν δεν ενεργήσουμε τώρα, η παραγωγή θα φύγει από την Ευρώπη. Αν όμως κινηθούμε συντονισμένα, η Ελλάδα μπορεί να είναι πρωταγωνίστρια, όχι κομπάρσος».
Υπάρχει βιομηχανική πολιτική στην Ελλάδα, αλλά λειτουργεί;
Η πρόεδρος του Δ.Σ. της FIBRANΕ, Μαρία Αναστασιάδου, τόνισε ότι «η βιομηχανική πολιτική στην Ελλάδα υπάρχει, αλλά στα χαρτιά». Υπογράμμισε ότι η ελληνική βιομηχανία υποφέρει από δομικά προβλήματα, όπως η γραφειοκρατία και το υψηλό ενεργειακό κόστος. Ωστόσο, η βιομηχανία έχει αντοχές, σχέδιο και διάθεση να επενδύσει.
«Αυτό που λείπει δεν είναι οι στρατηγικές, είναι η εφαρμογή. Η πολιτική βούληση να λυθούν τα καθημερινά πρακτικά προβλήματα», τόνισε, καταλήγοντας ότι «η Ελλάδα μπορεί να γίνει παραγωγική δύναμη, αρκεί να την αφήσουμε».
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ