Το ΑΠΘ στο κατώφλι του δεύτερου αιώνα: Απόψεις και προτάσεις διακεκριμένων αποφοίτων

Το ΑΠΘ στο κατώφλι του δεύτερου αιώνα: Απόψεις και προτάσεις διακεκριμένων αποφοίτων

Διεπιστημονικότητα, προσαρμοστικότητα, αξιοκρατία, καινοτομία, αξίες και προσφορά είναι τα στοιχεία στα οποία το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης θα πρέπει να εστιάσει, ώστε στον δεύτερο αιώνα της ζωής του, που ανατέλλει σε ένα ραγδαία μεταβαλλόμενο -εκπαιδευτικά και όχι μόνο- περιβάλλον, να αντεπεξέλθει στον ρόλο του ως φάρος γνώσης που οδηγεί την κοινωνία και στηρίζει την πορεία της. Στη διαπίστωση αυτή συγκλίνουν οι τοποθετήσεις έξι διακεκριμένων αποφοίτων του ΑΠΘ από τον ελληνικό και τον διεθνή ακαδημαϊκό χώρο, οι οποίοι κλήθηκαν να αποτιμήσουν το επιστημονικό έργο της ακαδημαϊκής τους μήτρας και να υποβάλουν τις προτάσεις τους για το μέλλον του ιδρύματος.

Στην αίθουσα Τελετών «Αλέξανδρος Παπαναστασίου» του Παλαιού Κτιρίου της Φιλοσοφικής Σχολής, ο καθηγητής Ιατρικής και Ηλεκτρολογίας στο Τεχνικό Πανεπιστήμιο Μονάχου (TUM), Διευθυντής του Ινστιτούτου Βιολογικής και Ιατρικής Απεικόνισης στο Helmholtz Munich, Βασίλης Ντζιαχρίστος, ο ομ. καθηγητής του Τμήματος Φιλολογίας του Αριστοτελείου, Θεόδωρος Παπαγγελής, και ο καθηγητής Μοριακής Βιολογίας Συστημάτων στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Κρήτης, Νεκτάριος Ταβερναράκης, απάντησαν στα ερωτήματα που έθεσε ο πρόεδρος του Συλλόγου Αποφοίτων του Αριστοτελείου και ομ. καθηγητής Βιολογίας, Ζαχαρίας Σκούρας. Μέσω διαδικτύου συνδέθηκαν και τοποθετήθηκαν ο καθηγητής Καρδιολογίας στο Imperial College London, Μιχαήλ Γκατζούλης, ο καθηγητής Οικονομικών στο Πανεπιστήμιο του Yale, Κώστας Αρκολάκης, και ο καθηγητής και Πρόεδρος του Τμήματος Αεροναυπηγικής Μηχανικής στο Texas A&M University, Δημήτρης Χ. Λαγούδας.

Ο πρύτανης του ΑΠΘ, Κυριάκος Αναστασιάδης, επισήμανε ότι στην πορεία του 100 ετών, το Αριστοτέλειο ανέπτυξε ένα πολυεπίπεδο και διεθνώς αναγνωρίσιμο αποτύπωμα στα ακαδημαϊκά συμφραζόμενα. Οι απόφοιτοι του πανεπιστημίου κατέχουν υψηλόβαθμες θέσεις τόσο στην Ελλάδα όσο και διεθνώς, γεγονός που αναδεικνύει την ποιότητα των σπουδών τους και την κοινωνική υπευθυνότητα του ιδρύματος. Ωστόσο, τόνισε ότι το Αριστοτέλειο δεν πρέπει να αρκείται στο παρελθόν, αλλά να εκμεταλλευθεί το ιστορικό ορόσημο των 100 χρόνων για μια ριζική επανεκκίνηση με εξωστρέφεια και συμμετοχικότητα.

Οι προκλήσεις για το ΑΠΘ

Οι ομιλητές ανέφεραν τις μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν στα επιστημονικά τους πεδία, υπογραμμίζοντας την ανάγκη για μια εκπαιδευτική στρατηγική που να ανταποκρίνεται στις τρέχουσες συνθήκες. Ο κ. Γκατζούλης προέτρεψε να είμαστε πιο φιλόδοξοι και να πιστεύουμε περισσότερο στον εαυτό μας, ώστε το Αριστοτέλειο να στοχεύει όχι μόνο στην Νοτιοανατολική Ευρώπη αλλά και σε ολόκληρη την Ευρώπη.

Ο κ. Αρκολάκης αναφέρθηκε στην ανάγκη για μεγάλες επενδύσεις και διεπιστημονικό συντονισμό για να αντεπεξέλθει το πανεπιστήμιο στις απαιτήσεις της αγοράς. Υπογράμμισε την αξία της ακαδημαϊκής ελευθερίας, η οποία πλήττεται τα τελευταία χρόνια, ενώ ο κ. Λαγούδας τόνισε ότι τα πανεπιστήμια δεν πρέπει απλώς να ακολουθούν τις αλλαγές, αλλά να καθοδηγούν την κοινωνία μέσα από την καινοτομία.

Ο κ. Ντζιαχρίστος πρόσθεσε ότι τα πανεπιστήμια πρέπει να προσφέρουν στην κοινωνία μέσω της γνώσης και της καινοτομίας, εστιάζοντας στην αξία της διεπιστημονικότητας, ενώ ο κ. Παπαγγελής υπογράμμισε ότι τα πανεπιστήμια πρέπει να είναι φάροι γνώσης και ανήκουν σε μια κοινωνία που περιμένει την καθοδήγησή τους.

Όπως επισήμανε ο κ. Ταβερναράκης, η ανάγκη για αξιόπιστα ιδρύματα που μπορούν να λειτουργήσουν ως σημεία αναφοράς στην κοινωνία είναι επιτακτική, ειδικά σε μια εποχή που οι επιστημονικές θεωρίες αμφισβητούνται.

Loading

Play