Με τη ανακοίνωση των βαθμολογιών των φετινών πανελλαδικών εξετάσεων, δίνεται ένα τέλος στην αγωνία των υποψηφίων. Κλείνει ένας κύκλος της εκπαιδευτικής τους ζωής, ενώ ταυτόχρονα ανοίγει ένας νέος με περισσότερες προκλήσεις και περισσότερες ευκαιρίες. Φέτος, πάνω από 88.000 μαθητές διεκδίκησαν μια θέση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Οι αριθμοί πίσω από τις επιδόσεις τους αποτυπώνουν έναν δύσκολο αγώνα, με έντονη συναισθηματική και γνωστική φόρτιση.
Ο φυσικός και εκπαιδευτικός αναλυτής Αργύρης Μυστακίδης, μιλώντας στο ΑΠΕ – ΜΠΕ, τονίζει πως οι πανελλαδικές, παρά την ονομασία τους ως εξετάσεις, συνιστούν ουσιαστικά έναν διαγωνισμό για την πλήρωση των διαθέσιμων θέσεων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Η βασική διαφορά έγκειται στο ότι στις εξετάσεις οι βαθμολογίες ερμηνεύονται σε απόλυτη κλίμακα.
Το επόμενο και τελευταίο στάδιο στη διαδικασία των πανελλαδικών εξετάσεων είναι η σύνταξη και η υποβολή του μηχανογραφικού δελτίου κάθε υποψηφίου, που είναι εξίσου σημαντικό με τις ίδιες τις εξετάσεις. Ο κ. Μυστακίδης υπογραμμίζει πως η συμπλήρωση του μηχανογραφικού πρέπει να βασίζεται στην πραγματική ιεράρχηση των ενδιαφερόντων σπουδών του κάθε υποψηφίου και όχι στην προσπάθεια πρόβλεψης των βάσεων. Η επιλογή τμημάτων με βάση το πού μπορεί να μπει κανείς και όχι το πού πραγματικά θέλει να σπουδάσει, τονίζει με έμφαση, οδηγεί σε στρέβλωση της διαδικασίας επιλογής σπουδών και δυνητικής σταδιοδρομίας.
Είναι γεγονός πάντως ότι κάθε χρόνο η ανακοίνωση των βαθμολογιών συνοδεύεται συχνά από έντονη συναισθηματική φόρτιση. Ο Αργύρης Μυστακίδης υπενθυμίζει πως καλές σπουδές και θετικές προοπτικές σταδιοδρομίας δεν εξασφαλίζουν μόνο τα τμήματα με υψηλές βάσεις εισαγωγής. Οι βάσεις, σημειώνει, αποτελούν ένδειξη της ζήτησης, όχι της εγγενούς ποιότητας ή της μελλοντικής αξίας ενός τμήματος.
Μαθήματα με τα μεγαλύτερα ποσοστά αποτυχίας και επιτυχίας
Τα Μαθηματικά δυσκόλεψαν για μια ακόμη χρονιά ιδιαίτερα τους υποψηφίους στο 4ο Επιστημονικό Πεδίο (ΕΠ) όπου το 73,6% των μαθητών έγραψαν κάτω από τη βάση. Το ίδιο συνέβη και στην Φυσική και την Ιστορία στα υπόλοιπα ΕΠ, όπου τα ποσοστά αποτυχίας ήταν υψηλά. Αναλυτικά, τα μαθήματα με τα μεγαλύτερα ποσοστά αποτυχίας περιλαμβάνουν: Στο 1ο ΕΠ η Ιστορία με 53,31% κάτω από τη βάση, στο 2ο ΕΠ η Φυσική με 45,94% και στο 3ο ΕΠ η Φυσική με 54,48%.
Ωστόσο, μέσα σε αυτό το δύσκολο πλαίσιο, δεν έλειψαν οι λαμπρές επιδόσεις. Στην Οικονομία, σχεδόν ένας στους τρεις υποψηφίους κατάφερε να γράψει καλά, ενώ και σε μαθήματα όπως η Βιολογία και τα Λατινικά εντοπίζονται πολύ καλές επιδόσεις. Αναλυτικά, το 1ο ΕΠ καταγράφει ποσοστό 21,86% άριστων γραπτών στα Λατινικά, ενώ το 2ο ΕΠ τα Μαθηματικά με 16,64% και το 3ο ΕΠ η Βιολογία με 19,47%.
Ομάδα Προσανατολισμού (ΟΠ) Ανθρωπιστικών σπουδών
Στην Νέα Γλώσσα και Λογοτεχνία, οι επιδόσεις παρουσίασαν χειροτέρευση σε σύγκριση με το 2024, με 6,6% λιγότερα γραπτά στην κλίμακα 13-20. Αντίστοιχα, στην Αρχαία, οι επιδόσεις ήταν χειρότερες με μείωση 6,8% στην κλίμακα 10-18.
Στην Ιστορία, οι επιδόσεις παρουσιάζουν βελτίωση, με λιγότερα γραπτά κάτω από τη βάση κατά 6,6% και αντίστοιχη αύξηση στις επιδόσεις πάνω από αυτήν. Στα Λατινικά, οι επιδόσεις είναι ελαφρώς χειρότερες με μείωση 5% στην κλίμακα 13-20.
Οι επιδόσεις στην Νέα Γλώσσα και Λογοτεχνία είναι χειρότερες από πέρσι, με αισθητή μείωση γραπτών στην κλίμακα 13-20. Η Φυσική, αν και έχει βελτιωμένες επιδόσεις, παραμένει το δύσκολο μάθημα με τον μικρότερο ΜΟ. Στην Χημεία, παρατηρείται μείωση επιδόσεων στην κλίμακα 13-20.
Η Φυσική παραμένει το αγκάθι της ΟΠ Υγείας με ποσοστό 54,5% γραπτών κάτω από τη βάση. Η Χημεία φαίνεται να είναι πιο δύσκολη φέτος, με αυξήσεις στα γραπτά κάτω από τη βάση.
ΟΠ σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής
Στην Νέα Γλώσσα και Λογοτεχνία οι επιδόσεις υποχώρησαν, με μετατόπιση ποσοστού 5,5% γραπτών σε χαμηλότερες βαθμολογίες. Παρά τις φήμες, οι επιδόσεις στα Μαθηματικά παραμένουν σχεδόν ίδιες με πέρσι, ενώ η Οικονομία παρουσίασε βελτίωση με αύξηση 9,14% στα άριστα γραπτά.
Ο Αργύρης Μυστακίδης εκφράζει την ανησυχία του για το πολύ μικρό ποσοστό υποψηφίων (37,3%) που κατευθύνονται σε σπουδές τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στις θετικές επιστήμες. Η υπεροτροφία του 4ου ΕΠ πρέπει να προβληματίσει όλους τους εμπλεκόμενους με την εκπαιδευτική διαδικασία, καταλήγει.
Σε μια εποχή όπου η αγορά εργασίας μεταβάλλεται ραγδαία, το μόνο ασφαλές κριτήριο για καλές σπουδές είναι η ανταπόκριση στα προσωπικά ενδιαφέροντα και τις δεξιότητες του κάθε νέου ανθρώπου, υπογραμμίζει ο έμπειρος εκπαιδευτικός αναλυτής.
* Τα στατιστικά γραφήματα παραχώρησε ο κ. Αργύρης Μυστακίδης
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ