Η Ελλάδα αποδεικνύεται ως χώρα με ισχυρό αποτύπωμα προσφοράς και αλληλεγγύης, με έναν στους τέσσερις να δηλώνει ότι κατά τον τελευταίο χρόνο έχει ασχοληθεί με τον εθελοντισμό. Σε βάθος χρόνου, τουλάχιστον 6 στους 10 έχουν εμπλακεί με κάποια εθελοντική δραστηριότητα στο παρελθόν.
Με αφορμή την Διεθνή Ημέρα Εθελοντών στις 5 Δεκεμβρίου, παρουσιάστηκε στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών το προφίλ του Έλληνα εθελοντή μέσω των αποτελεσμάτων της πρώτης έρευνας που εστιάζει στο ποιος είναι ο Έλληνας εθελοντής, τι τον ενθαρρύνει και τι τον αποθαρρύνει να συμμετάσχει, με ποιες δραστηριότητες ασχολείται, σε ποιους οργανισμούς δραστηριοποιείται και πώς ενημερώνεται για τις εθελοντικές δραστηριότητες στις οποίες συμμετέχει. Η έρευνα καλύπτει το κενό της ανυπαρξίας δεδομένων και στοιχείων, δημιουργώντας μια αρχή για κάθε επόμενη ερευνητική προσπάθεια στον τομέα του εθελοντισμού.
Ο Ανδρέας Ευαγγελάτος, στέλεχος του Εργαστηρίου Επιχειρησιακής Επικοινωνίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, τόνισε την σημασία της μελέτης, καθότι παρέχει αρχικά δεδομένα για το προφίλ του Έλληνα εθελοντή, επισημαίνοντας ότι η Ελλάδα είναι πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο στους δείκτες εθελοντισμού.
Συγκεκριμένα, το ποσοστό των εθελοντών τον τελευταίο χρόνο ανέρχεται στο 40,5%, και όταν περιλαμβάνονται δραστηριότητες που αφορούν και προηγούμενα χρόνια, το ποσοστό φτάνει το 66,3%, κάτι που υποδηλώνει μεγάλη εθελοντική δραστηριοποίηση σε βάθος χρόνου.
Η έρευνα έδειξε ότι το μεγαλύτερο ποσοστό (38,8%) των εθελοντών δραστηριοποιείται μέσω κάποιας αναγνωρισμένης εθελοντικής οργάνωσης, ενώ ακολουθούν άτυπες ομάδες και δραστηριότητες εκτός οργανισμών. Εντυπωσιακό είναι ότι η δραστηριοποίηση μέσω Εκκλησίας και Θρησκευτικών ιδρυμάτων ανέρχεται μόλις στο 4%, ενδεχομένως λόγω περιορισμένης συμμετοχής ή εμβέλειας αυτών των οργανισμών.
Η ενημέρωση για εθελοντικές δράσεις πραγματοποιείται κυρίως μέσω των εθελοντικών οργανισμών (22%) και από στόμα σε στόμα (17,2%), ενώ οι κοινωνικές δικτύωσεις, κυρίως το Instagram και το Facebook, παίζουν σημαντικό ρόλο στην ενημέρωση.
Οι εθελοντικές δράσεις επικεντρώνονται σε τομείς όπως η κοινωνική αλληλεγγύη, η προστασία του περιβάλλοντος, η υγεία και η εκπαίδευση. Τα βασικότερα κίνητρα που ωθούν τη συμμετοχή είναι οι αξίες του εθελοντισμού, η ευκαιρία για μάθηση και η ψυχολογική ικανοποίηση μέσω της συνεισφοράς.
Η μελέτη Το Προφίλ του Έλληνα Εθελοντή 2025 υλοποιήθηκε σε συνεργασία με τη Humanity Greece και την υποστήριξη της Motodynamics, βασισμένη σε αντιπροσωπευτικό δείγμα 2.333 πολιτών από τέσσερις μεγάλες αστικές περιοχές.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
![]()
